Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?

Kommer GSX-R 1000 snart vara bättre än BMW S 1000 RR?


  • Antal röstningar
    0
haha vi känner nog ungefär samma klientel, av de 5 jag vet med S1000RR har alla 5 varit omkull mer eller mindre iår.

Glöm inte nya BMW K1600... skulle inte förvåna om den piskar röv i stora touringsegmentet...
Sen ryktas det ju om en S600RR också...

BMW ÄR heta nu, så enkelt är det...

Hörde förresten ett rykte om att en stor del av de sålda S1000RR har varit omkull? Av de fyra jag känner till som kör S1000 så är det 50% iallafall:)

Undrar om försäkringspremien är lika förmånlig nästa år...:rolleyes:
 
En del av ekvationen är också hur länge en S 1000 RR kommer att hålla och hur många garantiärenden den kommer att ha.

Om du jämför dig med hoj X så kan du lansera din hoj Y med ungefär samma kontruktion, trimma den hårdare och vinna hästkraftskriget utan problem.

Det krångliga i ekvationen är att få ekonomi i din produkt och att behålla kundernas förtroende.

Vad säger ryktena. Är BMW:n på samma nivå i kvalitet, bättre eller sämre?
 
haha vi känner nog ungefär samma klientel, av de 5 jag vet med S1000RR har alla 5 varit omkull mer eller mindre iår.

Finns det en röd tråd i för mkt effekt kontra hanterbarhet eller nåt?

Eller kör folk helt enkelt över sin förmåga? Vad säger dina polare som vurpat?
 
Finns det en röd tråd i för mkt effekt kontra hanterbarhet eller nåt?

Eller kör folk helt enkelt över sin förmåga? Vad säger dina polare som vurpat?

En återkommande kommentar är: "-Men jag hade den ju i Rain-mode...?"
Dvs att "man" tror att elektronisk traction control upphäver fysikaliska regler som handlar om friktion och tyngdlag.

Elektroniken är skitbra på beemern men man måste komma ihåg att det finns en ekonomisk klausul i det hela. TC är en ganska komplicerad grej och om man får det på en konsumentprodukt så är det hela byggt till en budget. TC funkar inte perfekt ens på en MotoGP hoj som har obegränsade resurser för sin TC budget.

Jag tvivlar inte en sekund på att de framtida japanska modellerna kommer att ha liknande problem med överteknologiska kunder som litar på att journalisten si eller så skriver i en test om hur TC räddade en highsider eller fick bakhjulet att automagiskt sladda hojen i kurvan si på banan så...

Yepp. Eller S675RR, trippel skulle det i alla fall vara. Tysken har bra smak när det gäller att välja influenser...:)

Visste väl att du skulle komma tjatandes om en trepip Roffe...:)
Jag tycker om dig i allafall:krama
 
Last edited:
saxat från annan tråd: "...hade han haft alkolås på hojen hade de aldrig hänt... men de kommer väl på nästa BMW hoj förstår jag"

Förmodligen OT men kunde inte låta bli.. :D
 
Visst är S1000RR grym, provkörde den på Mc-live på barkarby i våras. Men att tro att hela japans motorcykelindustri kommer att lägga sig ner och dö pga att BMW gjort en modell som slår dom på fingrarna? Dumheter....

Faktum är att BMW:n har så grym prestanda att jag inte har en aning om vad jag skulle göra med den på landsvägen? Har aldrig varit den som prutar på gasen och smiskar gärna kurviga småvägar så hårt jag kan, men för det ändamålet är min sex år gamla CBR1000RR fullt tillräcklig. Trots att den endast har 170hk...

Sporthojar är en sån liten del av den totala mc-försäljningen att det knappast gör någon skillnad rent ekonomiskt för tillverkarna, däremot gör det väll en del för märkets image.

Börjar väll bli gammal, men ser hellre fler modeller med låg vikt, bra bromsar, vridstark motor och en effekt runt 100hk.

En motard eller fighter med max 2 cylindrar, 700-800cc, vikt på runt 140kg och ca 80hk på bakhjulet..... Jag skulle köpa en direkt :D
 
En modell som är het i skrivande stund räcker inte, menar jag.
Du angriper en ståndpunkt som ingen annan försvarar [att BMW skulle vara ”ledande” tillverkare av sporthojar].

:va

Frågan var, och är fortfarande, vad Japan kommer att göra nu när BMW är bäst och hur bra de kommer att göra det, samt om GSX-R någonsin kommer att återta förstaplatsen igen.
 
Frågan var, och är fortfarande, vad Japan kommer att göra nu när BMW är bäst och hur bra de kommer att göra det, samt om GSX-R någonsin kommer att återta förstaplatsen igen.

...bäst? Vi spelar inte top trumps - du har alltså ännu inte fattat att hoj köper man med hjärtat, det man känner för...så att säga.

Statistik och hojkörning har föga med varandra att göra.

För övrigt verkar BMW inte bäst, det är tunnsått med dem i WSBK-toppen.
 
Ducati har aldrig varit i närheten av de effekter riskokarna klämmer fram.
Inte? Ducati 1198 har 170 hk och 130 Nm.

....hoj köper man med hjärtat, det man känner för.
Känns som jag har hört det förut.

Vilken kapitalvara ”man känner för” har ett starkt samband med hur de olika alternativen beskrivs i medierna. Kanske inte för dig, men för de allra flesta.

Undrar vilken motivation ni drivs av, som inriktar er på att förneka att BMW har byggt en sporthoj som är bättre än de andra och att Japan har anledning att vecka pannan.
 
Last edited:
Känns som jag har hört det förut.

Vilken kapitalvara ”man känner för” har ett starkt samband med hur de olika alternativen beskrivs i medierna. Kanske inte för dig, men för de allra flesta.

Ja, en del oroar sig för vad andra tycker, och behöver något som imponerar, andra bildar sig en egen uppfattning och shoppar det man vill ha själv.

Det är ju inte så att det är ett sjujävla problem att provköra sporthojarna (om det nu är sådant man är intresserad av).
 
Det är klart japanerna (och européerna) kommer svara bäst dom kan på BMW:s "dräpare", nu när det visar sig att tekniken går att tillpassa på en hoj. Personligen tycker det är lite konstigt att inte en hoj som s1000rr släppts ut på marknaden tidigare. Hur mycket har egentligen hänt på hojsidan de senaste 5 åren? (visst TC på kawa, ABS på cbr typ?) Allt inom hojutveckling har väll i stort sett bara gått ut på att få dom så lätta och starka som möjligt? BMW råkar vara dom första som vågar satsa på att lansera lite av den teknik var och varannan bil har haft i sina system de senaste 5 åren fast i en sporthoj, och på det sättet blivit banbrytande. Som någon sa tidigare i tråden, det handlar om att kunna bräda konkurrenterna när det väl gäller, varje märke i sig utvecklar tekniska lösningar/system som är "overkill" (se moto gp/sbk) men varför slänga på det på en hoj om ingen annan av konkurrenterna ens antytt att dom ska ha såna system på sina kommande modeller? Jag tror att: senast 2012 kommer de största aktörerna på marknaden svarat med var sin supersporthoj med liknande prestanda och teknik som BMW, och ja, GSX-R kommer nog absolut vara en av dom bästa av dessa hojar (jag är helt opartisk :D ):tummenupp
 
Inte? Ducati 1198 har 170 hk och 130 Nm.

Känns som jag har hört det förut.

Vilken kapitalvara ”man känner för” har ett starkt samband med hur de olika alternativen beskrivs i medierna. Kanske inte för dig, men för de allra flesta.

Undrar vilken motivation ni drivs av, som inriktar er på att förneka att BMW har byggt en sporthoj som är bättre än de andra och att Japan har anledning att vecka pannan.


Du är otroligt enkelspårig i ditt tänkande...

Det spelar ingen roll att just BMW är värst iår, då alla turas om att ha "värsta" hojen.
Du verkar förneka utvecklingen sen sporthojarna började tillverkas?

Du kan inte bygga värsta hojen VARJE år, men likväl så kommer nån alltid vinna sporthojstestet, varje år...

Det är liksom det som är grejen. Självklart så bygger redan alla japaner på en värre modell än dom redan har.
 
Du är otroligt enkelspårig i ditt tänkande...
Jovars. Tills någon frapperar mig med en tanke som jag inte redan har tänkt själv.

Det spelar ingen roll att just BMW är värst iår, då alla turas om att ha "värsta" hojen.
Jag menar att det visst spelar roll och jag har skrivit varför tidigare i tråden.
 
Ja, en del oroar sig för vad andra tycker, och behöver något som imponerar, andra bildar sig en egen uppfattning och shoppar det man vill ha själv.
Jag antar att det är dig själv du tänker på när du skriver ”andra”. Tror inte att någon fattar några beslut utan att påverkas av sin omgivning. I synnerhet inte någon som har köpt en Ducati som ser ut och låter som en ordboksbeskrivning av ”ögonmagnet”.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top