Kondensator

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Har en kondensator som troligen tackat för sig på ett kretskort och tänkte byta ut den men blir inte riktigt klok på märkningen.
Elfa var inte till någon hjälp
Den har märkningen 47 cfk 6s1 (se bifogad bild) så jag gissar 47uF men resten???
cfk=??
6s1=??

Elfa har antagligen den om man kan klura ut vad det är. Om det hjälper så är kondningen 6,5 mm i diam och ungfär lika högt.

Ja jag vet att motståndet är kasst med, men det vet jag vad det är och det skall bytas med.

EDIT. Fler ställen än Elfa man kan köpa saker i mindre förpackningar är 1000 st helst enstaka.





kondning47 cfk 6s1.jpg
 
Last edited:
Lösning
Electrokit. Har butik i Malmö eller köp på nätet. Billig frakt på småsaker.
Blir nog elektrokit ändå/också.

Leveranstid på prylarna flyttad till måndag nästa vecka så det får bli en fullösning fram till dess.

Vem faan orkar elda i en vecka när man skall jobba hemma och dotterns rum på ovanvåningen kör ju på ett temporärt elelement.

De hade kondensatorn men inte motsåndet så det får bli en fullösning med 4 motstånd i serie lite käckt ihoplödda till på måndag. :skrämd

Hämtar skiten imorgon.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror också på 47 uF.
FK står för ytmontering tror jag
En annan kondensator är märkt 16 V så 47 uF 16 V kanske duger.
Men den här är mindre kan det var 47 uF 6 Volt ? Men väljer du 47 uF 16 Volt och kan hitta en sådan som passar så kan du vara hemma.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det någon hemmagjord variant av insprutningssystem? Den som har gjort kortet borde veta varför de valt just den kondensatorn. Jag känner inte igen den, men det kan vara en polymerelektrolyt och då blir det knasigt med en vanlig med flytande elektrolyt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har en kondensator som troligen tackat för sig på ett kretskort och tänkte byta ut den men blir inte riktigt klok på märkningen.
Elfa var inte till någon hjälp
Den har märkningen 47 cfk 6s1 (se bifogad bild) så jag gissar 47uF men resten???
cfk=??
6s1=??

Elfa har antagligen den om man kan klura ut vad det är. Om det hjälper så är kondningen 6,5 mm i diam och ungfär lika högt.

Ja jag vet att motståndet är kasst med, men det vet jag vad det är och det skall bytas med.

EDIT. Fler ställen än Elfa man kan köpa saker i mindre förpackningar är 1000 st helst enstaka.





View attachment 496131
Hej.

Jag har pillrat lite med dessa typer.
47 är mycket riktigt kapacitansen i uF, så 47uF.
CFK är lurigare, men C står för spänningståligheten, och C representerar 16V, och FK är bara ett identitetsnummer.
6S1 är ett batchnummer för tillverkningen, alltså inte intressant i sig.
Och typen är en elektrolytkondensator, uppbyggnaden kallas ibland aluminiumelektrolyt.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Tror också på 47 uF.
FK står för ytmontering tror jag
En annan kondensator är märkt 16 V så 47 uF 16 V kanske duger.
Men den här är mindre kan det var 47 uF 6 Volt ? Men väljer du 47 uF 16 Volt och kan hitta en sådan som passar så kan du vara hemma.

Hej.

Jag har pillrat lite med dessa typer.
47 är mycket riktigt kapacitansen i uF, så 47uF.
CFK är lurigare, men C står för spänningståligheten, och C representerar 16V, och FK är bara ett identitetsnummer.
6S1 är ett batchnummer för tillverkningen, alltså inte intressant i sig.
Och typen är en elektrolytkondensator, uppbyggnaden kallas ibland aluminiumelektrolyt.

Jag ser nu att det är en Panasonic https://www.google.com/url?sa=t&sou...oQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw2LNLuKGuxmJzUfDF3VSQSa
Borde gå att lösa hos Electrokit, som sagt av andra.
Tackar stort för all hjälp, som vanligt regerar SH. :shrules

Beställt kondningar med 47uF 25V samt 35V samt även högre specad temptålighet 125 C vilket även medförde 7 dubblad förväntad driftstid.

Nu är det bara att hoppas att det inte är fler prylar på kortet som är trasigt. :huvet

Är det någon hemmagjord variant av insprutningssystem? Den som har gjort kortet borde veta varför de valt just den kondensatorn. Jag känner inte igen den, men det kan vara en polymerelektrolyt och då blir det knasigt med en vanlig med flytande elektrolyt.
Nope kretskort till pelletsbrännare, så ganska skönt om det går att få igång. Tur man har kamin med.

Edit: Fast egentligen har du ju helt rätt i din gissning, det är ju ett instprutningssystem fast för pellets.
 
Last edited:

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Nu är det bara att hoppas att det inte är fler prylar på kortet som är trasigt. :huvet
Ett känt problem är att de inringade komponenterna på din bild grillas av det underdimensionerade effektmotståndet, syns på brännmärket på kortet. Du bör byta ut det motståndet mot en mer effekttåligt och montera den med långa ben så den kommer upp nån cm från kortet för bättre kylning.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Ett känt problem är att de inringade komponenterna på din bild grillas av det underdimensionerade effektmotståndet, syns på brännmärket på kortet. Du bör byta ut det motståndet mot en mer effekttåligt och montera den med långa ben så den kommer upp nån cm från kortet för bättre kylning.
Exakt vad som är planerat
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Electrokit. Har butik i Malmö eller köp på nätet. Billig frakt på småsaker.
Blir nog elektrokit ändå/också.

Leveranstid på prylarna flyttad till måndag nästa vecka så det får bli en fullösning fram till dess.

Vem faan orkar elda i en vecka när man skall jobba hemma och dotterns rum på ovanvåningen kör ju på ett temporärt elelement.

De hade kondensatorn men inte motsåndet så det får bli en fullösning med 4 motstånd i serie lite käckt ihoplödda till på måndag. :skrämd

Hämtar skiten imorgon.
 
Lösning

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Tror jag har dessa grejer hemma. Vad är det du behöver? Kan kolla ikväll efter jobbet om jag har något kvar.
Jättesnällt men kör och hämtar prylar till fullösningen imorgon så det löser sig väl imorgon hoppas jag.

Med postmord hade det väl ändå inte löst sig denna veckan misstänker jag.
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
DSC_0757.JPG
Har 3 motstånd och 2 kondingar kvar. Stora kondingen vill jag minnas har något med dessa boxar att göra också. Är det något du behöver så skicka ett pm med adress så lägger jag det på lådan i morgon bitti då jag skjutsar till skolbussen.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top