Kompressionsdämpning och sånt

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Tja!

Undrar om man bara kan vrida "hursomhelst" på kompressionen och fjädringen på hojen. Jag vill få min lite styvare, då jag istortsett bara kör gata. Men det är en enduro hoj (vilken typ det är står under mitt namn :) )

Står i instruktionsboken hur mycket det är för Enduro och för Supermoto, kan jag bara vrida upp den så den får som på supermoto eller fuckar jag upp skiten då?

dum fråga kanske...men frågar iaf :P

Prova dig fram, är lite osäker på hur gaffeln är konstruerad, men har du fjäderförspänning kan det vara läge att spänna på den lite med. :) Anteckna var du är innan du börjar, och prova en sak i taget.

Okaj, det står iofs i instruktionsboken till fjädringen till vart man har den för att få hård, mjuk, eller standard, "styvhet" eller vad man ska säga.

EDIT: skrev bara halva grejen av det jag tänkte skriva...

Vrider jag till hårdare och sen testar därifrån antar jag? :P

Last edited:
Okaj, det står iofs i instruktionsboken till fjädringen till vart man har den för att få hård, mjuk, eller standard, "styvhet" eller vad man ska säga.

Det finns inget givet facit...prova dig fram, men du kan ju utgå från vad de tycker i boken. :)

1. Börja med o ratta in grundinställningen o utgå från den. Både fjäderförspänning (hänget) + samt retur o kompressionsdämpning.

2. Anteckna ändringarna när du labbar, annars är du snart väck

Är det händelsevis så att du råkar väga mer än 75kg så krävs det rätt fjädrar som grundförutsättning. Sen hade du väl en endurocykel med motardhjul?

För att maskera endurons mjukare setting kan man skruva åt kompressionsdämpningen ordentligt och höja oljenivån i gaffeln en aning men i övrigt är justering lönlöst.

Skall du åka bana/gata så är omshimsning till standard SMR setting fram the shit. Bak är det dags att byta olja+gas om du skall åka snabbt och då kan man passa på att shimsa om där samtidigt.

Mest är det faktiskt gata nu, men det skulle va kul att dra in på någon grusväg då och då.
Men ja, typ 90% (eller mer) gata.

Har vridit nu på lite grejer :D Det känns rätt så bra, vred 2 till efter jag körde för jag tyckte det behövdes...

Jag har skrivit upp hur mkt jag vred också :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park