Konditionsträning. Varför så oerhört trååååkigt?

stoffer skrev:
Thaiboxning, Kickboxning... ...och säkert andra kampsporter som är tävlingsinriktade har grym konditionsträning.

Yep, och kul är det också! :banana

Bifogat

• boxing.gif
    boxing.gif
    5.1 KB · Visningar: 25
Alicia skrev:
Det svåra tycker jag är att hitta motivationen till att träna, vad det än gäller för träning.
När man väl har kommit igång så är de oftast bara skönt men innan man kommit så långt så är de väldigt lätt å hamna framför teven el datorn istället

Leta upp något du tycker är kul och träffa sedan andra människor som är likasinnade så att du ser fram emot träningen. Det finns alltid något man tycker är kul som man kanske inte tänkt på innan. Gillar man inte löpning, gym eller aerobics tex kanske man ska prova tex yoga, klättring eller simma istället.
Vissa är individualister och vill träna själva andra killar att träna i grupp, vissa vill vara hemma andra ute i naturen och en del tränar gärna på någon träningsanläggning. Det gäller att hitta sig själv här, finns alltid något som
man brinner för men som man inte vet om ens.. Ut och leta!

valmers skrev:
Problemet är inspirationen; det krävs järnvilja för att ligga hemma och frusta själv. Jag måste ha folk (läs kvinnor i tights) runt mig för att hitta någon motivation.
Jo tack, jag vet. Har ett gym men orkar inte gå upp på övervåningen och dra i skiten :D
Några kvinnor i tajts blir det inte heller, möjligtvis en fru i joggingoverall :huvet

Det gäller att lära sig gilla läget, även om det inte är så roligt alla gånger. Prova på olika typer av aktiviteter, man brukar oftast fastna för någon! Jag tränar ca2-3 pass om dagen, vilket blir mellan 20-30 timmar träning i veckan. Pluggar hälsa, idrott & ledarskap så mer än hälften av träningen sker på skoltid. När man tränar så här mycket äter man mycket mycket mer, man sover bättre och blir på bättre humör. Skulle kunna rabba upp massor av konditions aktiviteter, men det är inte så lätt att vara själv alla gånger.

Ett bra tips är att gå och börja träna på gymmet, efter träningspasset så tar man sig ann trampmaskin, och kör maxtempo i ca 20 minuter. Av styrketräningen blir hjärtat starkare kan pumpa långsammare och hårdare, och man får bättre kondition utan att man vet om det, och dom där 20 minuterna i trampmaskin känns betydligt, mer, så det är bara att gilla läget :) Det är fan så skönt efteråt

Den ultimata träningen vore ju att ställa motionscykeln framför datorn...eller, ställa datorn på motionscykeln?

*tröttmössa*

Bifogat

• Image4.jpg
    Image4.jpg
    15.5 KB · Visningar: 27
Många förslag, välmenande, men tyvärr svårt att genomföra.
All typ av lagsport går bort av praktiska anledningar.
Kampsport är inget för mig eftersom det kräver fasta tider vilket inte är genomförbart.

Då återstår enskild träning på gym/ute. Ute ska jag ge mig ut och åka lite skridskor, inget långfärdstrams dock, men just nu är det inomhus och då är det löpband, trappmaskin eller cykel.
Cykel är väl det som är minst värdelöst.

Egen musik har jag med mig men jag antar att det är min lata natur som sätter käppar i hjulet.

Imorgon ska det tränas igen...

Goodstuff skrev:
Vad menar du svåra att genomföra? Har du aldrig fulmekat med silvertejp? Bara tejpa fast skärmen och tangentbordet på cykeln :va

Goodstuff skrev:
Egen musik har jag med mig men jag antar att det är min lata natur som sätter käppar i hjulet.

Det hade jag kunnat berätta för dig utan att du behövt skapa en egen tråd. :tungan

Goodstuff skrev:
All typ av lagsport går bort av praktiska anledningar.
Kampsport är inget för mig eftersom det kräver fasta tider vilket inte är genomförbart.

Då återstår enskild träning på gym/ute. Ute ska jag ge mig ut och åka lite skridskor, inget långfärdstrams dock, men just nu är det inomhus och då är det löpband, trappmaskin eller cykel.
Cykel är väl det som är minst värdelöst.

Imorgon ska det tränas igen...
Du har ju redan frågat en gång: :7peta

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=37217&page=2&pp=20&highlight=stolar

Goodstuff skrev:
Har börjat träna inför nästa år och har kommit fram till följande.

Konditionsträning måste var Guds straff till mänskligheten. Finns det något som är mer värdelöst tråkigt att göra än konditionsträna? Det enda jag kommer på är att göra sin egen deklaration men det har jag lagt på min revisor så det slipper jag....

:tummenner

Så tyckte jag innan jag köpte min PULSKLOCKA. Jag ÄLSKAR den!

Pulsklockan innebär för mig att jag vet hur effektiv min träning är... och jag behöver inte anstränga mig längre och mer än nödvändigt. :banana

Köp därtill en bok om pulsträning så blir konditionsträningen i stort sett smärtfri. För mig innebär inte konditionsträning 5km plågsam löpning tre ggr i veckan längre... Det är underbart. Samtidigt som jag har bättre kondition än någonsin, har jag inte ont i knäna.

Jag har en Polar A5 som kostar runt tusenlappen. Lagom avancerad. Finns både värre och dyrare... om man är riktigt pryltokig. :tungan

http://www.fitnessbocker.com/shop/shop.asp
De har kampanjpris just nu... :lol Kolla under mätutrustning.

Last edited:
valmers skrev:
Problemet är inspirationen; det krävs järnvilja för att ligga hemma och frusta själv. Jag måste ha folk (läs kvinnor i tights) runt mig för att hitta någon motivation.

Gå till ett gym, skriv upp dig för ett pass Aerobic. Jag lovar att du hittar massor av motivation där. Och det säger jag bara inte, jag har provat det nämligen. Det var jag o 30 tjejer( i tights ). Helt klart intressant..... :)

Goodstuff skrev:
Har börjat träna inför nästa år och har kommit fram till följande.

Konditionsträning måste var Guds straff till mänskligheten. Finns det något som är mer värdelöst tråkigt att göra än konditionsträna? Det enda jag kommer på är att göra sin egen deklaration men det har jag lagt på min revisor så det slipper jag....

:tummenner

Är det så passa att din övervikt fått dig deprimerad? Ta det bara lungt du fete man!! det finns hjälp att få.

Lös ett gymkort så har du alla problem ur världen.

Som "Tom" sa om hunden är ett bra exempel.

Tycker själv också att det är jävligt tråkigt att löpa men ut o spring med en polare istället så ni kan snacka lite, springa ikapp... tror säkerligen att du har en polare som också behöver tappa några hekto eller kanske bara vill ha bättre kondition? (kom ihåg att bra kondition inte bara är bra för dig att du ska kunna springa flera mil utan du orkar mer i ditt vardagliga liv och mår väldigt mycket bättre)

belsebob skrev:
Gå till ett gym, skriv upp dig för ett pass Aerobic. Jag lovar att du hittar massor av motivation där. Och det säger jag bara inte, jag har provat det nämligen. Det var jag o 30 tjejer( i tights ). Helt klart intressant..... :)
Jag är på gymmet fem dagar i veckan. Inte i Aerobic-salarna dock.

Pulsklocka rekommenderas

Skaffa en pulsklocka så har du nåt lite tekniskt med då man motionerar och det är ju alltid kul. Min piper varnande om jag motionerar för hårt.

Men är inte kondition egentligen en fråga om att fatta att lägga av innan det blir jobbigt. :va

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka