Komprimera-bakfjädern-verktyg?

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hej!
Jag skulle behöva trycka ihop fjädern (för att demontera densamma) på stötdämparen bak på tjejen hoj, utan att göra märken i fjädern. Undrar därför om någon känner till nåt bra knep, eller nåt inte allt för dyrt verktyg till detta ändamål?

Hon vill nämligen att fjädern ska vara röd istället för svart :)

Fast Biltemas passar väl inte en mc-fjäder. Eventuellt om man bara använder ena fästet på dem iofs, men då sitter den redigt snett.

Där ser man, då kan TS bortse från mitt inlägg.

Ta två spännband (typen utan krok, den sorten som spänner i sig själv).
Trä in bandet i ena änden av fjädern, ta ut det i andra änden, trä in det i spännmekanismen, spänn !

Ett på varadera sidan och tygbit mellan fjäder och sspännmekanism om du är kinkig med repor...

Borde funka ?
View attachment 400126

För att göra det enkelt, ring nån med fjädringsservice :)
Är inte det lättaste annars...

Trä in bandet i ena änden av fjädern, ta ut det i andra änden, trä in det i spännmekanismen, spänn !

Ett på varadera sidan och tygbit mellan fjäder och sspännmekanism om du är kinkig med repor...

Borde funka ?
View attachment 400126
Ja så ja!
Kanonbra tips!
Tack ska du ha! :banana

Så här har jag gjort, ett enkelt verktyg att tillverka om man har några metallplattor och gängstänger hemma, samt möjlighet att få en rörstump fastsvetsad på den gängstång du spänner (den där blocknyckeln är placerad).
För mig kostade hela anordningen ett par gängstänger och några muttrar, kanske 70-80 kr.
Vill man spara ett par kronor kan man nöja sig med tre gängstänger i stället för fyra.

Fungerar mycket bra, även om det är en mycket kraftig fjäder till en monodämpare. Viktigast av allt är att du har full kontroll, inget kan slinta eller sprätta iväg.

_MG_3283.jpg

Last edited:
Spännband är smidiga:tummenupp
(se till att dom är tillräckliga, fjädrar flyger långt o hårt ifall det brister, hur man nu vet det:rolleyes:)

Spännband funkar bra om fjädern är lång, men en mcfjäder är ganska kort så man har inte mycket att spänna på.

Borde funka ?
View attachment 400126

Blir det inte spännande att lossa dem?

Jävlar vilket smart verktyg, behöver jag ha loss min fjäder igen ska jag bygga ett sådant!

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!