Jag förstår inte vad min ekonomi har med någonting att göra på ett anonymt forum.
Din ekonomi har inget med saken att göra. Ditt intresse för att på ett sätt som endast du tror är subtilt försöka framstå som välbärgad och sofistikerad (i ett MC-forum, av alla ställen!) antyder dock i min erfarenhet någon som:
- Har dragit hem ett rätt okvalificerat kneg med provision som gör att månadslönen för första gången hamnar norr om 25.000. Dessutom den förste i släkten att lyckas med detta. Det innebär också att månadslönen överstiger studieskulderna, trots att det var fullt CSN för varje akademisk poäng.
- Har flyttat in till storstaden från en ort med under 30.000 invånare och en märklig dialekt. Dialekten övades dock bort så fort det bara gick. Innan det var klart var det att åka till nästa stadsdel som gällde så fort inköpen inte kunde avklaras utan att öppna munnen.
- Har fin bil, hoj, trendigt kök som rekommenderades i en inredningstidning som högst var ett halvår gammal, bostad i ett område som google påstod var fashionabelt och en alldeles för stor platt-TV av fint märke. Dock alltihopa tungt belånat alternativt på avbetalning.
- Bloggar om surdegsbrödsbakning. Vitt surdegsbröd. Den obegripligaste företeelsen sedan... ja... kommer inte på något bra exempel.
- Intressen, i alla fall utåt, som också överensstämmer med en googlesökning på "fashionabelt".
- Porrsurfandet har ersatts med skamfyllt nätbläddrande sena nätter på de gamla favoritsidorna med sänkningssatser, blingneonljus och turbokit till Volvobilar av äldre modell.
- Dessutom lika skamset Spotify-lyssnande på den allt för folkliga rockmusik (i hörlurar, tänk om grannarna skulle höra!) som noggrannt städats ur ur den egna skivsamlingen. Skivsamlingen innehåller nu bara obskyr jazz och den sorts klassiska musik som alla som inte förstår sig på klassisk musik köper att spela för sina noga urvalda (på basis av upplevd social status) bekanta*.
- Gärna dinerar (aldrig "käkar middag") på finare restauranger så länge andra ser det. Finare och bättre restauranger där man får sitta i fred utan att synas göre sig icke besvär. Det är andras upplevelse och inte den egna som är det viktiga. Och skit samma om det blir nudlar resten av veckan.
Jag lämnar åt övriga medlemmar att fylla på med fler kännetecken på denna intressanta samhällsklass, som faktiskt förtjänar ett namn. Vi kanske skall ha en namntävling när vi ändå är igång? "De som hoppas på att bli nyrika men inte kan vänta på att låtsas vara det" känns rätt otympligt.
Jens Lapidus 'Snabba Cash' är rekommenderad läsning för den som vill ha en rätt målande beskrivning av en fiktiv representant för detta märkliga släkte.
*) Alltid bekanta, vänner är något som pöbeln omger sig med.