Kommer KTM överleva?

Enligt rykten så ska KTM tydligen ha en bra bit över 100,000 helt fabriksnya hojar på lager av årsmodell 2022-2025 som ingen köper.

Det låter mycket men det även om de hojarna skulle säljas idag så täcker det knappast skulderna.
Och så var det ju det där med vilket bokfört värde de hojarna har. Det påverkar ju den redovisade soliditeten om de säljs under bokfört värde.
 
Det låter mycket men det även om de hojarna skulle säljas idag så täcker det knappast skulderna.
Och så var det ju det där med vilket bokfört värde de hojarna har. Det påverkar ju den redovisade soliditeten om de säljs under bokfört värde.
Det är bara rykten, men rykten består ju oftast av någon form av sanning, så även om det "bara" är hälften så många så är det inte bra då inga hojar verkar säljas.

Fabriksnya 690E/690 SMC-R (2024) säljs för så lite som 104,900 kr, men ingen verkar ju som sagt köpa.
 
Det verkar som att många handlare också står med många osålda nya i butikerna. Hörde om en som hade mer än 40nya i lager. Sen börjar väl snart årsmodell 2025 levereras ut. Frågan är hur snabbt dom behöver betala cyklarna dom står med. Plus att dom behöver dumpa priset på de av gammal årsmodell
 
Det är bara rykten, men rykten består ju oftast av någon form av sanning, så även om det "bara" är hälften så många så är det inte bra då inga hojar verkar säljas.

Fabriksnya 690E/690 SMC-R (2024) säljs för så lite som 104,900 kr, men ingen verkar ju som sagt köpa.
Jag slog gladeligen till på en 690 enduro 2024 för 99,900kr i dagarna. Det är bra pris på deras hojar nu.
 
Det verkar som att många handlare också står med många osålda nya i butikerna. Hörde om en som hade mer än 40nya i lager. Sen börjar väl snart årsmodell 2025 levereras ut. Frågan är hur snabbt dom behöver betala cyklarna dom står med. Plus att dom behöver dumpa priset på de av gammal årsmodell


Om dom har hojar i butik som ännu inte är betalda så lär konkursförvaltaren snabbt lägga in en högre växel för att driva in pengarna.

Dennes uppdrag är som en siktpringa i ett pansarfordon - det spelar ingen roll om han drar med sig en massa ÅF i fallet och kraschar halva distributionsnätet.
Pengarna skall bara in.
 
Det är bara rykten, men rykten består ju oftast av någon form av sanning, så även om det "bara" är hälften så många så är det inte bra då inga hojar verkar säljas.

Fabriksnya 690E/690 SMC-R (2024) säljs för så lite som 104,900 kr, men ingen verkar ju som sagt köpa.

Jag läste det också på någon nyhetssida strax efter att jag läste ditt förra inlägg så det stämmer nog.
 
Tipsa dom om att uppe i norr så behöver H2 Green Steel/Stegra skrot till att köra sin första stålpoduktion. 🤟
Det räcker att gå in till närmsta större handlare så syns det att dom inte säljer mycket men det gäller även andra märken -yamahahandlare närmast har world raid -23:eek:r stående till reapris samt dumpar priser på t700 och dess varianter extreme osv av årsmodell -24 och floppen xsr900gp och båtar snöskotrar nytt av äldre årgångar så det börjar bli kännbart på sina håll att folk håller i slantarna mer nu
 
Det räcker att gå in till närmsta större handlare så syns det att dom inte säljer mycket men det gäller även andra märken -yamahahandlare närmast har world raid -23:eek:r stående till reapris samt dumpar priser på t700 och dess varianter extreme osv av årsmodell -24 och floppen xsr900gp och båtar snöskotrar nytt av äldre årgångar så det börjar bli kännbart på sina håll att folk håller i slantarna mer nu
Jag tror inte att folk håller mer i slantarna, för dom har inga slantar.
Så, det är låneräntan som helt orättvist och oanat visat sig.
Fan….pengar är inte gratis längre 😅
 
Jag tror inte att folk håller mer i slantarna, för dom har inga slantar.
Så, det är låneräntan som helt orättvist och oanat visat sig.
Fan….pengar är inte gratis längre 😅
Nej det har du nog rätt i 🤔har vägrat lån på annat än boende å bil själv men det finns ju många som lånar till allt
 
Sen börjar väl snart årsmodell 2025 levereras ut.

Hojar av 2025 års modell dyker inte bara upp av sig själv, utan att handlaren beställer från generalagenten som i sin tur beställer från fabriken. Och en handlare som står med fyrtio stycken osålda 24’or lär vara måttligt sugen på att lägga en stororder 25’or…

Så det kommer förmodligen inte att byggas väldigt många 25’or på fabriken. Och det fåtal som byggs kanske går direkt till samma lager som de hundra tusen osålda 22-24’orna…?
 
Hojar av 2025 års modell dyker inte bara upp av sig själv, utan att handlaren beställer från generalagenten som i sin tur beställer från fabriken. Och en handlare som står med fyrtio stycken osålda 24’or lär vara måttligt sugen på att lägga en stororder 25’or…

Så det kommer förmodligen inte att byggas väldigt många 25’or på fabriken. Och det fåtal som byggs kanske går direkt till samma lager som de hundra tusen osålda 22-24’orna…?
Det kommer nya modeller 25 eller hur? De kommer minst att gå att beställa hos handlarna.
 
Inom snar framtid blir det säkert som det är med nya bilar. Man får beställ en hoj och därefter vänta x antal månader på tillverkning o leverans. Gäller säkert på de flesta märkena

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
 
Det kommer nya modeller 25 eller hur? De kommer minst att gå att beställa hos handlarna.

Jag följer inte KTM så det vet jag inte, men det kanske det gör…? Om företaget inte kursar före, eller om tvångsförvaltaren beslutar att pausa och skjuta upp produktionen av fler nya hojar. Att sälja ett fåtal tusen hojar av årsmodell 2025 kommer inte att rädda företaget om det finns hundra tusen osålda hojar av årsmodell 2022-2024 och detta begriper deras förvaltare mycket väl.

Och återigen - hojar av en ny årsmodell dyker inte upp som gubben ur lådan utan att den enskilde handlaren agerar och faktiskt beställer hem dem. Något den enskilde handlaren knappast kommer att göra om även denne står på randen till konkurs med ett osäljbart lager värt flera miljoner.

Och beställer handlarna lite eller inga 2025’or så bygger KTM lite eller inga 2025’or. Det är liksom så systemet fungerar inom motorcykelindustrin, särskilt för någon satt under tvångsförvaltning med överfulla lager. Man bygger inte ett enormt antal hojar på spekulation. Man bygger dem i en batch vars storlek motsvarar de ordrar man får in.
 
Last edited:
Generalagenterna brukar väl ha krav på att handlarna ska handla en viss mängd så dom kanske inte bara kan avstå från att beställa 25or ifall de vill fortsätta vara återförsäljare.
 
Generalagenterna brukar väl ha krav på att handlarna ska handla en viss mängd så dom kanske inte bara kan avstå från att beställa 25or ifall de vill fortsätta vara återförsäljare.

Det lär säkert vara en stor del försäljningspolitik i det hela. Sådana krav lär förekomma. Även att ”du måste beställa två 24’or för varje 25’a du beställer” eller ”två dåligt säljande modeller för varje populär modell”. Sådant som inte bara KTM sysslar med, för att skjuta problemet längre bort från moderbolaget.
 
Just KTM kom med den smarta idén att dom som säljer skulle ha både landsvägs och MX/enduro.
Så där jag bor finns en handlare som bara sålt landsvägs mc tidigare. Där står nu några nya cross &enduro och dammar i ett hörn. Dom har helt enkelt inte den kundkretsen.
Samma sak med dom som tidigare bara höll på med cross dom ska sälja landsvägs mc (iallafall de 1cylindriga).
Sen var det väll krav att ha/beställa ett visst antal + allt krimskrams som brödrost och skitdyra t-shirt mm
 
Det lär säkert vara en stor del försäljningspolitik i det hela. Sådana krav lär förekomma. Även att ”du måste beställa två 24’or för varje 25’a du beställer” eller ”två dåligt säljande modeller för varje populär modell”. Sådant som inte bara KTM sysslar med, för att skjuta problemet längre bort från moderbolaget.
Och frågan blir då att vem vill vara återförsäljare åt KTM?

CF-Moto lär ersätta på sina håll. De tillverkar ju hojar som säljer.
 
Back
Top