Kommer KTM överleva?

Alltså jag fick pruta 35.000 på en beg BMW 2017 när Northbikes ena anläggning brann och de hade 350 fordon ståendes utan tak.

265.000 osålda hojar av fjolårsmodell eller äldre är helt enkelt att döda en marknad. Man måste ju bli av med dem.

EDIT: 39.000 plus en GPS
Jo svårare än så är det inte. Gissar på att konkursboet tar den pucken och att nya ägaren tar över det den vill ha via inkråm.
 
Jo svårare än så är det inte. Gissar på att konkursboet tar den pucken och att nya ägaren tar över det den vill ha via inkråm.
Jag vill gärna ha en billig vinterhoj där jag får med tält och det nödvändigaste. Handtagsvärmare kan jag montera själv. Underhåll likaså, jag är van vid engelskt skit men är ute på vägarna ändå! :hihi
 
Jo svårare än så är det inte. Gissar på att konkursboet tar den pucken och att nya ägaren tar över det den vill ha via inkråm.
Jag gissar att en ny ägare gärna slipper 265.000 osålda hojar… kvarnsten om halsen som sagt. Till och med om värdet skrivs till noll och de följer med ”gratis” så kvarstår ju problemet med de faktiska hojarna.
 
Frågan är vilken sorts hojar det är. Är det 200000 cross eller endurocyklar så är det förbrukningsvaror på ett annat sätt än om det är 790/890/1290.
790/890 bör ha tagit en smäll i försäljningen av kamaxelhaverierna så risken är att det är såna.
 
Såvitt jag har hört så kommer det inte komma några 2025 1390 super adventure.
Däremot kommer 1390 Super Duke gt till Q2.
Gissar att det är SA-S'n man egentligen ville ha ut på marknaden.
 
Inget nytt, jag bara konstaterade att 265k är fler än 130k och att det aldrig kan vara negativt i nuläget. Vad är din poäng?
265 000 hojar i lager är således en guldgruva med än något annat.

Say what…??? Du inser att vi diskuterar ett företags potentiella överlevnad på motorcykelmarknaden och inte en turkisk bazar…?

Att ha ett lager med 265.000 osålda ”left over” av tidigare årsmodeller är inget annat än en ren och skär katastrof. En hel årsvolym hojar som trots att de reas bort till priser långt under produktionskostnad såväl som lagervärde ändå är stört omöjliga att sälja.

Någon ovan jämför det med en kvarnsten runt halsen. Jag skulle säga att det snarare är jämförbart med att ligga ingjuten i en metertjock kista tillverkad av volfram på botten av Marianergraven.
 
Det här är såpass mycket tillgång att det riskerar blöda över och skada försäljningen för andra märken också. Mindre såklart, men dock.
Tänkte samma. Om 265.000 hojar ska reas ut till långt under marknadspris så kan de andra tillverkarna få svårt att möta det. Det är mer än hela Ducatis och Triumphs årsproduktion tillsammans. Dvs, under förutsättning att folk faktiskt vill ha en KTM nu även om de får den väldigt billigt.
 
Frågan är vilken sorts hojar det är. Är det 200000 cross eller endurocyklar så är det förbrukningsvaror på ett annat sätt än om det är 790/890/1290.
790/890 bör ha tagit en smäll i försäljningen av kamaxelhaverierna så risken är att det är såna.
Tror ktm cross/enduro enduro hojar har nog sålt skapligt men värre är det nog med offroad/landsvägs hojar
Och vad det gäller 790/890 så får dom försöka sälja dom med den gamla devisen köp 1 och få 3 så borde en funka iaf
 
Man undrar ju även hur det ser ut hos övriga producenter. Har dom också en massa gamla hojar kvar på lagret?
Jag tror att det har rullat på ganska bra för de flesta övriga producenter, dvs man har nog inte bara kört på utan att hålla koll på försäljningen.
Åtminstone om man skall försöka tolka hur marknaden ser ut hos handlarna.

Cf Moto 450 blev nog tex en riktig pungspark mot KTM390 ADV. Övriga segment har också extremt hård konkurrens och KTM har inte sålt så bra trots betydligt lägre priser och mer effekt. Något har man ju missat men alltså fortsatt att tillverka hojar.

Det vore intressant att få se vilka hojar som det råder mest överskott på.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top