Kommer alla att klota?

Har du klotat?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Förutom lite trial-and-error vurpor när jag övningskörde konbana, så tog det ett drygt år innan jag var i backen första gången. Varför? För att jag började köra mer aggressivt och hade precis skaffat en motard som komplement till den vanliga gathojen. När man lär sig göra stoppies, hoppa över refuger och annat bus, så går det åt fanders förr eller senare :näsblod

Sen blev det mycket klota på bana och vid höst/vinter/vår-körning på isfläckar, snömodd, rullgrus och annat spännande. Självförvållat alltså - på sätt och vis.

Den enda olyckan jag varit med om som inte varit pga min egen fula framfart, bankörning eller dåliga omdöme - är när jag i laglig fart blev påkörd i sidan av en bil som inte respekterade stopp-plikt (tanten hade inte sett mig helt enkelt i skymningsljuset). Jag hade _kanske_ kunnat undvika det också om jag haft mer erfarenhet och varit mer på alerten. Resultatet blev istället två veckor på sjukhus och rehabilitering som tog mer än ett år (klassad som 4% invalid nu).

Det går alltså att köra år ut och in och aldrig drabbas, men man behöver köra lugnt hela tiden, vara defensiv och ha en rejäl skopa tur. Kör man lite mer aktivt, så lär det dock förr eller senare dyka upp något.
 
Last edited:
Det går alltså att köra år ut och in och aldrig drabbas, men man behöver köra lugnt hela tiden, vara defensiv och ha en rejäl skopa tur. Kör man lite mer aktivt, så lär det dock förr eller senare dyka upp något.

Det här tror jag stenhårt på
 
Japp så fort man ger sig in i sporthojsträsket kommer vurporna som ett brev på posten.

Fransar o krom = safe.
Skinnställ o plast = unsafe.
 
:näsblod
Japp så fort man ger sig in i sporthojsträsket kommer vurporna som ett brev på posten.

Fransar o krom = safe.
Skinnställ o plast = unsafe.

Jag vet inte om det stämmer, men olyckorna ökar bland fransnissarna och det är inga bra hoj att klota med, det är mycket som sticker ut styren, skyddsbågar, sissibar, fotpinnar, fotplattor, "you name it"

Så Fransarna får se upp
 
Alla klotningar är inte självförvållade och de som inte är det, är betydligt vanligare på vägarna än på bana.
Min approach till mishappens när jag tävlade var att jag inte räknade med att klota, men jag blev inte förvånad om jag gjorde det ... :o)
 
Är inne på min 22:a säsong på hoj i år, och har hittills bara lyckats med en enda ordentlig vurpa. Gick omkull på en frostfläck en höstmorgon med 125:an i ungefär 110 och var bara centimetrar från att hamna under en mötande buss.
Sedan dess har jag bara lyckats välta hojen stillastående ett par gånger, och det känns faktiskt inte som olycksrisken har ökat med stigande ålder och erfarenhet :rolleyes:

Kunde ha skrivit under exakt samma inlägg själv.
Tyvärr innebär avsaknaden av vurpor att varken zopilote eller jag själv förmodligen kan köra hoj på riktigt.:D
Ett mer eller mindre frekvent craschande är ju enligt många med kort hoj- och livserfarenhet en förutsättning för att veta vad hojkörning verkligen handlar om. Kör man aldrig av vägen innebär det antagligen att man fegkör, tourar och möjligen hellre borde åka bil. Omdöme, fantasi, riskmedvetande och erfarenhet är ju bara skällsord, som alla vet.:tungan
 
Jag tror att de som aldrig gått i backen trots många år på hoj kör försiktigare än de som tuggar asfalt regelbundet. Det kan inte vara slumpen att de som regelbundet "kör bombrepor" klotar oftare än de som puttrar runt på en hornet för fort men inte FÖR fort.

Sen om de kör mesigare och har tråkigare än speedoholicarna är en annan diskussion. Jag tror att för många är det fullt tillräckligt att bara njuta av hojåkandet genom att ha två hjul mellan benen och få känna lite fartvind.

Jag önskar faktiskt att jag hörde till den skaran. Men vem vet, det kanske kommer.
 
Det finns bara två sorters hojåkare:

De som klotat och de som önskar att de hade gjort det:yoparty
 
Skall försöka undvika klota på vägen... På bana inträffade det på andra tävlingen i lätt regn... Där kom high sidern som man varit lite orolig för...
 
Jag tror att de som aldrig gått i backen trots många år på hoj kör försiktigare än de som tuggar asfalt regelbundet.
Jag vill ändra på den formuleringen till att de som tuggar asfalt regelbundet kör oförsiktigare än de som aldrig gått i backen. Skillnaden är liten men viktig, tror jag.
Och visst har vurporna med körstilen att göra, det är jag också övertygad om. Det har strängt taget allt med individen och körstilen att göra; att oförsiktiga och chanstagande hojåkare väljer just sporthojar är en följd snarare än en orsak.

Lyckligtvis finns det ju ett rätt brett spektrum av körstilar mellan att "känna litet fartvind" och att köra bombrepor med månatliga avkörningar.:)
 
Denna poll är ju ganska intetsägande men något som vore verkligt intressant är om man kunde få fram vurpcount på gata kontra hojval med lite andra faktorer kanske. Såsom ålder, antal år på mc, kön etc. Detta skulle såklart bli väldigt omfattande.

Jag TROR att fler rettor är inblandade i olyckor än hornets??

Sen kanske det inte är så, för det kanske är så att det finns fyra gånger så många hornets ute på vägarna vilket skevar till bilden men kunde man på något sätt jämföra hojar likvärdigt så TROR jag att man finner en övervägande del av singelolyckorna (och även andra olyckor) i supersportsegmentet. Låter fullt logiskt för mig.

Kan inte nått smarto här fixa en sån undersökning? :yoparty
 
Har kört hoj på vägen sedan jag var 16 (är 32 nu) och kört cross från och till sedan jag var runt 7-8 års åldern. Har säkerligen blivit iaf 30k mil hoj under den tiden, iaf på vägen. Och visst har jag vurpat men endast då jag själv har utmanat ödet som tex bakhjulet, kört på sladd, eller på någon bandag. Kör man normalt och tänker sig för och i vissa fall har turen med sig så kan man nog klara sig länge utan att vurpa. Utan då förstås om man kör offroadare för du vurpar man helatiden! Har aldrig fattat varför sporthojar skulle vara så farliga :confused:
 
Jag har inte klotat med sporthoj, hoppas slippa det också.
I början av min karriär bromsade jag omkull mig på 125:a, och i skogen välter jag minst tre gånger varje körning.

Anser att man kan utvecklas som förare utan att behöva klota.
Har haft mc-kort i 20 år och haft alla möjliga hojar.
 
Svaret är att givet att du fortsätter att köra i evighet kommer du att göra ett evigt antal klotningar.

Risken är aldrig 0 altså kommer du, givet att du fortsätter köra hoj under oöverskådlig tid, att klota någon gång.

Din körstil och riskmedvetenhet påverkar precis som en massa andra faktorer risken att klota.
Det är altså du som är den största faktorn, du och hur du tänker och hanterar hojen. Dessa är faktorer som du kan påverka.
Exempel på andra faktorer är vilka tider på dygnet du kör, vilka sträckor du kör, hur balanserad du är i sinnet, väder o vind, hojens skick osv.
Många faktorer varav du kan påverka vissa emedan andra är utom din kontroll.

Om du väljer att hålla 200km/h på en hoj med kassa bromsar och kassa däck i tät dimma påverkad av ett antal stimulantier sittandes bakofram. tja då minskar du dina chanser att komma hem utan att ha klotat jämfört med om du skiter i drogerna ser till att hojen får det underhåll den behöver, och anpassa hastigheten till rådande omgivning och väglag.

Det handlar om att öka marginalerna för det önskade utfallet och minska chanserna för att det icke önskade utfallet.

så ja vi kommer alla att klota om vi fortsätter att köra tillräkligt länge.
vissa förr andra senare.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top