Kommer du köra BMW nästa säsong?

BMW S 1000 RR till 2010?

• Antal röstningar
    0
Problemet har aldrig varit att den inte funkar. Den funkar fin fint! Problemet är att den är för känslig. Den är ju ändå byggd för lasse på gatan. Men att man kan ställa den i 8 steg och att inget av dem är speciellt okänsligt tycker jag är lite skumt. Bör komma ut nån uppdatering snart tycker man.
Det var väl du och Cajback som stängde av den för att den gjorde er för långsamma ut ur kurvorna, eller?

BMWs TC är ihopkopplad med de olika mappningar man kan välja (Rain, Sport, Race och Slick). Har man valt Rain går den in väldigt tidigt, har man valt Slick går den in väldigt sent. Hur sent återstår dock att se.
(Rain, Sport och Race kan man välja från styret, Slick kräver att man lyfter på sadeln och flyttar något reglage. Slick är bara tänkt för tävlingskörning på just slicks).

Exakt vad är det som gör BMWs nya hojs annorlunda än Japanernas?
Asymmetrin på kåpor och lyktor är det uppenbara, men när man står intill den är det helheten som är så icke-japansk och BMW-typisk.

Bifogat

• bmw_s_1000_rr_21_opt.jpg
    bmw_s_1000_rr_21_opt.jpg
    75.3 KB · Visningar: 174
  • bmws_s1000rr_4.jpg
    bmws_s1000rr_4.jpg
    100.8 KB · Visningar: 229
  • bmws_s1000rr_0.jpg
    bmws_s1000rr_0.jpg
    102.1 KB · Visningar: 158
Asymmetrin på kåpor och lyktor är det uppenbara, men när man står intill den är det helheten som är så icke-japansk och BMW-typisk.
Utseendet är ju dock kosmetika, inte att förakta, men grunderna och hela konstruktionen skriker ju japankopia lång väg. Jag säger inte att hojen är dålig på något vis men den är knappast särskilt revolutionerande eller annorlunda. Aprilia RSV4 är ju betydligt mer annorlunda och intressantare-tycker jag.

Finns det någon jämförande test mot traditionell Japs R4 supersport ?
Den höga yenkursen gör den intressant

Kanske lite offtopic men är det någon som har hört något om bmw's abs?
Förövrigt är jag jäkligt spänd på att se vad hojen kommer prestera!;)

Det där är 09an va? Har för mig att min är ett par hundra varv lägre..

R1 07-08 varvar mer än 09
Om jag inte minns fel så är det 13750 för 07-08, 13900 med yec-box

R1 09 varvar ca 200 mindre både original o med box, var ett halvår sedan jag lusläste kitmanualerna

R1 07-08 varvar mer än 09
Om jag inte minns fel så är det 13750 för 07-08, 13900 med yec-box

R1 09 varvar ca 200 mindre både original o med box, var ett halvår sedan jag lusläste kitmanualerna
aha, hade fått för mig tvärtom.
Hur är det, börjar kroppen läka ihop?

Det var väl du och Cajback som stängde av den för att den gjorde er för långsamma ut ur kurvorna, eller?

BMWs TC är ihopkopplad med de olika mappningar man kan välja (Rain, Sport, Race och Slick). Har man valt Rain går den in väldigt tidigt, har man valt Slick går den in väldigt sent. Hur sent återstår dock att se.
(Rain, Sport och Race kan man välja från styret, Slick kräver att man lyfter på sadeln och flyttar något reglage. Slick är bara tänkt för tävlingskörning på just slicks).

Både jag och Cajback startade säsongen på en 1098S och hade ingen TC.
Men ett Hollendare som var där o körde ( Arie Vos ) sa att det var ren skit. Det kunde man också höra när han körde. Den gick igång rakt fram liksom, hehe.

Jag har aldrig testat den för jag köpte cajbacks R när han gick till honda och då hade vi inget sånt på. Ingen idé att testa ens. Dem som åker gata gillar den dock vad jag hört

Aprilia RSV4 är ju betydligt mer annorlunda och intressantare-tycker jag.
På pappret ser det ut som en kanonhoj men priserna jag sett avskräcker. Någon som vet vad den kostar i Sverige?
Ducati har ju "försökt" med ett eget koncept under lång tid och det slutade med att de var tvungna att sätta i en större motor. BMWs tänk kanske är att försöka göra något som prismässigt liknar japsarna men är lite bättre.
Tyska Motorrad publicerade en jämförelse med grafer för vrid/effekt och BMW:n slog alla japaner på fingrarna. Något komplett jämförande test har jag inte sett ännu.
Har du någon länk till den jämförelsen eller möjlighet att fixa den i elektroniskt format? Vore intressant att se.
Jo då jag kan gå lite nu så kroppen är nog snart hel igen! Räknar kallt med att få prova perras BMW i vår!
Om Emsan lyckas med min überhemliga speciallack får hon prova den först, sen kanske du också får göra det ;)

(Mitt knä är fortfarande blå/gult men har gått ner från storlek handboll till tennisboll :( )

Både jag och Cajback startade säsongen på en 1098S och hade ingen TC. Men ett Hollendare som var där o körde ( Arie Vos ) sa att det var ren skit. Det kunde man också höra när han körde. Den gick igång rakt fram liksom, hehe.
Okej :tummenupp

Ska bli spännande att se om det blir något BMW-team i Pro Superbike, kanske ihop med bilteamet.

Last edited:
Anledningen att TC inte funkar är att den är gjord för ett par gatdäck, kör man inte exakt med dom däcken får den tuppjuck då den tror att det sladdar hela tiden, anledningen är att rullomkretsen blir fel. tror inte BMW har något bättre på sin hoj.

Utseendet är ju dock kosmetika, inte att förakta, men grunderna och hela konstruktionen skriker ju japankopia lång väg. Jag säger inte att hojen är dålig på något vis men den är knappast särskilt revolutionerande eller annorlunda. Aprilia RSV4 är ju betydligt mer annorlunda och intressantare-tycker jag.

Aprilia RSV4, rena rama 250gp...... skitliten...... för börja amputera för att få plats på den.

Last edited:
Anledningen att TC inte funkar är att den är gjord för ett par gatdäck, kör man inte exakt med dom däcken får den tuppjuck då den tror att det sladdar hela tiden, anledningen är att rullomkretsen blir fel. tror inte BMW har något bättre på sin hoj.
Låter som ett grundläggande fel i TC-konstruktionen. Att mönster eller däcksdiamter tillåts påverka inparametrarna till systemet gör det ganska värdelöst. Rimligen går det att detektera spinn redan på utgående drev, för att inte tala om en förare som klarar detektera sladd oavsett däcksfabrikat, rullomkrets eller däcksmönster.

Last edited:
Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...