Kommer alla att klota?

Har du klotat?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Klotat ett flertal ggr....men peppar peppar, det har alltid varit bilisternas fel...:D
Kanske utom den gången jag slulle se hur fort det gick att ta en viss uppfart som går i 270 grader.......det gick fint i 135, men inte i 140 :tummenupp
(trodde det var fotpinnen som skrapade i men det var ljuddämparen, som tillslut lyfte bort bakhjulet från asfalten).

Min läkare har lite humor ialla fall, i min (tjocka) sjukjournal står det ordagrant :
Återbesök: vid nästa mc-olycka eller vid extration av märlor.
Kört sporthojar i ca 23 år och andra hojar i två....
Ca 48 000 mil har det blivit.

:)

Det finns bara två typer av hojförare, de som har kraschat och de som kommer att krascha :D

Last edited:
Samma sak som att ställa frågan: kommer alla slå skallen i hörnet på köksskåpet, kommer alla sätta något i halsen, kommer alla dra stortån med för kort ansad nagel i en tröskel.

Klart vissa kör hela livet utan att smälla men snnorligen smäller man på något sätt förr eller senare om man kör länge/mycket.

Sedan augusti förra året har jag kraschat på Gotland Ring en gång, fått framhjulssläpp på en fläck blödande asfalt vid Lilla Edet och blivit påkörd i en rondell i Uddevalla.....

Tre krascher på ett år, först fixade jag hojen själv efter ringen över vintern, sedan har hojen har stått på verkstad sedan i maj efter asfaltfläcken med undantag för dagen jag fick ut den och dagen efter när jag blev påkörd igen, kommer att stå på verkstad resten av säsongen också.....

Fick kortet 2003 och har kört mycket varje år och aldrig varit med om en olycka innan!

Fattar ni????? EN JÄVLA DAG hann jag köra innan jag blev påkörd igen:mad:

kört omkull på mopeden jag hade när jag var 14.. det gick i 90km/h :näsblod

den krashen som hände nyss räknas inte efterssom jag vart påkörd, och för den delen så gick det bara i 50km/h då.

Hehe, du slutar aldrig att förvåna mig:rolleyes:

För att minimera risken att krascha bör följande beaktas.
1. Kör aldrig vid psykisk instabilitet
2. Rätt inställning - Du får inte vara rädd för att krascha,det kommer då att hända.
3. Fokusera på vart och hur du skall köra innan du ger dig ut.
4. Kör inte i grupp.
5. Undvik för mycket körning i extremt varmt väder samt semestertider.

Det här är några regler jag följt under 14 år och tycker dom har fungerat mycket bra. Endast en mindre omkullkörning på oljespill.Ren otur kan man inte göra något åt men vanlig otur går som sagt att minimera om man tillämpar rätt regler.

För att minimera risken att krascha bör följande beaktas.
1. Kör aldrig vid psykisk instabilitet
2. Rätt inställning - Du får inte vara rädd för att krascha,det kommer då att hända.
3. Fokusera på vart och hur du skall köra innan du ger dig ut.
4. Kör inte i grupp.
5. Undvik för mycket körning i extremt varmt väder samt semestertider.

Det här är några regler jag följt under 14 år och tycker dom har fungerat mycket bra. Endast en mindre omkullkörning på oljespill.Ren otur kan man inte göra något åt men vanlig otur går som sagt att minimera om man tillämpar rätt regler.

Japp håller med, men du glömde:

6. Sälj hojen och köp Citroen C1.

Japp håller med, men du glömde:

6. Sälj hojen och köp Citroen C1.

Är du tokig, minst en SUV, helst en amerikansk rambyggd jävel som väger 4½ ton tom, med en massa stora partyballonger i ratten, instrumentbrädan, dörrstolparna, stolarna och askkoppen...

Alla krashar förr lr senare! Kör man mycket hoj så känns det som att man tillslut rammlar i backen! Sen är det stor skillnad på en sporthojs förare som kör en bombrepa och en kromsläde när man går i backen.. :huvet

Är inne på min 22:a säsong på hoj i år, och har hittills bara lyckats med en enda ordentlig vurpa. Gick omkull på en frostfläck en höstmorgon med 125:an i ungefär 110 och var bara centimetrar från att hamna under en mötande buss.
Sedan dess har jag bara lyckats välta hojen stillastående ett par gånger, och det känns faktiskt inte som olycksrisken har ökat med stigande ålder och erfarenhet :rolleyes:

Man kan nog inte köra inspirerad körning med en sportmaskinen hela tiden år ut och år in på gata utan att klota.Det händer förr eller senare och då är det bara frågan om att ha tur om man ska klara sig.
Det räcker ju med att köra på en liten råtta om man kommer och blåser på genom en kurva för att man ska hamna i diket.Jag är inne på min tredje säsong och 900mil på motorcykel utan att vurpa och många fler hoppas jag att det blir:yoparty

Det finns två kategorier när det gäller oss MC förare.
Dom som har vurpat och dom som kommer vurpa.

Tror vi kan ändra det till en kategori.
De som kommer att vurpa.

De som redan vurpat verkar inte vara befriade från risken att göra det igen...

Det finns folk som aldrig kraschar, men majoriteten av dom kör nog inte RR-hoj.
Har kört RR-hoj i två sässonger och inte varit ens i närheten av att klota. Men nu börjar man tänja på gränserna. Man vill hela tiden ha mer adrenalinkickar. Hur långt och hur högt kan man dra upp den på bakhjulet mm. Hur mycket nedlägg klarar man i den här kurvan , hur sent behöver jag bromsa. Kanske dax att byta hobby nu :D

Har ännu inte klotat med gathoj och räknar inte dom hundratals gånger jag klotade med enduron för det hör till!

Drog i backen ett flertal gånger när man gasade runt på trimmad moppe, men har hållt mig på alla 2 hjul när det gäller tyngre hoj.
Det har varit nära flera gånger men har alltid lyckats reda ut det.
Vet inte om det beror på att man mognat med åren och blivit fegis eller nåt och är mer rädd om hojen som är betydligt dyrare än moppen man hade.

Har klarat mig utan vurpor än så länge, inne på 3:e året nu.
Däremot har det varit otäckt nära en renflock....

Det är inte en fråga OM du kommer vurpa utan NÄR...

Har kört RR-hoj i två sässonger och inte varit ens i närheten av att klota. Men nu börjar man tänja på gränserna. Man vill hela tiden ha mer adrenalinkickar. Hur långt och hur högt kan man dra upp den på bakhjulet mm. Hur mycket nedlägg klarar man i den här kurvan , hur sent behöver jag bromsa. Kanske dax att byta hobby nu :D

Det är roligt och inspirerande att utvecklas, och "lära känna hojen" bättre, i vissa lägen rent av känna att man är "ett med hojen" men därtill kommer ju ökad risk för en ekonomisk kris. Varför byta hobby så länge man tycker det är kul, och värt det. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT