Konkurenssatt bilprovning

Sa du att systemet har oslagbara priser och utbud?.. Dom lägger ju på ap mycket procent och då blir man sur som konsument när man vet att någon annan i ett annat land säljer för halva priset..
Utbudet är väl så där om man bara dricker carlsberg och heineken.. Släpps monopolet kommer det säkert att starta mindre importörer inriktade på lite udda sorter som i dag är svåra att få tag på. Som tex carlsbergs jacobsen eller norrebro osv..

Systemet har ett skitbra utbud.. dricker man sig fattig på systemet har man andra problem än med utbudet :tummenupp

Kolla danmark o tyskland, dom har då fasen inget vidare utbud iaf på dom flesta butiker.

Jag är nog en jäkla bakåtsträvare men jag vill ha mer statligt ägande, jag ser inga fördelar med privatisering oavsett om konkurensen ökar,.. har inte sett några prissänkningar nånstans att tala om.

Systemet har ett skitbra utbud.. dricker man sig fattig på systemet har man andra problem än med utbudet :tummenupp

Kolla danmark o tyskland, dom har då fasen inget vidare utbud iaf på dom flesta butiker.

Jag är nog en jäkla bakåtsträvare men jag vill ha mer statligt ägande, jag ser inga fördelar med privatisering oavsett om konkurensen ökar,.. har inte sett några prissänkningar nånstans att tala om.

Går ju faktiskt lika bra att beställa vin, sprit, whisky och allt annat på nätet. Lättillgängligt och ett stort utbud.

jag har aldrig varit missnöjd med bilprovningen. tycker att det är lättillgängligt, billigt osv..

"If it ain´t broken, don´t fix it."

Ett problem med privatiseringen av Bilprovningen är ju att det inte finns så mycket att konkurrera om.
Det finns ett hyggligt konstant antal bilar och motorcyklar i förhållande till befolkningsmängden i Sverige. Utan att ha en siffra så kan vi leka med tanken att det finns 5 miljoner registrerade fordon som skall besiktas.
Bilprovningen i Sverige idag går med en liten vinst om jag har förstått det jag läst rätt. Dvs kostnaden för att besikta sitt fordon är ca 200kr (jag tror att jag betalade 260kr sist). Den lilla vinsten hamnar hos svenska staten, dvs oss själva.

När nu marknaden släpps fri så kommer några få utländska aktörer att etablera sig som jag förstått det. Som aktiebolag ska du visa vinst varje år och gärna mer vinst år från år. Det bör vara svårt att visa ökad vinst om man inte succesivt ökar priserna eller ser till att ta marknadsandelar. Men om man tar för mycket marknadsandelar så börjar det likna ett monopol igen och det kommer inte konkurrensverket att gilla. Således spår jag att priserna höjs varje år för att pumpa in större vinster till aktieägarna.

Dessa vinster hamnar i Tyskland och Finland istället för här hemma och precis alla svenskar har förlorat på affären eftersom man förr kunde besikta billigt hos statens bilprovning och all vinst hamnade hos svenska staten..
OBS. Jag röstar blått och är för konkurrens i allmänhet. Men i detta fall ser jag ingen fördel med det, men en mängd nackdelar. Att hålla stenhårt på en ideologi där det är uppenbart fel är vansinne tycker jag. Man måste ju kunna se olika saker ur olika synvinkel och inse att allt inte är svart eller vitt. I detta fall borde staten ha insett att de gör ett stort misstag och blåst av det hela. Jag såg inte såg någon fördel med att elen privatiserades och nästan bara nackdelan om Systemet kommer att gå samma väg.

Jag håller med till viss del (stor del) men sen kan man ställa sig frågan om det är rätt att det då skall kosta 260:-?

Men visst, de fördelar jag ser är att fler stationer kommer kunna erbjuda alla tjänsterna (se det exempel på han som ville regbesikta sin lilla lastbil men som de inte tog pga byråkrati).
Och det finns rätt många mertjänster som SBP inte varit intresserade av för de inte behövt titta åt det håller... eller vad sägs om att stämma träff på besiktningsstationen när du skall köpa bil och då få en genomgång lite snabbt för en trehundring? Visst, du kan göra det idag hos NTF eller vad de nu heter, men vem gör det egentligen... här kan man skapa ett varumärke som innefattar allt, då vet du vart du skall vända dig när du skall kolla upp ett fordon oavsett om det handlar om den årliga besiktningen, köpesbesiktning eller vad som.

Jag tror att vi kommer kunna se lite mer dynamiska besiktningsstationer än vad vi har idag... t.ex. så lär ju de mobila stationerna som använts vid t.ex. MC-Live vara ett sätt för SBP att profilera sig och visa sin tillgänglighet, hade det blivit verklighet om det inte fanns ett hot från konkurrens? Vem vet, så småningom kanske vi får se en mc-besiktning på McD sveavägen två onsdagar (nej, jag vet att det inte lär hända). :)

Sen är jag medveten om att det inte kommer bli billigare, det är inte vad privatisering handlar om. Det handlar om att skapa en konkurrensutsatt marknad som i sin tur kan skapa fler arbetstillfällen och därmed ökad arbetskonkurrens och då ökade löner osv osv.
Titta bara på vad som hänt på läkemedelssidan... innan det släpptes fritt så var man tvungen att rätta sina behov efter när Apoteket var öppet, nu hittar man 3 "apotek" på samma ställe som det förut fanns ett... man hittar läkemedel på Statoil / OK / Shell osv som har betydligt mer generösa öppettider, för det är ju faktiskt inte alltid som huvudvärken och bristen på alvedon infinner sig 10-18 på vardagar. ;)

Jag håller med till viss del (stor del) men sen kan man ställa sig frågan om det är rätt att det då skall kosta 260:-?

Men visst, de fördelar jag ser är att fler stationer kommer kunna erbjuda alla tjänsterna (se det exempel på han som ville regbesikta sin lilla lastbil men som de inte tog pga byråkrati).
Och det finns rätt många mertjänster som SBP inte varit intresserade av för de inte behövt titta åt det håller... eller vad sägs om att stämma träff på besiktningsstationen när du skall köpa bil och då få en genomgång lite snabbt för en trehundring? Visst, du kan göra det idag hos NTF eller vad de nu heter, men vem gör det egentligen... här kan man skapa ett varumärke som innefattar allt, då vet du vart du skall vända dig när du skall kolla upp ett fordon oavsett om det handlar om den årliga besiktningen, köpesbesiktning eller vad som.

Jag tror att vi kommer kunna se lite mer dynamiska besiktningsstationer än vad vi har idag... t.ex. så lär ju de mobila stationerna som använts vid t.ex. MC-Live vara ett sätt för SBP att profilera sig och visa sin tillgänglighet, hade det blivit verklighet om det inte fanns ett hot från konkurrens? Vem vet, så småningom kanske vi får se en mc-besiktning på McD sveavägen två onsdagar (nej, jag vet att det inte lär hända).

Sen är jag medveten om att det inte kommer bli billigare, det är inte vad privatisering handlar om. Det handlar om att skapa en konkurrensutsatt marknad som i sin tur kan skapa fler arbetstillfällen och därmed ökad arbetskonkurrens och då ökade löner osv osv.
Titta bara på vad som hänt på läkemedelssidan... innan det släpptes fritt så var man tvungen att rätta sina behov efter när Apoteket var öppet, nu hittar man 3 "apotek" på samma ställe som det förut fanns ett... man hittar läkemedel på Statoil / OK / Shell osv som har betydligt mer generösa öppettider, för det är ju faktiskt inte alltid som huvudvärken och bristen på alvedon infinner sig 10-18 på vardagar.

Jo, det finns branscher som med fördel kan privatiseras, Apotek är ett exempel på en sådan.

Men bilbesiktning, en "tjänst" som är ett påtvingat "nödvändigt ont" skall inte privatiseras. Det enda det leder till är högre kostnader för de som besiktigar och mindre inkomst till staten.
Konkurrensen kan fungera i ett apotek/matbutiker/kiosker etc. Även besiktningsstationer i större städer så kan ha en hälsosam konkurrens, och med det vettiga tjänster/priser.

Detta skiter sig dock på mindre orter där det inte finns någon konkurrens. Orsaken till detta är att "kundunderlaget är för litet för konkurrerande stationer" vilket i sin tur leder till monopol => höga priser

Sedan allt snack om ökade arbetstillfällen och med det ökade inbetalda skatter så en ren BS. Ett exempel:

A-Katastus, den största stationen i Finland;
Omsättning: ~90 000 000€/år
Vinst:~30 000 000€/år d.v.s 30% :näsblod
Så 30€ millar rakt ut ur landet...ägarna är väl någon Fransk pensionsfond.:mad:

Alltid lika roligt när man jämför fram och tillbaka... finns inget som säger att det kommer bli exakt likadant som i Finland. Visst, finns inget som säger att det inte kommer blir det heller men att ta det som dagens sanning är lite sådär.
Eller vad kostar era lite roligare bilar t.ex? ;)

Jo visst kan man jämföra länderna emellan, skillnaderna e inte så stora. Om inte annat så kan man ju ta lärdom om vad som är lyckat och vad som inte är!
Eller vad kostar era lite roligare bilar t.ex? ;)
Lyckat i Sverige => bilbeskattning

Lyckat i Finland => invandringspolitik

;)

Ja, det är väl ok tariff med ca 1000kr/h. Eller?

Ponera sedan att vi skulle få motsvarande tariff som i Finland, skulle ge ett timpris på 4000kr. För att besiktiga en bil. Nä, jag tror inte det.

Det är rätt och även rimligt med 260kr/besök.

Ökad konkurrens ska även vara kunden till nytta, så lär det icke bli...

Sa du att systemet har oslagbara priser och utbud?.. Dom lägger ju på ap mycket procent och då blir man sur som konsument när man vet att någon annan i ett annat land säljer för halva priset..
Utbudet är väl så där om man bara dricker carlsberg och heineken.. Släpps monopolet kommer det säkert att starta mindre importörer inriktade på lite udda sorter som i dag är svåra att få tag på. Som tex carlsbergs jacobsen eller norrebro osv..

Källa på den uppgiften???
Mig veterligen är inte systembolaget direkt vinstdrivande. Det är inte systembolaget som lägger på stora summor. Det som läggs på är den Svenska alkoholskatten. Den skulle inte försvinna även om man tog bort monopolet och du kunde köpa din alkohol på Torstens Sprit och korv.

Påslaget är sålunda en skatt som inte är beroende av vem som säljer. Anledningen till att alkoholen kan vara så mycket billigare i exempelvis Tyskland är att där har man lägre alkoholskatt.
Eller jämför gärna med England som har i stort sett samma nivå på alkoholskatten som vi har i Sverige. Där kostar alkoholen ungefär som den kostar här. I alla fall vin och sprit. Skillnaden är att du kan köpa ett djäkla skitvin i vilket djäkla närköp som helst till samma pris som du får ett betydligt bättre vin här hemma på systemet. Dom finare sorterna går inte att få tag på. Personalen vet knappt skillnad på vitt och rött vin.

Systembolaget har ett svårslaget förhållande mellan utbud, service och priser. En av anledningarna till det tror jag är monopolet. Så där funkar det utmärkt.

För telefoni var avregleringen bra.
För elen var den i vissa avseenden mindre bra.
För besiktningen visar erfarenheter från andra länder att det blir rejält mycket dyrare efter avreglering och stationer på landsbygden försvinner då dom inte är lika lönsamma.

En av anledningarna till att det blir dyrare är att det har visat sig leda till att besiktningsstationerna får en beläggning på ca 70%. Dvs personalen rullar tummarna 30% av tiden och den tiden måste någon betala. den som får betala det är den som kommer dit och besiktigar sin bil. Med andra ord får du betala för en besiktning som tar 15 minuter och du måste utöver det betala för att besiktningsmannen sedan ska rulla tummarna i 5 minuter. Dessutom har dom en hel del andra kostnader plus att dom lägger på ordentligt för att få stora vinstmarginaler.

Exempelvis siffor från Finland där den största aktören har en vinstmarginal på 30%. Det är en vinstmarginal som i princip inga andra branscher har. Framför allt inte inom verkstadsindustrin.
30% av det man får betala för en besiktning går alltså rakt ned i fickan på ägaren.

Sedan allt snack om ökade arbetstillfällen och med det ökade inbetalda skatter så en ren BS. Ett exempel:

A-Katastus, den största stationen i Finland;
Omsättning: ~90 000 000€/år
Vinst:~30 000 000€/år d.v.s 30% :näsblod
Så 30€ millar rakt ut ur landet...ägarna är väl någon Fransk pensionsfond.:mad:

Ser inte hur en ökad vinst gör att det inte har skapats fler arbetstillfällen...

Men om dessa siffror stämmer så är det ju någon som inte utnyttjar konkurrensen och sätter lägre priser, uppenbarligen finns det utrymme för det om ett företag (det största) kan ha en vinstmarginal på 30%. Men återigen, det är något som marknaden måste sätta och inte sånt som skall regleras av staten.

Källa på den uppgiften???
Mig veterligen är inte systembolaget direkt vinstdrivande. Det är inte systembolaget som lägger på stora summor. Det som läggs på är den Svenska alkoholskatten. Den skulle inte försvinna även om man tog bort monopolet och du kunde köpa din alkohol på Torstens Sprit och korv.

Det stämmer, systembolaget har som mål att inte göra vinst annat än vad som behövs för att fortsatt kunna utvecklas.

En av anledningarna till att det blir dyrare är att det har visat sig leda till att besiktningsstationerna får en beläggning på ca 70%. Dvs personalen rullar tummarna 30% av tiden och den tiden måste någon betala. den som får betala det är den som kommer dit och besiktigar sin bil. Med andra ord får du betala för en besiktning som tar 15 minuter och du måste utöver det betala för att besiktningsmannen sedan ska rulla tummarna i 5 minuter. Dessutom har dom en hel del andra kostnader plus att dom lägger på ordentligt för att få stora vinstmarginaler.

Exempelvis siffor från Finland där den största aktören har en vinstmarginal på 30%. Det är en vinstmarginal som i princip inga andra branscher har. Framför allt inte inom verkstadsindustrin.
30% av det man får betala för en besiktning går alltså rakt ned i fickan på ägaren.

Så är det i alla branscher, kunderna får kollektivt betala för den dötid som uppstår... ta konsultbranschen som ett exempel.
Och som jag skrev ovan, om man har råd att ha en vinst på 30% så saknas det riktig konkurrens.

Bilprovningen har officiellt gått ut med att priserna åtminstone i ett första skede kommer att vara oförändrade. Och det är 100% klart.

Det vore ju toppen och så länge någon spelare kan hålla priserna nere så funkar det inte att någon annan kommer in i matchen med betydligt högre priser.

Någon som har "riktig" koll på om verkstäder kommer att utföra besiktning? Några av inläggen i början av tråden påstår att det INTE kommer att bli så.

Jag besiktigade bilen i morse och då stod 3 snubbar i Mekonomen-kläder och fick upplärning av stationens egen personal. I min värld tolkar jag detta som att verkstäder kommer att utföra besiktning.

Det hade ju varit kanon om man kunde fixa besiktning när man ändå lämnar in bilen eller hojen på service. Det skulle också vara fint om utbildade och erfarna mekaniker utförde besiktningen. Har varit med om ett antal incidenter med dagens bilprovare och har helt tappat förtroendet för deras kompetens.

- Värsta exemplet är han som skulle testa signalhornet på hojen... han testade tre gånger att istället köra startmotorn (med motorn på) tills han insåg att rätt knapp sitter på vänster sida. :dummer

- Näst värsta är han som skulle testa att dragkroken på släpet låste riktigt. Man använder en maskin att lyfta kärran lite lätt och kollar så låset inte glider över dragkroken... killen lyfte så högt att bakhjulen på bilen lättade. Ett under att kärran höll. :3freak

Någon som har "riktig" koll på om verkstäder kommer att utföra besiktning? Några av inläggen i början av tråden påstår att det INTE kommer att bli så.

Jag besiktigade bilen i morse och då stod 3 snubbar i Mekonomen-kläder och fick upplärning av stationens egen personal. I min värld tolkar jag detta som att verkstäder kommer att utföra besiktning.
...

Var förmodligen en del i utbildning för att dom skall få släcka 2:or. Förutom kraven som ställs på verkstaden för dess ackreditering måste även varje enskild kontrollant vara godkänd av Vägverket(medels utbildning plus en dags praktik).

Ja. Är man ackrediterad att utföra kontrollbesiktningar får man inte ägna sig åt annan verksamhet såsom reparation eller dylikt. Det är inte heller tillåtet att dela lokaler med denna typ av verksamheter.

Åh fasiken, ja där ser man, saker och ting är inte alltid som de ser ut att vara. :)

chili;4787620 - Näst värsta är han som skulle testa att dragkroken på släpet låste riktigt. Man använder en maskin att lyfta kärran lite lätt och kollar så låset inte glider över dragkroken... killen lyfte så högt att bakhjulen på bilen lättade. Ett under att kärran höll. :3freak[/QUOTE skrev:
Det finns inga andra än Bilprovningen som får göra kontrollbesiktning på Släpvagnar, har inte hört nåt om att andra kommer få släcka 2:or heller på släpvagnar. Det är läskigt många som kör med dåliga bromsar på lätta släp & är minst lika dåliga på hur man ska justera bromsar.

Jupp det stämmer att de verkstäder som ska kunna godkända 2:or måste gå en endags eller fler hos bilprovningen för utb. Bilprovningen kommer aldrig kunna behålla 300:- för en kontrollbesiktning på t,ex bilar, för de kommer förlorar andelar av kunder & därför kommer de kompensera detta med att höja priset.

Det finns inga andra än Bilprovningen som får göra kontrollbesiktning på Släpvagnar, har inte hört nåt om att andra kommer få släcka 2:or heller på släpvagnar. Det är läskigt många som kör med dåliga bromsar på lätta släp & är minst lika dåliga på hur man ska justera bromsar.

Tja, kan inte minnas att jag påstått något annat...

Det jag skrev om släpvagnen var ett exempel till varför jag tycker det råder inkompetens på vissa av dagens stationer.

Tja, kan inte minnas att jag påstått något annat...

Det jag skrev om släpvagnen var ett exempel till varför jag tycker det råder inkompetens på vissa av dagens stationer.

Mmm har själv aldrig varit med om att bilens ena hjul skulle lyfta om man använder avbärarlyften för att kolla kulhanskens skick & låsning. Måste ha varit en jäkligt tungt släp & lätt bil mm hur går det ihop? :rolleyes:

Det framgick inte riktigt om det var mekonomens personal eller ASB personal som var inkompetent? Såklart måga kan vara missnöjda med ASB då de har verkat sen 1964 & en del vill ha lite nytt blod på marknaden så nu får de det & på köpet även ett högre pris. Detta kommer nog bli dödsstöten för många äldre bilar som knappt kommer bli lönt att laga om man köpt den för 5000:- så blir bilen helt plötsligt 600-1000:- dyrare efter inköpet & besiktning! Undra vad efterkontrollerna kommer gå på, 400:- jämfört 200:- idag på personbil?

Vad ni än gör så fortsätt gynna den gamla hederliga bilprovningen.:tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...