Efter att ha klotat med hojen, en KTM 640 SM 2002, har jag nu börjat fundera på att göra lite ombyggnationer och modifieringar. En av dem är att byta från analog till digital hastighetsmätare då min gamla har blivit krossad. Är detta ett svårt ingrepp? Jag kör just nu med cykeldator, men det är bara en temporär lösning och inget jag egentligen vill köra med. Jag hade tänkt byta till den mätare som sitter på nyare KTM:r, men är lite osäker på hur det blir med elen. Kommer det behövas klippas och kopplas om mycket i sladdarna, eller är det något man gör över en fikarast? Jag har skarvat och lött lite tidigare, men el är inte mitt bästa ämne så att säga.
Vad mer behövs än:
1 st digital hastighetsmätare
1 st digital hastighetsmätarkabel
1 st magnet/givare
Kommer det behövas moddas något vid bromsoket för att kunna fästa kabeln? Kommer jag att bli utan några funktioner när jag gör denna mod (dvs. finns det givare för t.ex. varvräknare på nyare modeller vilket min inte har)?
Hade även tänkt köpa en nyare lykta, antingen den som sitter på 640 SM 2005 eller den som sitter på nyare EXC. Trist nog kan jag inte hitta några sprängskisser på dessa (har kikat på ktmworld samt googlat) eller något "ktm part number", annars hade det varit ganska lätt att kolla hur fästena ser ut.
Vad mer behövs än:
1 st digital hastighetsmätare
1 st digital hastighetsmätarkabel
1 st magnet/givare
Kommer det behövas moddas något vid bromsoket för att kunna fästa kabeln? Kommer jag att bli utan några funktioner när jag gör denna mod (dvs. finns det givare för t.ex. varvräknare på nyare modeller vilket min inte har)?
Hade även tänkt köpa en nyare lykta, antingen den som sitter på 640 SM 2005 eller den som sitter på nyare EXC. Trist nog kan jag inte hitta några sprängskisser på dessa (har kikat på ktmworld samt googlat) eller något "ktm part number", annars hade det varit ganska lätt att kolla hur fästena ser ut.