Konnässörtråden

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
Jag, och fler med mig, har märkt att om man förvarar Havannor vid aningens lägre RH så är det en försumbar del som är pluggade.

Så intressant! Och med lägre RH menar du nyss nämnda 60-65 procent? Under 65 försöker man väl annars undvika. Bra tips, kräver dock en humidor till.:)

Så intressant! Och med lägre RH menar du nyss nämnda 60-65 procent? Under 65 försöker man väl annars undvika. Bra tips, kräver dock en humidor till.:)

Det där är ett mycket diskuterat ämne och jag kan faktiskt inte påminna mig att någon kommit fram till vad som är "rätt". Tror många är lite väl anala när det gäller fuktigheten på sina cigarrer. Det är väl värt att testa lite lägre RH om du har problem med trögt drag. :)

Fick hem mina bilhandskar från Dents igår. :)
Det blev helt enkelt oemotståndligt efter några avsnitt av Snobbar som jobbar. :hihi

För mig är skillnaden mellan connaisseur och posör att den senare enbart går på det dyraste, vräkigaste och saknar den kunskap, klass och subtila finess som den förra innehar.

Paret i början av tråden, om de hade varit i jetseteliten på 50-talet tillsammans med "ikoner" såsom t.ex. Françoise Sagan, hade förmodligen kört Aston Martin DB3 eller, mot slutet, DB4. Problemet med dylika analogier är emellertid att ett exempel såsom Sagan, i min värld åtminstone, tenderar luta åt en posör. Det blir lite mycket Båstad/St Tropez i dess negativa bemärkelse över det hela; det ska vara det värsta för att man har råd (eller åtminstone vill ge sken av att ha det) med det värsta. Kokain är dyrt, därför ska man använda droger. Trams.

Man bör därför fundera över vad paret borde ha kört snarare än vad de faktiskt körde. Är det 60-tal vi talar är valet lätt; en Jaguar E-type roadster. 50-tal och det blir något svårare. Är paret brittiskt lutar jag åt en Austin Healey 100 BN2. Eventuellt 100M om det var en man med äventyrslusta.

Intressant tråd, btw.

Bilhandskar kanske vore något nu när man införskaffat ett fordon sammansatt i Castle Bromwich. Jag antar att det är Dents som gäller om man kör brittiskt :) Hur var passformen?

Åhå? Vad rör det sig om för kärra?

Storleksmässigt är de bra. Något av hålen linjerar inte korrekt över knogen på mina händer, men det är inget man märker av.
Nu har jag inte handskarna från Pierotucci, men av bilderna att döma skulle den ultimata handsken vara en blandning av deras och Dents. Jag tror att jag exempelvis skulle föredra italienarnas resårlösa design i handleden, medan Dents har en mer intressant handflata.
Hugget som stucket egentligen, jag föredrar dock att hålla mig borta från modeller där färgen på tråden skiljer sig från färgen på skinnet.

Åhå? Vad rör det sig om för kärra?

Ska kolla på Dents då, priset är bra på dom. Egentligen är bilen 30 år för ny för att man ska ha handskar på sig, men det är en kul detalj att ha liggande i bilen :)

Det blev en XKR -98, svart med ljus läderinredning och en rejäl planka av ädelträ på instrumentpanelen. Klassiskt brittiskt med andra ord :)

Jag förstår inte vad min ekonomi har med någonting att göra på ett anonymt forum.

Din ekonomi har inget med saken att göra. Ditt intresse för att på ett sätt som endast du tror är subtilt försöka framstå som välbärgad och sofistikerad (i ett MC-forum, av alla ställen!) antyder dock i min erfarenhet någon som:

- Har dragit hem ett rätt okvalificerat kneg med provision som gör att månadslönen för första gången hamnar norr om 25.000. Dessutom den förste i släkten att lyckas med detta. Det innebär också att månadslönen överstiger studieskulderna, trots att det var fullt CSN för varje akademisk poäng.

- Har flyttat in till storstaden från en ort med under 30.000 invånare och en märklig dialekt. Dialekten övades dock bort så fort det bara gick. Innan det var klart var det att åka till nästa stadsdel som gällde så fort inköpen inte kunde avklaras utan att öppna munnen.

- Har fin bil, hoj, trendigt kök som rekommenderades i en inredningstidning som högst var ett halvår gammal, bostad i ett område som google påstod var fashionabelt och en alldeles för stor platt-TV av fint märke. Dock alltihopa tungt belånat alternativt på avbetalning.

- Bloggar om surdegsbrödsbakning. Vitt surdegsbröd. Den obegripligaste företeelsen sedan... ja... kommer inte på något bra exempel.

- Intressen, i alla fall utåt, som också överensstämmer med en googlesökning på "fashionabelt".

- Porrsurfandet har ersatts med skamfyllt nätbläddrande sena nätter på de gamla favoritsidorna med sänkningssatser, blingneonljus och turbokit till Volvobilar av äldre modell.

- Dessutom lika skamset Spotify-lyssnande på den allt för folkliga rockmusik (i hörlurar, tänk om grannarna skulle höra!) som noggrannt städats ur ur den egna skivsamlingen. Skivsamlingen innehåller nu bara obskyr jazz och den sorts klassiska musik som alla som inte förstår sig på klassisk musik köper att spela för sina noga urvalda (på basis av upplevd social status) bekanta*.

- Gärna dinerar (aldrig "käkar middag") på finare restauranger så länge andra ser det. Finare och bättre restauranger där man får sitta i fred utan att synas göre sig icke besvär. Det är andras upplevelse och inte den egna som är det viktiga. Och skit samma om det blir nudlar resten av veckan.

Jag lämnar åt övriga medlemmar att fylla på med fler kännetecken på denna intressanta samhällsklass, som faktiskt förtjänar ett namn. Vi kanske skall ha en namntävling när vi ändå är igång? "De som hoppas på att bli nyrika men inte kan vänta på att låtsas vara det" känns rätt otympligt.

Jens Lapidus 'Snabba Cash' är rekommenderad läsning för den som vill ha en rätt målande beskrivning av en fiktiv representant för detta märkliga släkte. :)

*) Alltid bekanta, vänner är något som pöbeln omger sig med.

Det går bra att PM'a annars.
Lustigt hur folk som tycker man skriver bra skickar PM, medan de som tycker tvärtom ska hänga ut sitt hat offentligt och spy galla i trevliga trådar.

Du var halvnära på ett par-tre punkter jallafall. Kul läsning. Kram. :tummenupp

Det blev en XKR -98, svart med ljus läderinredning och en rejäl planka av ädelträ på instrumentpanelen. Klassiskt brittiskt med andra ord :)

Härligt. Spanade på den modellen när jag sonderade marknaden under frågeställningen om jag skulle ha bil eller inte. Mitt behov av bil är försvinnande litet, så skulle jag äga en så skulle det vara enbart för rekreation. XKR'en var fin men passade inte in fullt ut i den ramen.
Man hoppar nog allt till lite i sadeln när man möter nån gammal Trajja, typ Spitfire, på vägen. :)

Last edited:
Lustigt hur folk som tycker man skriver bra skickar PM, medan de som tycker tvärtom ska hänga ut sitt hat offentligt och spy galla i trevliga trådar.

Du var halvnära på ett par-tre punkter jallafall. Kul läsning. Kram. :tummenupp

Du plockade bort "trevlig" ur "trevlig text" i citatrutan så fort att det inte ens registrerades som en ändring. Du tycker inte att jag är trevlig längre. Har jag sårat dig? :(

Jag anser mig faktisk vara lite av en konnässör när det gäller forumdiskussioner. Konsensustrådar är inte alls lika givande som trådar där det går att få en reaktion. Därför vill jag naturligtvis låta fler vara med istället för att ha en privat diskussionsklubb via PM. :tummenupp

Du plockade bort "trevlig" ur "trevlig text" i citatrutan så fort att det inte ens registrerades som en ändring. Du tycker inte att jag är trevlig längre. Har jag sårat dig? :(

Jag hade använt ordet flera gånger i samma korta inlägg om man räknar in citeringen. :hihi
Dessutom var det inte lika trevlig som det var roligt. På riktigt alltså.

Last edited:
eller kanske...
...1951 Bristol 401 Beutler Convertible :tummenupp

Bifogat

• bristol.jpg
    bristol.jpg
    142.4 KB · Visningar: 34
Fick tillfälle att röka en Montecristo Robusto Edicion Limitada 2006 i lördags. Tyvärr var den som allt för många Limitadas inte helt enligt mina smakpreferenser. Läcker är den dock.

Montecristo_Robusto_LE_2006_full.jpg

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...