Kommer GSX-R att överleva de närmaste åren?

Kommer GSX-R 1000 snart vara bättre än BMW S 1000 RR?


  • Antal röstningar
    0
Vad är det för idiotisk tråd det här... ? :va alla vet väl att gixxer is the shit!!! :yoparty

Det där var väl ändå lite onödigt? Att kalla Gixxer för skit var lite hårt. SÅ dåliga är de inte :D


.




.





.





.





.



Ironi? Va? Wtf är det?
 
Återstår att se vad som säljer också, GS:en eller K-maskinen skapar nog ingen rusning till handlarna längre t.ex.
Vadå...? :confused:

BMW R 1200 GS är ju europas bäst säljande mc-modell!

Det blir knepigt att diskutera en fråga som den ena parten är totalt oinsatt i. Jag förstår att det blir lätt för somliga att känna sig trampade på tårna, men varför ger ni er in en diskussion, med mycket bestämda åsikter, när ni inte behärskar ämnet för fem öre?
 
En tråd som handlar om BMW:ns förträfflighet gentemot de Japanska konkurrenterna, och som fortfarande är öppen? Det var som fan. Måste bero på vem som startar, och deltar i den då...
 
I vilket fall som helst var det en intressant frågeställning i det första inlägget!
Undertecknad bangade just en Gixxer för en skön BMW!
Hur ledsen är jag för det....inte alls men jag kör ändå som en kratta så det gör varken till eller från :yoparty
 
Vadå...? :confused:

BMW R 1200 GS är ju europas bäst säljande mc-modell!

Det blir knepigt att diskutera en fråga som den ena parten är totalt oinsatt i. Jag förstår att det blir lätt för somliga att känna sig trampade på tårna, men varför ger ni er in en diskussion, med mycket bestämda åsikter, när ni inte behärskar ämnet för fem öre?
Du är så fantastiskt dryg... :arsele På vilket sätt behärskar DU ämnet? Du väljer att svara på en del av mitt inlägg för att skaffa dig billiga poänger, svagt.

Ta då och besvara mig på den konkreta frågan hur du kan generallisera och säga att XT1200Z är ett fiasko i tidningstester av BMW R1200GS? Detta trots min referens till Motorrad Nr8 där BMWn vinner men Yamahan är tvåa - fast XTZ:an står som segrare när priset vägs in. Det går inte se att DU har förmågor för ämnet när du kallar det för fiasko. Du är inte insatt, snarare insnöad.
http://sv.wiktionary.org/wiki/fiasko

Du verkar läsa tester som ett barn, kollar bara i toppeffektkolumnen samt tittar på bilden där bildtexten lyder "testvinnare". Hade du läst testerna hade du kanske upptäckt att det finns flera kvalitéer och att hojköpare inte alla premierar samma egenskaper som testarna. Det är inte Motorrad, T.W.O eller Bike som bestämmer vilka egenskaper som krävs av en bra mc för mig.

Jag har flera av tidningarna liggandes hemma - du kan ange dina källor/referenser mha tidningsnamn och nummer så ska jag läsa på.
 
Last edited:
Vi har ju konstaterat i en annan tråd att BMW:n har för många växlar. Kanske Suzukin kan kontra med en automatlåda?

Eller att de rationaliserar bort kopplingen helt men att man manuellt får peta i rätt växel både uppåt och nedåt?

Tror att GSX-R som namn kommer att leva länge till.


Edit: Quickshift heter det visst

Du menar en sån hoj jag precis har byggt? ;)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204858
 
...hur kan du...säga att XT1200Z är ett fiasko...
En helt nyutvecklad modell, som Yamaha gjorde oerhört stort nummer av innan avtäckningen, som inte förmår överglänsa befintliga BMW R 1200 GS på någon punkt. Den är 40 kg (!) tyngre än KTM Adventure. Det imponerar inte precis och R1 med ”cross plane” blir tidningarnas val för sansade landsvägsturer.

Vi är båda ganska dryga, så det jämnar ut sig. :)
 
Fascinerande är att man kan läsa sig till vilken hoj som är bra och inte.
(ta inte åt er allihop)
Den tiden när man provkörde, däcksparkade, mm verkar väldigt obsolete.
Att gilla en hoj går inte heller idag, eftersom man läst annat på internet.

Min nästa hoj blir en veteran som är så söndertrimmad att den wobblar i 70.
Det kommer jag tycka är världsbäst.
 
Jag kan tänka mig att BMW prisdumpade sin hoj bara för att komma in på marknaden (hur många andra företag har använt den strategin.. typ alla).. Nu har de fått bort "gubbstämpeln" vilket gick pinsamt lätt..och alla som vill ha värsta grejerna kommer vara lika märkestrogna som före BMW.. alltså inge märkestrogenhet alls... (återstår att se)...
Sen att merparten av alla hojåkare ligger på 50-60%av hojens kapacitet är ju nå annat.. se bara klippet på ringen han som spöar allt å alla på en gammel hoj..
De ska bli intressant å se var utvecklingen kommer.. är det effekt/kg som vi i ingenjörs-norden är intresserade av, diagram och siffror, eller är det andra värden som blir intressanta när alla RR hojar har 300hästar och väger 170kg... ja menar va jag förstår så är RR hojar en marginell marknad för de stora..
 
Vi är båda ganska dryga, så det jämnar ut sig. :)
Då ska jag genast försöka bättra mig.
Min avsikt med begreppet "rusning" avsåg flödesändringen inte flödet i sig. RXXGS har varit en storsäljare länge, kom väl 1980 och har varit klass-etta sedan dess. Jag avsåg ökande mängd kunder. Jämför Nokia som är världens bäst säljande telefontillverkare, men var upplevs allmänt att rusningen finns?
Jag har f.ö. själv beställt en RxxGS en gång, men eftersom det vid den introduktionen var ~6 månaders leveranstid under säsongen så rev jag den beställningen till slut. Att få sin nya maskin först efter säsongen var inte det jag ville.
En helt nyutvecklad modell, som Yamaha gjorde oerhört stort nummer av innan avtäckningen,
Att smyga ut en helt ny produkt på marknaden tror inte jag är någon bra idé, antingen gör man ett nummer av det eller så avstår man lanseringen.
som inte förmår överglänsa befintliga BMW R 1200 GS på någon punkt.
Jag kan kanske skicka dig ett utdrag ur testen om du vill Tobias? Yamaha vann flera moment, inte bara över BMW:n utan också över de andra konkurrenterna. Hur viktiga dessa moment är låter jag var och en avgöra beroende på vad man värderar hos en hoj. Jag anser fortfarande att fiasko är ett felaktigt och allt för överdrivet ordval.
Den är 40 kg (!) tyngre än KTM Adventure.
Just KTM:en är ett exempel på en hoj som på många punkter överträffat BMW, men BMWn finns ändå kvar. Det uppfattar jag som ett tecken på att japanerna också kan finnas kvar på marknaden ett bra tag framöver.
R1 med ”cross plane” blir tidningarnas val för sansade landsvägsturer.
Det är kanske en alldeles utmärkt egenskap som många önskar för sin landsvägshoj? Ska du ha en ren banhoj så kanske BMWn inte är den lämpligaste ändå. Där funkar t.ex. GSXR och ZX10R beviserligen väldigt bra på våra svenska banor.
Jag uppfattade det som att BMW själva påverkat så att ingen förare S1000RR dök upp i Pro Superbike. Det är för mig exempel på dålig lansering.

Jag tror inte du ska sätta alltför stor tilltro till journalistkåren vad gäller nya motorcyklar.

:krama
 
Last edited:
Dina åsikter väger lätt mot en hel världs hyllningar, om du söker på nätet så finns det en sida som listar i vilka länder BMW leder Superbike serien (det finns en värld utanför sverige). Engelska roadracing stjärnor kör snabbare med BMW än sina egna kittade hojar. Idag är gapet enormt till andra sporthojar.
Men när Kawazaki lanserar sin nya 10:a, så tror jag att den har +190hkr och antispinn osv, då börjar kampen på nytt. Idag är det närmast patetiskt att försvara något så erkänt föråldrat som Kawasaki zx10R, det är i princip bara i sverige som den går bra pga förarna, samma som BMW går dåligt i WSBK pga förarna. På Suzuka 8 tim var bmw bäst placerade hoj utan för japan någonsin och toppfart jämfört med de bästa.
Jag tycker min honda är roligare, men man kan inte förneka BMW´s storhet och får inte glömma att de använde en suzuki K5 som modell i sin utveckling:tungan

Jag kollar lite på resultatet i British Superbike. Och jag hittar faktiskt ingen BMW bland topp 10 ens. Men jag kanske kollar på fel ställe?
Däremot ser det ut som en Kawasaki vann senaste tävlingen.

Rätta mig om jag har fel..(Är inte så insatt i BSB. Gjorde bara en sökning på Google)

http://www.britishsuperbike.com/results.aspx
 
Last edited:
Att bortsett ifrån rena mätningar så testerna inte särskillt vetenskapliga. Spelreglerna hur man korar testvinnaren är inte lika enkla som hur en världsmästare i MotoGP utses :)
I t.ex. Motorrads poängräkningssystem så vägs faktorer som passagare och nedläggningsvinkel in med samma vikt. I tyska Motorrad vägde de förr även in egenskapen hur lätt det var att byta glödlampan i den totala poängställningen :rolleyes:
Vilka egenskaper jag anser viktiga är för personligt för att lämnas till att testlag (där individerna inte sällan själva har en egen personlig favorit skilld ifrån testvinnaren).
 
Den här tråden påminner mig om när man satt och jämförde hockeybilder på mellanstadiet, blev ju nästan slagsmål tillslut för dom vägrade ju fatta att Wayne Gretski va bäst :huvet osv osv osv
 
Den här tråden påminner mig om när man satt och jämförde hockeybilder på mellanstadiet, blev ju nästan slagsmål tillslut för dom vägrade ju fatta att Wayne Gretski va bäst :huvet osv osv osv
Precis - de kunde skicka hem alla andra och ge honom bucklan direkt.
 
Precis - de kunde skicka hem alla andra och ge honom bucklan direkt.

hahah det går inte att komma fram till något i såna här diskussioner ju :hördu

Alla i tråden borde träffas, dricka 10 starköl var sen ta upp diskussionen, hade varit underhållande :banana
 
Jag kollar lite på resultatet i British Superbike. Och jag hittar faktiskt ingen BMW bland topp 10 ens. Men jag kanske kollar på fel ställe?
Däremot ser det ut som en Kawasaki vann senaste tävlingen.

Rätta mig om jag har fel..(Är inte så insatt i BSB. Gjorde bara en sökning på Google)

http://www.britishsuperbike.com/results.aspx
BMW har ingen fullfjädrad BSB hoj men går bra i deras EVO-klass och i Superstockserien. Det var nog det tocar menade.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top