Kompressionsskruven till ena gaffelbenet konstig, R1-99!!

Mittor

Måtte djävulen ta alla försäkringsbolag!
Gick med
23 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 - 99
Har just köpt en R1:a - 99. Bland det första jag gjorde när jag hade hämtat den var att ställa in stötdämparna.

Till min fasa och förvåning insåg jag att ena justerskruven för kompression satt fast som berget. Efter nått dygn med 5-56 så började jag få loss den.

Nu har jag smörjt med 5-56 så att den går att röra skapligt, problemet är att den fortfarande går tungt och att antalet klick är 14 trots att max ska vara 11 klick enligt manualen. De 14 klick som finns känns inte distinkta heller.

Notera: Justeringen på andra sidan funkar klockrent, 11 tydliga klick och skruven går lätt att justera.

Om man skruvar in justeringen max på båda sidor först, sedan justerar tillbaks ett klick på båda sidor så står skruvarna olika. Spåret i skruven på ena sidan står horisontellt och på andra vertikalt.

Vad har hänt, varför går det så tungt?
Hur behandlar man sånt här?
Hur kan det plötsligt vara 14 klick?

Haha...ursäkta den mindre novellen, ville bara förklara bra! Mvh Viktor

Ta isär och rengör gafflarna, samt byt olja - verkar inte som om det har gjorts på länge... I samband med detta får du enkelt loss justerskruvarna, iaf om det sitter ihop som på alla gafflar jag har har varit på.

Justerskruven är oftast bara en tröggående kon som positioneras olika djupt i ett hål, för att ställa låghastighetsflödet, och den har troligen rostat, eller satts igen av smuts.

Kom igen nu gott folk......ge mig lite tips här!!

Inte bra att köra med olika inställning på gafflarna. Känner du att du är minsta osäker på om de är ställda lika så ta zilogs råd. Riv och kolla igenom, ev fixa om något är paj. Dämpningen på en sportmaskin är ju lite av en kritisk punkt speciellt om du kör hårt.

Gick det att fixa utan riv så är ju givetvis det att föredra men tyvärr låter det inte som nått som låter sig göras. Kolla. :fakta

Det brukar helt klart va värt att plocka isär, rengöra och byta olja i en gammal gaffel...

Eftersom du verkar bry dig om att fjädringen ska funka bra så... Köp, olja, packboxar och ladda ner en manual så fixar du det på en helkväll i garaget

Eller så skiter du i det...
Hojen kommer säkerligen funka hyfsat på vägarna i sommar som den är..

:tungan

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...