Kommer KTM överleva?

En av dom schnyggare presentationer av vad som måste vara en "Chapter 11" - dvs man får lite tid på att få ordning på finanserna, vid att ingå olika avtal med kreditorer och sannolikt ny likviditet som säkerställer fortsatt drift i ett nytt läge.
Flera har var varit i samma sits, en känd lokal aktör är tex Northvolt..

Hoppas det går bra för kompisarna från Österrike - dom gör ruskigt roliga motorcyklar..
 
Ja kollade här
Och hittade
4 KTM i MotoGP av totalt 22, Inte värre än när Suzuki försvann, 18 kvar
2 KTM i Moto2 av totalt 30, märks inte om de försvinner
16 KTM av totalt 24 (26) i Moto3, blir 8 (10) hojar kvar om KTM inte kan leverera motorer. :rodnar
(2 st TBA (to be annonced?)
Eller kan Honda då snabbt få fram fler Moto3 motorer ? :)
 
Last edited:
Jag kan inget om företagsekonomi men jag antar att de MC-intresserade gamarna cirklar runt KTM nu och att de kommer få en deal där deras arslen tänjs maximalt men troligen finnas kvar. Å andra sidan skulle jag kunna hålla kurser i hur man blir rik på börsen, det är bara kolla hur jag gör och sedan göra något helt annat.
 
En av dom schnyggare presentationer av vad som måste vara en "Chapter 11" - dvs man får lite tid på att få ordning på finanserna, vid att ingå olika avtal med kreditorer och sannolikt ny likviditet som säkerställer fortsatt drift i ett nytt läge.
Flera har var varit i samma sits, en känd lokal aktör är tex Northvolt..

Hoppas det går bra för kompisarna från Österrike - dom gör ruskigt roliga motorcyklar..
Problemet är med andra ord bristen på folk som köper en KTM för få sig ett gott skratt.
 
Last edited:
Skulle nog skrivit i mitt tidigare inlägg att jag tror felet är att tekniker har blivit utbytta mot ekonomer
Det brukar vara ett bra recept på att saker å ting ballar ur
 
Skjutsat nån på en KTM vilkens Honda eller Yamaha gått sönder, nu var du rolig 😅
Har hänt. Jag skjutsade på min 640 -05 en kamrat vars vfr 750 -97 hade slutat ladda batteriet.

Den obekvämaste resan hittills från Järna till Salem. 2 vuxna och litet lätt gravitationsöverkompenserade män på huliganmoped är icke att rekommendera.
 
Optimisten i mig säger köpläge!

Den verkar gå att handla via Nordnet, men hos Avanza hittar jag inte den.
Har inte kollat ifall man kan blanka den men jag ska testa under dagen ifall man kan lägga säljorder på den.

Sen är jag inte så säker på att du har rätt, jag ser inte så mycket ljusning i närtid just i sak även om ktm nu faktiskt verkar börja ta ansvar för kamaxelproblemen på 790/890.

Det är ett dyrt och tidsödande arbete att återställa ett förlorat kundförtroende retroaktivt när man väl skrämt bort sina kunder.
 
"Problem" är väl att ta i. Dåliga tider har väl alla företag periodvis. Vad jag förstår är KTM en tillverkare av motorcyklar, då gör dom bäst i att hålla sig till det annars kan dom lika gärna sälja av allt till kineserna och bli ett holdingbolag, som man brukar göra när man har slut på ideer eller har så mycket pengar att man tröttnat på att utveckla produkter.

Ett riktigt problem skulle jag i så fall säga är när man inte fattar att man blivit för stora och tror att det går lika bra att driva klumpedunset som man gjorde tidigare när man bara hade en fabrik. Att dom har skulder är heller inte konstigare än att dom lånat för mycket pengar. Är det svår matte eller? Är man rädd om sitt företag så får man lära sig hushålla, det fattar en femåring.
 
Skulle nog skrivit i mitt tidigare inlägg att jag tror felet är att tekniker har blivit utbytta mot ekonomer
Det brukar vara ett bra recept på att saker å ting ballar ur

Om man lever i verkligheten så är väl KTM’s problem snarare det motsatta…? En redan från början orealistisk affärside som ändå skall tvingas igenom med hjälp av entusiastiska ingenjörer. Fullt fokus på ny och oprövad teknik istället för fokus på långsiktighet och ingen som helst vilja att lära sig av eller att ens stå för sina egna misstag. Kombinera sedan detta med lika delar storhetsvansinne och tveksamt modellprogram så har du en autobahn mot Chapter 11…
 
Om man lever i verkligheten så är väl KTM’s problem snarare det motsatta…? En redan från början orealistisk affärside som ändå skall tvingas igenom med hjälp av entusiastiska ingenjörer. Fullt fokus på ny och oprövad teknik istället för fokus på långsiktighet och ingen som helst vilja att lära sig av eller att ens stå för sina egna misstag. Kombinera sedan detta med lika delar storhetsvansinne och tveksamt modellprogram så har du en autobahn mot Chapter 11…
Jag grundar min uppfattning på det jag skrev i mitt första inlägg
Kan lägga till att när dom lade ner husaberg slutade dom i princip direkt att hålla med div modellspecefika reservdelar
Samt bemötande mot kunder och handlare vad det gäller garantier och dylikt
Typiskt räkne nissar
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top