Kommer kraschpuckarna ta i innan fotpinnen?

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Precis som rubriken lyder så har jag en liten fundering kring mina nyinköpta kraschpuckar.

Jag har köpt ett set med puckar från USA, allt passar men dock så tycker jag att puckarna som ska ersätta dom vanliga bombinerna sticker ut lite väl mycket.
Jag prövade att luta omkull hojen i garaget och precis som jag trodde, pucken tar i innan fotpinnen. Det som jag oroar mig över är självklart att om man lägger omkull tillräckligt mycket så kommer pucken skrapa i och bakhjulet kommer då att tappa fästet.
Tänker jag fel nu eller?
En tanke som slog mig var att när man ligger och pressar i en kurva så trycker man ihop stötdämparen och det kan kanske i sin tur göra att fotpinnen tar i innan pucken, kan det vara så?

Det låter osannolikt, kan du lägga upp en bild?

Exakt VAR har du satt dina kraschpuckar egentligen?

Puckarna som jag pratar om sitter där man normalt sätter bombinerna för det bakre depåstödet. Bild skulle jag kunna fixa men det dröjer någon timme.

Kolla hur tex jag hade det på min gamla hoj.
Puck i ram och ev. en puck till som skyddar kopplingen(se bild)

Har du satt stora kraschpuckar där bobbinerna ska vara så förstår jag att du är orolig att dom tar i först..

Bifogat

• Ny3.JPG
    Ny3.JPG
    133.2 KB · Visningar: 396
Nu vet jag ju iofs inte hur du kör, men skrapar du ofta i fotpinnarna så att det ens är en reell risk att du skrapar i "puckarna"?

Jag har bobbinpuckar på min R1:a och har varken skrapat dem eller fotpinnarna förutom när jag lagt hojen då. (Dock så är det ju inte omöjligt att du kör med mer nedlägg än mig).

Tror inte att puckarna tar i föra fotpinnarna!! Men vad vet jag?? ;)

Ny3.JPG

Jag har snart fixat en bild på hur det ser ut men jag har inte monterat stora puckar där bombinerna ska sitta utan det är puckar som är lite mindre som även fungerar som bombiner. Det kommer snart ett foto :)

Nu har ju inte jag kört hoj på 30 år, men är inte krashpuckarna till för att skydda mot skador på Hoj/Kåpor vid en krash??

Vi brukade korta av fotpinnarna, så dom inte tar i marken vid nerlägg.

Så Jag tror att dom sitter på fel plats!!

Jag har snart fixat en bild på hur det ser ut men jag har inte monterat stora puckar där bombinerna ska sitta utan det är puckar som är lite mindre som även fungerar som bombiner. Det kommer snart ett foto :)

Då verkar det konstigt att dom ska ta i före pinnarna. Bobbinsen måste ju i ditt fall vara rätt långa! :D Men vi får väll se när bilden dyker upp.

NU äntligen har jag ordnat lite bilder :)
Sen om någon blir klokare av bilderna det vet jag inte :D

Bifogat

• bild-2.jpg
    bild-2.jpg
    236.2 KB · Visningar: 209
  • Kraschbombin.jpg
    Kraschbombin.jpg
    236.4 KB · Visningar: 263
  • Kraschbombin2.jpg
    Kraschbombin2.jpg
    235.2 KB · Visningar: 222
Last edited:
...tar fotpinnarna i är det ju å andra sidan läge att jobba mer med kroppen...eller om man redan bemästrat det - fundera på licens. :hihi

...tar fotpinnarna i är det ju å andra sidan läge att jobba mer med kroppen...eller om man redan bemästrat det - fundera på licens. :hihi

Nu ska jag väl inte sitta här och påstå att fotpinnarna brukar skrapa i men jag känner ändå att jag inte vill chansa.

Det är ju ganska tråkigt om man skaffar kraschpuckar till hojen för att det ska skydda om man klantar sig lite (inte om man klantar sig stort :tungan). Sen åker man ut och så går man omkull bara för att pucken har tagit i :huvet

Last edited:
Skall de verkligen sitta så långt ut. Det har jag aldrig sett förut. Vad är det för märke på dem?

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...