Koniska Luftfilter (Trattar)

MarilynMan

Z1000R Rules
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Kawasaki Z1000R
Någon vänlig själ som kan förklara varför Koniska luftfilter ej rekommenderas till vakuumförgasare:confused:
 
Om jag fattat rätt pga att tryckförhållandena före / efter trotteln blir annorlunda och därmed påverkar trottelns lyft - och därmed hur gasaren pyttsar ut soppan.

Vad som KAN hända är väl att du kan få generellt dåligt lyft över hela registret, eller att du får lyft med olika mycket fel på olika rpm - krångligt att fixa.

Å andra sidan finns det ju folk som kör med vakuum och koniska filter eller trattar och påstår att det funkar utmärkt, så enda sättet att veta hur din hoj påverkas är nog att testa. (och ha bra koll på blandingen, dvs lambda eller noga typ stift-koll)

Finns många diskussioner om detta tidigare också om man söker runt lite.

Ha de / AndersD
 
Robban_C skrev:
Är det till din avatarhoj?
Sund knarr!
Större bild?

Ja den är cool.

Det brukar oftast bara bli problem om man monterar trattar på vacuumförgasare, som AndersD skrev så bestäms trottellyftet av hur stor skillnaden är i tryck mellan trottelns undersida och i luftburken.
Om man byter luftburken mot separata filter så ändras ju trycket i luftburken, och eftersom flödeshastigheten genom förgasaren ändras så ändras också trycket under trotteln.
Och att trotteln öppnar precis så mycket som den ska är helt avgörande för att förgasaren ska funka bra.
Det kan visst gå att få det att funka bra men det kräver mycket justerande och helst byte av trottelfjädrar.
 
När man har en gemensam burk för alla fuggar så blir det ett mer jämnare undertryck. Har för mig nån har nämnt detta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top