Kompressorfråga!

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
2048125 Så trots att det är olja i själva mutterdragaren (separat hål där det står OIL) så ska dimsmörjaren också fyllas med olja och monteras för att pickan ska fungera som det är tänkt?

Man borde inte få byta avatar mer än en gång per vecka :D

Den funkar utan dimsmörjare,men den håller bättre och längre med en.

Långa farbron skrev:
2048133 Den funkar utan dimsmörjare,men den håller bättre och längre med en.
Okej, men den ska också fyllas med lite olja?
(Tänk om de där förbannade importörerna kunde bemöda sig med att lägga i en manual och inte bara en sprängskiss som ingen kunde bry sig mindre om :4skrika )

sandstream skrev:
2048149 Okej, men den ska också fyllas med lite olja?
(Tänk om de där förbannade importörerna kunde bemöda sig med att lägga i en manual och inte bara en sprängskiss som ingen kunde bry sig mindre om :4skrika )

Fyll dimsörjaren med olja och dutta lite i hålet så är du hemma.

Konstigt att den inte kan dra loss en endaste bullt. Fast du har ställt in den på max vrid... Då måste det vara kompresson som är för klen.. tanken är ju inte så specielt stor. slangen tro jag inte på då det inte behöver vara så stor

Som sagt... Kompressorn är inte problemet , utan det är garanterat en för klen mutterdragare. Vad har du för moment i den ? Det finns flera mutterdragare som inte är avsedda att dra loss hjulmuttrar med , då det kräver ett ganska högt moment. Tänk själv kraften du använder när du trär på ett rör på fälgkorset o knycker till....
Köp en Biltemavariant som ger ett högre slagmoment , så ska du se att du får loss muttrarna med din lilla kompressor o din orangea fina slang... :)

Den har helt klart astma. :)
Längden på slangen har också stor betydelse. SÅ kort som möjligt.
Naturligtvis ska slangen vara av den grövre modellen också.

sandstream skrev:
2048098
En sån var med men den har jag inte monterat (hittade en bild på Clas Ohlson) för jag visste inte vad det var och det fanns ingen manul till pickan.
Vad gör dimsmörjaren?

JO precis, dimsmörjaren förser luften med en oljedimma så att verktygetr smörjs hela tiden = lång livslängd.
Hålet som är märkt710 på kvinnospråk kan ju föralldel smörja andra oåtkomliga ställen så precis som Långa Farbrorn säger; Dutta i lite olja där oxå då och då.

Jag tror mutterdragaren känner av brukarens kraft och förmåga att hålla emot! ;)
Därför så vill den inte gå loss allt vad den kan.

Jag skulle tro att använder du den där orange(a?) spiralslangen så är det garanterat den som är problemet.

bra tips för att ta reda på om pickan är OK ;
Koppla en manometer i serie direkt vid ingången för tryckluften på pistolen, mät tryckfallet när du kör för fullt och du kommer troligen att se att trycket faller ner till typ två bar eller nåt med en sådär klen slang.
Det är när du kör som pistolen kräver ca 6-7 bar, inte när allt står still, när allt står still kan du med lite tid komma upp i vilket superhöga tryck som helst genom vilket knapphåls-stora hål som helst.

Flödar allt OK så bör du få tryckfall på högst något bar, och orkar inte mutterdragarn då så är den kass, annars är det ett flödesproblem.

Kolla gärna http://www.fini.se/pdf/tryckluftsskolan_light.pdf om du vill

/Anders

I morse drog jag i väg och köpte en ny slang.
Hem och testa och det funkade inte ett dugg bättre.
Ner till kompisens verkstad, kopplar in mutterpickan och testar på en bil som står där.
VIPS så funkar pickan hur bra som helst :)
(På verkstaden hade de en tank på 300-400 liter och ett arbetstryck på ca 7.5 bar.)

Eftersom pickan funkar och slangen är bytt måste det väl vara tanken på 24 liter som är för liten?

Det kanske är så enkelt att man får ha en större kompressor hemma och den jag har nu får åka med på bandagarna och pumpa däck.

sandstream skrev:
2048598
Ner till kompisens verkstad, kopplar in mutterpickan och testar på en bil som står där.
(På verkstaden hade de en tank på 300-400 liter och ett arbetstryck på ca 7.5 bar.)

Eller så satt hjulmuttrarna lösare på den bilen du provade ??... Kolla Biltemas sida o sök på mutterdragare... Där finns dragare mellan 90-700 Nm , o det säger väl sig själv att en större dragare orkar mer oavsett hur stor tank du har på kompressorn ?? Har du fullt arbetstryck i startögonblicket , så ger en 500-literstank lika mycket luft som en 24-liters....

En 700 Nm:s dragare har en större vikt som jobbar o kan alltså ge ett högre moment än vad en dragare med en mindre vikt kan....

Som sagt : Din mutterdragare arbetar med rätt arbetstryck , har rätt slang , har en fullt tillräcklig tank på kompressorn , men den roterande vikten i den är för liten o den kan därför inte "slå" loss din hjulmuttrar. Starkare dragare är lösningen....

sandstream skrev:
2048598 I morse drog jag i väg och köpte en ny slang.
Hem och testa och det funkade inte ett dugg bättre.

Eftersom pickan funkar och slangen är bytt måste det väl vara tanken på 24 liter som är för liten?

Det kanske är så enkelt att man får ha en större kompressor hemma och den jag har nu får åka med på bandagarna och pumpa däck.

Då hade du inte en kompressor med 8 bar för det skulle ha räckt...

Nej Sandstream, nu jämför du äpplen och päron! Det har INGEN betydelse hur stor tank du har (ja ok, hur liten som helst kan den ju inte vara för då går ju allt arbete direkt på kompressorn) dina 24L räcker iaf.
Det är redan rätt tryck i din lilla kompressor. (du säger dig ha 8 Bar = tillräckligt)
Alltså är det FLÖDET (antal minutliter genom slangen) som är fel.
Sen att en 24L tank inte kan leverera lika LÄNGE som en 300 dito innan kompressorn går igång hör ju inte till sakten, eftersom den lilla 24-litarn du har iaf skulle räcka till de få sekunder full effekt pickan behöver för att slå loss EN mutter.

Uppenbarligen fick ju pickan luft hos din kompis, och där var ju trycket en halv bar LÄGRE, alltså måste man ju dra en slutsat utav det.

Alltså: åter till det jag sa - flödet/tryckfallet genom slangen.

Tänk dig lufftanken som ett batteri. Där luftvolymen är antalet Ah, Trycket inne i tanken är spänningen V och flödet genom luftslangen är strömmen A.

Din feseslang levererar 3A, din picka behöver kanske 6A.
Ok? ;)

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Tänk dig lufftanken som ett batteri. Där luftvolymen är antalet Ah, Trycket inne i tanken är spänningen V och flödet genom luftslangen är strömmen A.

Din feseslang levererar 3A, din picka behöver kanske 6A.
Ok? ;)

Spelar inte så stor roll att du trycker in 6A i pickan , eftersom den ändå inte har en effekt på mer än 60W. Byt picka !!! Ny slang var ju redan provad ??... Nä....Använd en muttermaskin som är avsedd för det den ska brukas till ! Du behöver komma upp i lägst ca 350 Nm för att det ska vara en duglig maskin att dra loss hårt åtdragna hjumuttrar. Inte ens det räcker ibland eftersom de har en förmåga att "sätta sig".

Givetvis är slangen o flödet viktigt , men vad hjälper det när maskinen är för klen ?

Tänk dig lufttanken som en bränsletank... :hihi . Du har en enorm tank på 500 L , låter soppan komma fram till mc-motorn i ett pipelinerör med ett jävla tryck , men inte fan går moppen fortare för det ! Varför ??...Tja...för klen motor kanske ??... :hihi

sandstream skrev:
2047647 I "manualen" står det:
Kapacitet (fri avg luftmängd): 206 L/min.

Det borde då innebära att den faktiskt ger 206 L/min ut, eller?

Absolut. Men då är det tyvärr detta som är problemet. De enklaste mutterknackarna behöver runt 220 l/min för att fungera. Skall du få ut full effekt så skall man upp i ca 300 l/min. Tyvärr.

När jag själv jobbade på Feltema för ett antal år sedan så angav de inte luftförbrukningen på verktygen utan endast tryck. Var många som köpte småkompressorer och blev besvikna. Den minsta kompressor som vi då rekommenderade var en 2-cylindrig V-formad sak som gav runt 300 l/min.

Last edited:
Ronin skrev:
2050047 Absolut. Men då är det tyvärr detta som är problemet. De enklaste mutterknackarna behöver runt 220 l/min för att fungera. Skall du få ut full effekt så skall man upp i ca 300 l/min. Tyvärr.

När jag själv jobbade på Feltema för ett antal år sedan så angav de inte luftförbrukningen på verktygen utan endast tryck. Var många som köpte småkompressorer och blev besvikna. Den minsta kompressor som vi då rekommenderade var en 2-cylindrig V-formad sak som gav runt 300 l/min.
Precis, det har alltid varit så och kommer alltid att vara så, det är muttermaskinens förbrukning i l/min som är avgörande för vilken storlek på kompressor det skall vara. Överdimensionera gärna. :tummenupp

Folkezx9r skrev:
2049910 Spelar inte så stor roll att du trycker in 6A i pickan , eftersom den ändå inte har en effekt på mer än 60W. Byt picka !!! Ny slang var ju redan provad ??... Nä....Använd en muttermaskin som är avsedd för det den ska brukas till ! Du behöver komma upp i lägst ca 350 Nm för att det ska vara en duglig maskin att dra loss hårt åtdragna hjumuttrar. Inte ens det räcker ibland eftersom de har en förmåga att "sätta sig".

Givetvis är slangen o flödet viktigt , men vad hjälper det när maskinen är för klen ?

Tänk dig lufttanken som en bränsletank... :hihi . Du har en enorm tank på 500 L , låter soppan komma fram till mc-motorn i ett pipelinerör med ett jävla tryck , men inte fan går moppen fortare för det ! Varför ??...Tja...för klen motor kanske ??... :hihi

He he... jaa du, du stödjer din tes på att maskinen skulle vara klen. MEn varför?
Varför skulle en tillverkare göra en muttermaskin som inte klarar ordinära muttrar? (jo jag vet det finns en massa skit därute...men en muttermaskin...hur svårt kan det vara att kopiera de bästa oc hiaf nå ett halvhyggligt resultat?)
Dessutom fick han ju maskin att gå som en skottspole hos polarn!
Uppenbarligen har hans motor kapacitet för en pipeline! :lol

Fri avgiven luftmängd i all ära, men det är när kompressorn går.
När den stannat och tanken är full råder samma förutsättningar som för en monsterkompressor: Flödet i slangen.
Sen att den yttepyttiga 24L tanken bara ger ett snabbt fnys genom mutterknackaren är ju en annan sak... men som jag försökte säga tidigare: OM flödet hade varit det rätta, så HADE dessa komprimerade 24L iaf räckt för att maskinen skulle gå på full effekt ETT TAG.
Troligen SÅ länge att EN mutter iaf lossnat.
Sen att man blir galen på att behöva vänta en kvart på att kompressorn ska ladda upp sig inför nästa "lårstänkare" är ju en helt annan historia..
Fråga mig som portar toppar med tryckluftsverktyg...herregud, en rak slipmaskin för stift som varvar 33.000 suger hyggligt mycket luft!
He he... jaa du, du stödjer din tes på att maskinen skulle vara klen. MEn varför?
Varför skulle en tillverkare göra en muttermaskin som inte klarar ordinära muttrar? (jo jag vet det finns en massa skit därute...men en muttermaskin...hur svårt kan det vara att kopiera de bästa oc hiaf nå ett halvhyggligt resultat?)
Dessutom fick han ju maskin att gå som en skottspole hos polarn!
Uppenbarligen har hans motor kapacitet för en pipeline! :lol

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2050464 He he... jaa du, du stödjer din tes på att maskinen skulle vara klen. MEn varför?

Hmmm.... Isåfall är det ju bara galet att det tillverkas muttermaskiner med olika slagmoment ??? Med din teori kan man ju köpa en billig mutterdragare med 60 Nm o dra loss hjulmuttrarna med ??... O pengarna man sparar där , kan man lägga på en kompressor som min , som lämnar fritt avgivet 540 l/min ??

O då behöver inte killen som lossade hjulmuttrar på lastbilen använda sin maskin till det , utan han kan komma hit så löser jag det åt honom med min lilla sketna dragare ?? Jag har ju luften som krävs i alla fall ??? :hihi

Nä du... Har lite för stor erfarenhet av mutterdragare genom jobbet , för att köpa att du drar vilken bult som helst med vilket skit som helst , så länge du har en duktig kompressor o feta slangar... :pannkyss. Det är ju som med allt annat....Även mutterdragare tillverkas för olika ändamål.

Det är slag o vridmoment det handlar om.... Hans kompressor med den nya slangen klarar gott o väl att slå loss en hjulmutter med en riktig maskin. Att han sen får vänta tills kompressorn byggt upp tryck igen pga den lilla tanken , innan han går på nästa mutter , är en annan femma.....

Folkezx9r skrev:
2050572 Hmmm.... Isåfall är det ju bara galet att det tillverkas muttermaskiner med olika slagmoment ??? Med din teori kan man ju köpa en billig mutterdragare med 60 Nm o dra loss hjulmuttrarna med ??... O pengarna man sparar där , kan man lägga på en kompressor som min , som lämnar fritt avgivet 540 l/min ??

O då behöver inte killen som lossade hjulmuttrar på lastbilen använda sin maskin till det , utan han kan komma hit så löser jag det åt honom med min lilla sketna dragare ?? Jag har ju luften som krävs i alla fall ??? :hihi

Nä du... Har lite för stor erfarenhet av mutterdragare genom jobbet , för att köpa att du drar vilken bult som helst med vilket skit som helst , så länge du har en duktig kompressor o feta slangar... :pannkyss. Det är ju som med allt annat....Även mutterdragare tillverkas för olika ändamål.

Det är slag o vridmoment det handlar om.... Hans kompressor med den nya slangen klarar gott o väl att slå loss en hjulmutter med en riktig maskin. Att han sen får vänta tills kompressorn byggt upp tryck igen pga den lilla tanken , innan han går på nästa mutter , är en annan femma.....

JOvisst, allnog som du säger... osv men: Varför öht tillverka en muttermaskin som inte klarar något alls? (skulle tro rent intuitivt att en muttermaskin KONSTRUERAS för att tåla lite tuffare tag och just lite svårare sittande muttrar typ hjulmuttrar) Det är ju det de är till för. Alltså inget finlir ens på de klenaste maskinerna.
M.a.o borde sandströmmarens maskin klara hjulbultar, om än dåligt, och efter ihärdigt körande.

Dr.Bike skrev:
2050637 JOvisst, allnog som du säger... osv men: Varför öht tillverka en muttermaskin som inte klarar något alls? (skulle tro rent intuitivt att en muttermaskin KONSTRUERAS för att tåla lite tuffare tag och just lite svårare sittande muttrar typ hjulmuttrar) Det är ju det de är till för. Alltså inget finlir ens på de klenaste maskinerna.
M.a.o borde sandströmmarens maskin klara hjulbultar, om än dåligt, och efter ihärdigt körande.

I industrin bland annat efterfrågas det mutterdragare som drar ett visst moment. Man vill ha en så liten o smidig maskin som möjligt , som klarar att dra låt säga 30 Nm. Inte köper man då en monstermaskin som klarar 700 Nm ?

Kolla Biltemas sida t.ex.... http://www.biltema.se/search/searchres.asp?strSearch=mutterdragare&I1.x=5&I1.y=7 ... Kan lova att du inte drar loss en enda hjulbult med deras lilla mutterdragare , pga att den inte är avsedd för det. Inte ens om den matas med en kolvkompressor på 1500 l o 16 bar !... :).

Jag har 4 mutterdragare hemma o ett tryckluftsdrivet spärrskaft , men det är endast en som klarar att dra loss hjulmuttrar.

En liknelse ??.. :) . Du har ett fälgkors o ska lossa en hjulbult. Du svär o sliter som en furie , men får likförbannat inte loss den. ( Fälgkorset är mutterdragaren o du är kompressorn inkl slang.. :D ). Vad gör du då ? Ökar momentet såklart o hänger på ett rör , men du använder fortfarande samma kraft , kanske till o med lite mindre.

Håller självklart med om tjocklek på slangar etc , men kommer aldrig...ALDRIG...att ge mig på denna punkten !!! :D ..... :pannkyss

*/ ?>
Back