Koniska Luftfilter (Trattar)

MarilynMan

Z1000R Rules
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Kawasaki Z1000R
Någon vänlig själ som kan förklara varför Koniska luftfilter ej rekommenderas till vakuumförgasare:confused:
 
Om jag fattat rätt pga att tryckförhållandena före / efter trotteln blir annorlunda och därmed påverkar trottelns lyft - och därmed hur gasaren pyttsar ut soppan.

Vad som KAN hända är väl att du kan få generellt dåligt lyft över hela registret, eller att du får lyft med olika mycket fel på olika rpm - krångligt att fixa.

Å andra sidan finns det ju folk som kör med vakuum och koniska filter eller trattar och påstår att det funkar utmärkt, så enda sättet att veta hur din hoj påverkas är nog att testa. (och ha bra koll på blandingen, dvs lambda eller noga typ stift-koll)

Finns många diskussioner om detta tidigare också om man söker runt lite.

Ha de / AndersD
 
Robban_C skrev:
Är det till din avatarhoj?
Sund knarr!
Större bild?

Ja den är cool.

Det brukar oftast bara bli problem om man monterar trattar på vacuumförgasare, som AndersD skrev så bestäms trottellyftet av hur stor skillnaden är i tryck mellan trottelns undersida och i luftburken.
Om man byter luftburken mot separata filter så ändras ju trycket i luftburken, och eftersom flödeshastigheten genom förgasaren ändras så ändras också trycket under trotteln.
Och att trotteln öppnar precis så mycket som den ska är helt avgörande för att förgasaren ska funka bra.
Det kan visst gå att få det att funka bra men det kräver mycket justerande och helst byte av trottelfjädrar.
 
När man har en gemensam burk för alla fuggar så blir det ett mer jämnare undertryck. Har för mig nån har nämnt detta
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top