Kommer KTM överleva?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Har Pierer Mobility AG förköpt sig på märken? Jag tycker att det låter som att hela "KTM-gruppen" är på väg att gå åt skogen. Det är stora rabatter på fjolårets modeller som fortfarande finns i lager och de har 30-timmars arbetsvecka med planerad långstängning över jul.

Parallelltwinarnas ostiga kamaxlar lär kosta en hel del att hantera och ryktet efter det gör inte saken bättre.
 
Större märken än så har gått i putten, men skulle jag sätta en peng på något så är det att de blir uppköpta av något kinesiskt och lever vidare under eget namn. Som Volvo, Jaguar, Mini, Land Rover, Husqvarna, Gasgas osv osv osv osv
 
Har Pierer Mobility AG förköpt sig på märken? Jag tycker att det låter som att hela "KTM-gruppen" är på väg att gå åt skogen. Det är stora rabatter på fjolårets modeller som fortfarande finns i lager och de har 30-timmars arbetsvecka med planerad långstängning över jul.

Parallelltwinarnas ostiga kamaxlar lär kosta en hel del att hantera och ryktet efter det gör inte saken bättre.
Ja, det känns lite som att ”sent ska syndaren vakna” gällande kamaxlarna. De har i praktiken gjort allt vad de kunnat för att ignorera problemet under lång tid men enligt Michael Neeves (MCN) så ska de nu tag i det och erbjuda alla som har problem åtgärd utan kostnad.

Ryktas också om att RedBull ska gå och stötta företaget (förvisso har Pierer Mobility förnekat att någon från RB ska ”ta plats i styrelsen”).
 
Större märken än så har gått i putten, men skulle jag sätta en peng på något så är det att de blir uppköpta av något kinesiskt och lever vidare under eget namn. Som Volvo, Jaguar, Mini, Land Rover, Husqvarna, Gasgas osv osv osv osv
Troligare att det blir köpta av något indiskt företag. Bajaj äger redan ca hälften av KTM tex.
 
Större märken än så har gått i putten, men skulle jag sätta en peng på något så är det att de blir uppköpta av något kinesiskt och lever vidare under eget namn. Som Volvo, Jaguar, Mini, Land Rover, Husqvarna, Gasgas osv osv osv osv
Du menar de som redan ägs av Pierer Mobility? :)

Tråkigt om MV agusta skulle påverkas negativt av detta dock, de känns som ett lite unikt märke som gärna får leva kvar.
 
Att det är stora prissänkningar beror väl på att nya modeller kommer 2025, KTM har ju mkt nytt. Passa på att köpa en 1290 GT!
 
Du menar de som redan ägs av Pierer Mobility? :)

Tråkigt om MV agusta skulle påverkas negativt av detta dock, de känns som ett lite unikt märke som gärna får leva kvar.
Jo jag vet att de köpt dessa märken men min poäng var att många märken vi ser omkring oss har en motsvarande bakgrund. Det är inte nostalgi som driver företag.
 
Min gissning är att storägare förlorar för mycket på konken och därför kommer rädda företaget.
Sen kommer man antagligen göra en "omstart" där framförallt service men och affärsmässighet och priser kommer behöva diskuteras.

Sen får vi se hur länge det håller...
 
Pierer Mobility Group och KTM är utan tvekan på väg nedför en brant störtloppsbacke. Förutom överfulla lager och stora rabatter på fjolårsmodeller så försvinner en strid ström av kompetent folk bort från deras racingverksamhet.

Här en tre månader gammal men fortfarande aktuell artikel som belyser deras problem:

 
Ja, det ser ju inte helt muntert ut.
Sedan sörjer inte jag KTM, med deras affärspraxis som de jobbat efter. De satsar också en väldig massa på att utveckla skit jag inte vill ha, istället för att tex laga ett kamdrivningssystem som håller ihop.

Jag är mest orolig för MV.

MEN, som sagt tidigare i tråden, varumärket och en del av tekniken kommer någon att ta vara på, om det fortsätter i nuvarande regi eller inte.

Det kanske inte skulle vara så tokigt med en omstrukturering faktiskt.
 
Synd att det blivit som det blivit med ktm
Har haft några stycken ktm enduro hojar på 00 talet och en vinkelhusa
Samtliga var för sin tid jätte bra och välbyggda körde aldrig några ras på någon
Men det käns som något hände från 2013 och framåt
Man började tulla på kvaliteten tex gick från skf lager till kineslager samt att samtliga märken dom har blev orange,vita och röda ktm er
Tyvärr verkar det som att mamon fick total makt över kvaliteten
 
Det är fortfarande lager på 2023 av vissa modeller.
Jo såklart, men tror inte att man enbart av det kan dra slutsatsen. Vad jag förstår iaf av engelsk press är detta normalt KTM. Men visst håller jag med, SMT verkar ju vara en riktig flopp och nämnda kamaxlar måste vara galet dyrt för dem. Men modellutbudet 2025 är ju det starkaste på länge med nya modeller över nästan hela sortimentet vilket iaf för mig tyder på självförtroende.
 
Norr om 250 laxar räknar jag med. 🫣

Edit: min KTM 2015 har gått problemfritt i 5000+ mil. 😘
Och jag fick utmärkt hjälp av generalagenten trots att garantitiden gått ut.

Men garanterat norr om 250 med lite utrustning. Och jag är fortfarande så nöjd med min 2022 så det blir nog minst 2 säsonger till på den, i så fall rekord för mig.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top