Kommer Pro Superbike att överleva?

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Tack

Mail el inlägg som på SH är ofta lätt att tolka ber på humör el dagsform. Eftersom jag slutat tro på långbänk så... ursäkt om vissa delar är för rakt skrivna el ger möjlighten att tolka dem annorlunda än vad som avsågs när de skrevs(?)

Köpare & produkt,
Tror vi har ett stort problem el källa till missförstånd här... DVS om vi ser el bedömer en startavgift vara en produkt/tjänst för SO, PSBK är vi oavsett på fel väg.

Här är jag glasklar i min uppfattning - du/ni köper inte en produkt el tjänst - utan ni investerar i ett deltagande till ett mästerskap. Dvs du deltar och vill/kan utveckla dig i sporten och förhoppningsvis kunna dra fördel av marknadsplatsen som följer med - oavsett vad mästerskapet heter.

DVS Pro SBK är lika lite produkt som IDM, WSBK eller för den delen O-ringen i orientering - det är en möjlighet man väljer att delta i. Visst kan man (och ska) tycka vad man vill om STCC/PSBK men det är ju här media & utvecklingen drivs framåt + många lär sig att sälja sporten och sig själva.

Och, jag tror det är oerhört viktigt att ha en nyanserad bild av denna + respekt för att övriga tävlingsserier också har hög klass i Norden. Note - det är inget självändamål att köra Pro Sbk och naturligtvis inte så att man "måste" köra här för att lyckas, det är dock här du har de bästa förutsättningarna idag.

En kortis om "lathet/okunnig" - precis som glaset må vara halfullt/tomt så anser jag att det är en styrka att veta man man behöver utveckla el läsa på. Precis som nybörjaren går en licenskurs så kan flera erfarna förare el team fortfarande dra nytta av en sponsorkurs för att fylla kunskapstörsten


/Eric
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Läs mitt inlägg ovanför det du citerade. Där skrev jag ju att ett Wildcard kostar 6050kr +6% moms..

Sandstream: licensfrågor får du ställa till svemo. Så ingående känner jag inte de nya förarna..

Rashid, du pratar om HELA serien. NSB33 frågar om vad ETT wild card
kostar för att göra ett eventuellt inhopp.

Se Davids inlägg, han gjorde hela TRE wildcard inhopp innan han sen
gick in helt. Så wild carden är absolut ett steg att få in fler förare...
anser jag..



Det har jag också förstått det som, dock det enda sättet jag har märkt
det på är att nya förare får rabatt på 10.000:- i anmälningsavgifterna.
Har läst nånstans om rabatt på skinnställ mm, men inga exakta uppgifter
om vad som gäller. Dock brukar just skinnställ mm vara den lite enklare
biten att lösa..

OBS! Jag är inte negativ, absolut inte. Tycker det är jättekul att det
satsas! (tycker dock att wild card avgift kanske är lite väl hög :) )
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mail el inlägg som på SH är ofta lätt att tolka ber på humör el dagsform. Eftersom jag slutat tro på långbänk så... ursäkt om vissa delar är för rakt skrivna el ger möjlighten att tolka dem annorlunda än vad som avsågs när de skrevs(?)

Köpare & produkt,
Tror vi har ett stort problem el källa till missförstånd här... DVS om vi ser el bedömer en startavgift vara en produkt/tjänst för SO, PSBK är vi oavsett på fel väg.

Här är jag glasklar i min uppfattning - du/ni köper inte en produkt el tjänst - utan ni investerar i ett deltagande till ett mästerskap. Dvs du deltar och vill/kan utveckla dig i sporten och förhoppningsvis kunna dra fördel av marknadsplatsen som följer med - oavsett vad mästerskapet heter.

DVS Pro SBK är lika lite produkt som IDM, WSBK eller för den delen O-ringen i orientering - det är en möjlighet man väljer att delta i. Visst kan man (och ska) tycka vad man vill om STCC/PSBK men det är ju här media & utvecklingen drivs framåt + många lär sig att sälja sporten och sig själva.

Och, jag tror det är oerhört viktigt att ha en nyanserad bild av denna + respekt för att övriga tävlingsserier också har hög klass i Norden. Note - det är inget självändamål att köra Pro Sbk och naturligtvis inte så att man "måste" köra här för att lyckas, det är dock här du har de bästa förutsättningarna idag.

En kortis om "lathet/okunnig" - precis som glaset må vara halfullt/tomt så anser jag att det är en styrka att veta man man behöver utveckla el läsa på. Precis som nybörjaren går en licenskurs så kan flera erfarna förare el team fortfarande dra nytta av en sponsorkurs för att fylla kunskapstörsten


/Eric

Kalla det produkt eller samarbete eller vad du vill. Uppenbarligen finns där en begränsad mängd förare som är intresserade av att köpa in sig i konceptet som det innebär att köra PRO. Om detta beror på brister hos teamen eller i konceptet PRO kan man diskutera i oändlighet men faktum kvarstår att startfältet är tunt.

Oavsett serie så pyntar grabbarna i kön sin åkning själva så även i VM. Att tro att alla inom PRO skulle ha möjligheten att få racingen att gå runt utan att gräva djupt i den egna plånboken är befängt.I VM har DORNA tagit en del av sina intäkter för att finansiera de mindre teamen och bredda startfältet då de insett att utan bredd försämras underhållningen.

Halva priset för Wildcards som presterar bra. Wildcardcup där bästa wildcard får pengarna tillbaka. Möjligheterna är många.....
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Personligen!!

Tycker jag att upplägget iårets prosbk aldrig har varit så gynsamt o bra som årets upplägg känns.
Sen får vi väl se efter årets slut hur bra de var. o om man ska förändra det till nästa år.:tummenupp:tummenupp

Summa summarum ! Racing kostar pengar!! O Så e de!

Dom som inte har råd. (Har inte där att göra iallafall)
Men de finns ju andra serier för dom att köra i.

/Perra
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ja, är det kanske här många går bort sig?

Kalla det produkt eller samarbete eller vad du vill. Uppenbarligen finns där en begränsad mängd förare som är intresserade av att köpa in sig i konceptet som det innebär att köra PRO. Om detta beror på brister hos teamen eller i konceptet PRO kan man diskutera i oändlighet men faktum kvarstår att startfältet är tunt.

Oavsett serie så pyntar grabbarna i kön sin åkning själva så även i VM. Att tro att alla inom PRO skulle ha möjligheten att få racingen att gå runt utan att gräva djupt i den egna plånboken är befängt.I VM har DORNA tagit en del av sina intäkter för att finansiera de mindre teamen och bredda startfältet då de insett att utan bredd försämras underhållningen.

Halva priset för Wildcards som presterar bra. Wildcardcup där bästa wildcard får pengarna tillbaka. Möjligheterna är många.....

Låter lite oklart hur du läser in det men jag läser ditt koncept-tänk som…vadå?
Om vi skall konceptualisera andra idrotter el RR-serier så är det ju i min mening ingen skillnad alls när det kommer till tävlingsarean. Däremot skiljer det markant mellan marknadsplattformen jämfört andra sporter och då spec för motorsport & RR. Ditt synsätt verkar ange att Pro SBK som koncept och använda termer som ”att köpa in sig till serien”. Det är väl i så fall exakt vad du/förare får göra till andra serier…? Visst är anmälningsavgiften något högre i Pro SBK men deltagare har en betydande större möjlighet att erbjuda partners att ta del av den plattformen & medieapparat.

Utmaningen är som tidigare skrivits ”från min hästsadel” att som förare/team förvalta och utverka dessa möjligheter till ekonomisk vinning. Vilket är EXAKT samma utmaning som i alla andra sporter där utövaren har mindre ekonomi än vad behovet är för att utöva den. Förhoppningsvis och i nära framtid kommer den som läser på dessa forum/tidningar etc. kunna ta del av hur man kan utveckla sin färdighet med att få in sponsorer/partners till sin sport.


Alla betalar, oavsett serie el sport
Håller med om att ALLA får betala, antingen med egna medel, egen tid & sitt engagemang. Allt från att få materialbehov & ekonomin att gå ihop till att utöva sporten. Att göra jämförelsen med VM och skriva att förare i kön ”minsann får betala själv” vet du ju att det inte stämmer. Omvänt OM ditt påstående nu skulle vara korrekt skulle det innebära att det är ca 10 personliga och väl kassastadda förare som vart år investerar ca 2 – 4 milj för att ens få vara med och köra på VM arenan…. eller skuldsatta långt efter sin tid här på jorden…

Även VM-förare betalar på exakt samma sätt som i andra sporter – med tid, engagemang, stort risktagande och enorma uppoffringar på det privata planet. De bästa livnär sig gott på sin karriär, och några få blir ekonomiskt oberoende - för att de visar bättre förmågor än övriga startfältet (samt emellanåt har lite tur). Men visst, det är inte alla som får tillbaks den missade årslönen som anställd – men stadiet att betala racingen ur egen ficka har de passerat för länge sen.

Trots min vison att bra utövare skall TJÄNA pengar på att vara RR-pilot är detta inte detsamma som att "alla Pro SBK förare kommer köra gratis". Varken vi (dvs landet) sporten eller startfältet är på den nivån idag.


Ja, jag ÄR en envis djävel,
Till och med så envis att jag återupprepar mig själv fler än en gång i denna tråd för att försöka förmå ännu fler att köpa eller anamma sammanhanget mellan att sälja sig & sin sport till att få draghjälp m resurser & ekonomi för att utöva densamma - VARFÖR?

-Jo, för att fler skall försöka & våga anta utmaningen att tala med påtänkta sponsorer om hjälp med sin satsning. Och här spelar varken klass eller mästerskapsnamn någon som helst roll. Allt som görs för att promotera RR i landet hävdar jag bestämt är BRA. För, desto fler som talar för och om ”vår sport” innebär med tiden att flera kommer känna till att den finns och precis som ringarna på vattnet blir denna cirkel större med tiden vilket är bra för utvecklingen.

”Startfältet var tunt 2010”
Och här har du helt rätt – samtidigt finns kanske inte kapacitet för att hävda sig i klassen för alla som vill el vågar och man avstår därför att ställa upp. En optimistisk prognos för 2011 är ca 20 - 25 förare, medans det redan till år 2012 bör vara 30-talet på gridden. Låt oss oavsett hoppas på ett riktigt bra startfält!

Ekonomi används som löpande argument till att inte kunna köra,
– JA det ÄR dyrt med motorsport. Men syftet med mina inlägg i denna tråden om ”Överlever Pro SBK” är ju att väcka förståelse och eftertanke till att det för de allra flesta är precis tvärt om – de har inte råd att köra något annat än Pro SBK – i serier där de flesta får betala hela sin satsning med (oftast) egna intjänade & beskattade medel. Och som slutkläm innebär det att det finns ett stort behov av att fler tar hjälp med att tala varmt om sporten – gärna med verksamheter utanför sitt egna nätverk och optimalt startar detta arbete samtidigt som man tar sin tävlingslicens.



/Eric Hulth
 

Jocke E

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Ort
Boxholm
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Hej Eric!
Det är viktigt att fylla startfältet i PSB så det måste väl vara bättre att du/ni försöker få in nya unga talanger för en billig penning. Ni vet väl vilka som det är värt att satsa på. Och då så för ni rr framåt och vi kanske får någon ny stjärna här i landet.
Mvh Jocke
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Visst!

Vi (Jag, Sandy & Peter) startade ju upp Pro Superbike Experience PSE förra året för att stimulera nya talanger att smaka på vad Pro kan erbjuda.

Men detta är vitalt:
Fler måste förstå att även om nu det faktiskt är enklare & "billigare" att pröva en start i t ex. Pro SBK så är det ju inte mycket värt OM det sen inte leder till en förlängning.

Dvs har svårt att tro att vi får se wildcards som löpande tar segrar och tyvärr existerar inte sambandet mellan segrare och automatisk sponsorförsörjning ännu.

Ser det som livsavgörande att förare som vill tävla på elitnivå även orkar/kan få in ekonomi så det inte blir ett par ärliga men i värsta fall resultatlösa försök att köra i serien. Detta gäller ju naturligtvis oavsett vilken serie el klass man nu tävlar i.

Och vi behöver verkligen stjärnor i Svensk RR och då talar jag inte bara om snabba förare även utan personligheter som bjuder på sig själva och lyser även utanför banan. Detta är svårt att få gratis och idag är det för få som vågar göra mer än vad som förväntas.


/Eric
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Såg på Jimmy Lindströms facebooksida att han lurar på att åka till Brno, comebackplaner månne?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Såg på Jimmy Lindströms facebooksida att han lurar på att åka till Brno, comebackplaner månne?

Man vet aldrig med honom=) Pratade med han på mc-mässan och då var det inte särskilt troligt. Skulle bli rätt så förvånad om han gjorde comeback i år faktiskt, men som sagt, man vet ju aldrig med honom=)

Det hade ju vart jäkligt roligt om han kom tillbaka:Bugar
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Listan så här långt:

A & C Racing Kawasaki
Andreas Bergman
Christoffer Bergman

Aprilia Racing by DART
David Andersson
Robban Gull

Backlund Racing Suzuki
Filip Backlund (+ IDM)

CaWalli (?) BMW
Preddy Papunen (+ IDM)

CaWalli Kawasaki
Petter Jansson

Cresto Guide Honda
Andreas Mårtensson
Fredrik Linden (Privat cup)

Highsider Racing Team BMW
Anderas Svestrup (Privat cup)

SKAB Racing Honda
Nicklas Cajback (+ IDM)

Suzuki (KGK?)
Lukas Ockelfelt

Team X3M Kawasaki
Roger Hansson (Privat cup)

Yamaha Motor Scandinavia
Hampus Johansson

Team ? Kawasaki
Christian Åkerlund (Privat cup)
Daniel Falemo (Privat cup)


Per Björk?
Daniel Kubberöd?
Jimmi Lindén?
Henrik Stenberg?
Jimmy Wyrén?
Fredrik Watz?
Tobias Larsson?
Nikola Milovanovic?
Niki Lindfors?
Anders Eskilsson?
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
ps Kul att Plassen bröderna runs PRO!
Usch vad sugen jag är på detta :gnissla
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Till Rash!
På din hemsida skall man klicka på texten för att komma vidare när det borde vara rubriken eller nästan ännu hellre pilen till höger! :)

Bara vad jag tycker, någon annan som retat sig på detta :va

ps Kul att Plassen bröderna runs PRO!
Usch vad sugen jag är på detta :gnissla

Haha, inte för att funktioner på highsider.se hör till denna tråd men: Man kan klicka på rubriken, bilden eller ingressen för att komma vidare. Räcker inte det?:D
I vilket fall så försvinner pilen helt och hållet vid nästa uppdatering vid maj.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top