Konnässörtråden

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Ja 365 "Daytona" är dj-vligt fin också :)

Hade jag vunnit en sisådär 50 mille eller nå´t hade jag dock slagit till på en Ferrari 275 GTB/4:




:tummenupp

300 SLR "Uhlenhaut Coupé" som bara tillverkades i 2 ex, och 250 GTO som bara tillverkades i 37 ex, kan man i princip bara fantisera om oavsett hur många mille man vinner :(
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Håh! Inget dåligt skåp där, hördu.
Du kan säkert tipsa om en bra cigarill. Jag har avskytt rökning hela livet och gör det fortfarande gällande vanliga cigaretter. Däremot är jag väldigt förtjust i cognac, och man får frågan då och då om man röker cigarr till. Kort och gott; jag tänkte testa vad det hela handlar om och tilltalas av cigarillens behändiga format. Eller, rekommendera en bra cigarr också om du ändå är i farten. Och motivera. :nicka

Problemet med cigariller är att dom oftast är mycket skarpare i smaken och mindre nyansierade än en riktig cigarr. Inte heller är dom tillverkade på samma sätt utan görs mer som cigaretter av "hackad" tobak. Om du frågar mig så är det inte ens jämförbart. Formatet är klart behändigt men det finns ju även små cigarrer.

Svårt att rekommendera en cigarr då jag inte vet vad du anser vara en vettig budget. Vill du ha en liten eller, som många nybörjare, rejäl pjäs? Kraftfull eller mild?
 

Merovingian

Guest
Vill du ha en liten eller, som många nybörjare, rejäl pjäs? Kraftfull eller mild?

Svårt att säga eftersom jag inte vet vad det är för smaker som spelar an i cigarrökandet. Kan du kanske kort förklara hur en cigarr smakar utan att vara för specifik, eftersom de varierar? Jag tänker i frågor som:
-Finns en prominent huvudsmak, såsom alkoholen i starkspritdryck?
-Toner. Olika nyanser som deriverar eller helt skiljer sig från huvudsmak?
-Eftersmak?

Jag rökte en vanlig cigarett vid ett tillfälle och okänt märke och bestämde på plats att det inte var något jag behövde göra igen. Fullkomligt vedervärdigt.
Kunde lika gärna varit den hoprullade Post it!-lapp jag rökte som 16-åring till förmån för spexigt foto.
 
Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
En Austin Healey åker dom förstås!

1967-Austin-Healey-3000-Mk-III-C-full.jpeg
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Svårt att säga eftersom jag inte vet vad det är för smaker som spelar an i cigarrökandet. Kan du kanske kort förklara hur en cigarr smakar utan att vara för specifik, eftersom de varierar? Jag tänker i frågor som:
-Finns en prominent huvudsmak, såsom alkoholen i starkspritdryck?
-Toner. Olika nyanser som deriverar eller helt skiljer sig från huvudsmak?
-Eftersmak?

Jag rökte en vanlig cigarett vid ett tillfälle och okänt märke och bestämde på plats att det inte var något jag behövde göra igen. Fullkomligt vedervärdigt.
Kunde lika gärna varit den hoprullade Post it!-lapp jag rökte som 16-åring till förmån för spexigt foto.

Just det är tjusningen med cigarrökandet. Det finns så otroligt många smaker att uppleva. Självklart är en ren tobakssmak inte alls ovanlig men utöver detta så, beroende på tillverkare/ursprungsland/blend, så kan man hitta smaker som choklad, nötter, mörkrostat kaffe, lädertoner, jordkällare (Spännande smak minst sagt!) för att bara nämna ett fåtal.

Cigaretter är ett satans otyg.
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Audi 100 Coupén är bara så läcker!

En bil jag tror skulle passa paret är en BMW 507, här med tak:

//Johan
 

Bifogat

  • BMW507.jpg
    BMW507.jpg
    124.5 KB · Visningar: 67

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du missförstod frågan. Jag frågade varför du väljer en specifik cigarr, inte varför man röker cigarr. Det vet jag redan. :)

Avundsjuk!!! :yoparty

Jag röker mest cigarrer som luktar gubbe på en mysigt sätt... De där beska, starka sakerna är inget för mig. :)
 

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Självklart så åker de Corvette -63.

Jag skulle personligen föredra en coupe med den klassiska delade bakrutan.
 

Bifogat

  • autoart_1-18_1963_Corvette_Convertible_in_Riverside_Red.jpg
    autoart_1-18_1963_Corvette_Convertible_in_Riverside_Red.jpg
    27.9 KB · Visningar: 45

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Självklart så åker de Corvette -63.

Jag skulle personligen föredra en coupe med den klassiska delade bakrutan.

Självklar om dom bodde i USA.

I europa körde vi helt andra bilar på den tiden.

Det finns fler 60-70tals Corvetter och Mustanger i sverige NU än vad det gjordes då dom såldes nya.

Redan då var dom dyra och dåliga.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Du kan säkert tipsa om en bra cigarill.

Akta dig för sån skit. En hyfsad nybörjarcigarr i liknande behändigt format är Santa Damiana, Chicos. Från dominikanska Republiken. Där gör de milda, trevliga cigarrer för oss som inte primärt är nugna på nikotin.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det är ju förstås en sån här de åker i:
 

Bifogat

  • Aston Martin DB4 Volante.jpg
    Aston Martin DB4 Volante.jpg
    180.8 KB · Visningar: 55

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Akta dig för sån skit. En hyfsad nybörjarcigarr i liknande behändigt format är Santa Damiana, Chicos. Från dominikanska Republiken. Där gör de milda, trevliga cigarrer för oss som inte primärt är nugna på nikotin.

Ursäkta nybörjarfrågan men vad är då meningen?

En nikotinfri cigarr skulle slå lika bra som alkoholfritt vin. En stor anledning till att vi gillar smaken av vin/cigarr är att kroppen har associerat den med den positiva upplevelsen knarket innebär...
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Ursäkta nybörjarfrågan men vad är då meningen?

En nikotinfri cigarr skulle slå lika bra som alkoholfritt vin. En stor anledning till att vi gillar smaken av vin/cigarr är att kroppen har associerat den med den positiva upplevelsen knarket innebär...

Vill man ha i sig nikotin kan man ju lika gärna röka cigg. Betydligt billigare. En bra cigarr är precis som en bra cognac eller whisky. Det kryllar av läckra övertoner av allt möjligt godis. För egen del röker jag endast tillsammans med en lämplig cognac eller möjligen en lagrad rom. Det händer de mest fantastiska saker med dryckjomen i kombination med cigarr.

Sen är inte cigarren jag föreslog nikotinfri, men som de flesta cigarrer från Dominikanska Republiken är den nikotinsvagare än kubanerna, som man kan bli lätt yr av om man inte röker så ofta. Vilket jag inte gör. Det blir någon enstaka i månaden bara.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Sen är inte cigarren jag föreslog nikotinfri, men som de flesta cigarrer från Dominikanska Republiken är den nikotinsvagare än kubanerna, som man kan bli lätt yr av om man inte röker så ofta. Vilket jag inte gör. Det blir någon enstaka i månaden bara.

..för att inte tala om att stoppa in ett par snus. Då snackar vi nikotin.

Det handlar mer om vilken inlaga som används än ursprungsland när det gäller halten av nikotin. En annan sak som påverkar är hur gammal cigarren i fråga är då nikotin bryts ner med lagring/tid.

Det jag finner tråkigt med annat än Havannacigarrer, som är den korrekta termen på cigarrer från Kuba, är att dom väldigt ofta saknar en komplexitet jag vill ha i smaken. Dom kan smaka bra men det händer sällan något med smakerna när man röker den medan en bra Havanna kan ändra smakbild totalt flera gånger under tiden man röker den.

En sak jag ofta tycker mig se hos nybörjare, eller folk som bara röker för att det ser "tufft" ut, är att många väljer en så stor ring, diametermåttet på cigarren, det går att uppbringa. Tunnare ringmått = mer koncentrerad rök = mer smak = bättre.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Det handlar mer om vilken inlaga som används än ursprungsland när det gäller halten av nikotin. En annan sak som påverkar är hur gammal cigarren i fråga är då nikotin bryts ner med lagring/tid.

Det är naturligtvis inte ursprungslandet som avgör nikotinhalten, men faktum kvarstår. Dominikaner är ofta nikotinsvagre än kubaner. Vet man inget närmare om rökverket man står i begrepp att inhandla kan det därför vara bra att känna till detta.

Det jag finner tråkigt med annat än Havannacigarrer, som är den korrekta termen på cigarrer från Kuba, är att dom väldigt ofta saknar en komplexitet jag vill ha i smaken. Dom kan smaka bra men det händer sällan något med smakerna när man röker den medan en bra Havanna kan ändra smakbild totalt flera gånger under tiden man röker den.

En bra Havanna är på många sätt outstanding. De har väl dock en hel del kvalitetsproblem på Cuba numera, har jag fått för mig. Man rullar för hårt etc. Kan skilja väldigt mycket från exemplar till exemplar beroende på hantverket. Har till exempel noterat att Hoyo de Monterey, verkar ha vissa kvalitetsproblem. Har själv några montetreor i humidoren just nu och har noterat viss skillnad på olika exemplar.

Tunnare ringmått = mer koncentrerad rök = mer smak = bättre.

Å andra sidan är rökverk med fet ring gauge ofta också längre, vilket är bra. Lång cigarr = svalare rök = mindre stickig = bättre. Tyvärr tar de lång tid att röka. Det där med storlek är nog väldigt individuellt.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Du missförstod frågan. Jag frågade varför du väljer en specifik cigarr, inte varför man röker cigarr. Det vet jag redan. :)

Riktigt najs skåp du har.

Dök genast upp några nyfikna frågor...svara om du har lust.

Hur länge håller sig en cigarr?

Hur mkt röker du?

Antar att det är ganska många tusen kr som ska gå upp i rök?! :D

Röker du cigaretter oxå?

var köper du allt, butik eller nätet?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Riktigt najs skåp du har.

Dök genast upp några nyfikna frågor...svara om du har lust.

Hur länge håller sig en cigarr?

Såklart jag orkar. :) En rätt förvarad cigarr håller sig nästan hur länge som helst. Den äldsta jag rökt var från sent 1920-tal. Idealt är +18°C och 60-65% RH.

Hur mkt röker du?
Svårt att säga men ett par i veckan utslaget året runt. Fler på sommaren och färre på vintern.

Antar att det är ganska många tusen kr som ska gå upp i rök?! :D
Jag har faktiskt inte ens vågat tänka på hur mycket pengar det är i skåpet men över 20000 är det alla gånger. :näsblod

Röker du cigaretter oxå?
Nej. Aldrig gjort. Kommer aldrig göra.

var köper du allt, butik eller nätet?
Handlar 99% på nätet. Havanna från Gibraltar, Hong Kong eller Schweiz. Resten från USA.

Det är naturligtvis inte ursprungslandet som avgör nikotinhalten, men faktum kvarstår. Dominikaner är ofta nikotinsvagre än kubaner. Vet man inget närmare om rökverket man står i begrepp att inhandla kan det därför vara bra att känna till detta.

En bra Havanna är på många sätt outstanding. De har väl dock en hel del kvalitetsproblem på Cuba numera, har jag fått för mig. Man rullar för hårt etc. Kan skilja väldigt mycket från exemplar till exemplar beroende på hantverket. Har till exempel noterat att Hoyo de Monterey, verkar ha vissa kvalitetsproblem. Har själv några montetreor i humidoren just nu och har noterat viss skillnad på olika exemplar.

Å andra sidan är rökverk med fet ring gauge ofta också längre, vilket är bra. Lång cigarr = svalare rök = mindre stickig = bättre. Tyvärr tar de lång tid att röka. Det där med storlek är nog väldigt individuellt.

Jag, och fler med mig, har märkt att om man förvarar Havannor vid aningens lägre RH så är det en försumbar del som är pluggade. Jag har köpt hundratals och inte märkt att något ursprungsland eller tillverkare skulle vara sämre rullade än andra. Det är ju "nackdelen" med handtillverkade saker. Ibland blir det fel. :)

Självklart är ring/längdpreferenser otroligt personligt. För mig är tunnare definitivt bättre. Att sitta med något 50+ i mungipan känns bara obscent.
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top