Kommer all olja ut?!

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Hojen står i garaget med pluggen ur så att säga. Har skruvat ur fyll pluggen med, men tycker att de kommer ut lite väl lite olja. Har hällt över det som kommit ut i en gammal dunk och den mäter ut till snåla 2 liter. Då jag skall fylla i 3.1l känns detta väldigt snålt. Antar att oljetryckslampan borde ha varnat om man saknar ca 1l olja i motorn? Så, har jag missat något, eller "drar" hojarna så pass mycket olja?!!! Sist var den servad på verkstad, så jag antar att dem hällt i rätt mängd.

Det kom inte ut nå skit i oljan vad jag kan se och pluggen var ren som en barnstjärt. Är väl kanske bara att hälla i olja till övre markeringen och vara glad?

Tacksam för svar.

Hojar drar olja! En sliten R1 drar 1L på 100 mil, en fräsch motor 1L på 1000mil. Men allt kommer inte ut vid byte utan någon dl är alltid kvar. Trycklampan börjar inte lysa förrän det är kris och du saknar oljetryck, tryck tappar du inte förrän vid lägre nivå. Kontrollera alltid oljenivån!

Då torde ca 1 l på ca 600 mil vara inom marginalen. Tack!

Det är inte ovanligt att man måste ta bort oljefiltret för att få ut en del av oljan. Ett oljefilter kostar inte mycket så det finns ingen anledning att inte byta filter när du byter olja.

Last edited:
Och cykeln står så att avtappningen är lägsta punkten?
Vid påfyllning är antalet liter bara ett riktmärke - fyll två liter först och använd sedan sticka/siktglas för att hitta maxnivån. Efter start och kort körning med förhöjd tomgång kollar du igen. Åsså får du kolla nivån lite oftare i framtiden...

Precis som "Boris JR" skrev så är det där med ett okej oljetryck lite vanskligt när de flest motorer inte varnar för låg oljenivå förrän det i det närmaste är aningen för sent.Många motorer varnar ju inte trots att oljan knappt är synbar på stickan. :va

(Om jag ska gå lite utanför dessa mc motorer för stunden så kom jag att tänka på gamla personbilsmotorer i t ex Peugeot som i samma veva som oljelampan började lysa redan fått motorn skadad.Så var det med den oljevarningen).

Last edited:
Typisk procedur är väl att köra motorn lite varm först, sen tömma och ha även påfyllningspluggen öppen så inget vacuum bildas och hindrar oljan från att rinna. På min finns en skvätt kvar i oljefilterhålet, så där kan man tömma resten. Så jag fyller på nånstanst 2,6L-3L beroende på oljefilterbyte eller inte. Fast kollar siktglaset såklart. Sen slå på motorn en kort stund, vänta lite, kolla igen, fylla på igen om det har sjunkit. Klart.

Oljelampan på min ZX9R började aldrig att lysa när ett vevstakslager gick. När jag tömde den på olja var det typ en liter i den. Det är viktigt att kolla oljan!

Oljelampan på min ZX9R började aldrig att lysa när ett vevstakslager gick. När jag tömde den på olja var det typ en liter i den. Det är viktigt att kolla oljan!

Att kolla oljan trodde jag hade med startrutinen att göra.
Vinkla upp hojen och ta en titt på oljan och bakljus sen kör jag.

Att kolla oljan trodde jag hade med startrutinen att göra.
Vinkla upp hojen och ta en titt på oljan och bakljus sen kör jag.

Jo, det kan man tycka. Mina två tidigare hojar som var mycket äldre tog knappt någon olja alls, så de kollade jag aldrig. Trodde inte att en mycket nyare hoj skulle ta så mycket olja.
På min nuvarande hoj är det oljesticka så på den tar det lite längre tid att kolla oljan, då gör man det inte varje gång.

Jo, det kan man tycka. Mina två tidigare hojar som var mycket äldre tog knappt någon olja alls, så de kollade jag aldrig. Trodde inte att en mycket nyare hoj skulle ta så mycket olja.
På min nuvarande hoj är det oljesticka så på den tar det lite längre tid att kolla oljan, då gör man det inte varje gång.

Antagligen var motorn sliten vilket gjorde att den tog mycket olja.
Min Zx6r drog nog inte ens en matsked olja mellan service trotts att den gått nästan 5000 mil.

Du har inte hojen stående på depåstöd bak? på vissa hojar så blir det en annan vinkel på motorn så oljan stannar kvar på vissa ställen i motorn.

annars kan du vinkla hojen till höger och vänster, samt ej ha den endast på depåstöd bak utan då även fram eller att en kompis håller i hojen.

Tror min motor är ganska frisk fast den passerat 3600mil på 9år :)

På 300mil drar den i stort sätt 0dl, kom ut lika mycke olja som jag fyllde på senast för 1år sen ( 2.9 Liter )

Startade upp motorn några min o sen ut med oljepluggen o filtret o sen fick det rinna under 1 dygn, fast det droppa mer sakta det resterade 23 Timmar & 30 min.

Kollade du in stickan om du har någon eller glaset på kanten vad du hade för nivå innan du hällde ur oljan, med tanke på den skväten du fick ut borde du inte se oljan på glaset.

Last edited:
Hej!Du har säkert 2! oljepluggar som jag har på min zzr.....kolla noga,tror att du hittar en till!

Men nu kollar du kanske lite oftare?:tummenupp

En del fabrikat (t.ex. BMW) skriver i i-boken att upp till 1 liter/100 mil är OK oljeförbrukning. För jävligt; rena tvåtaktsinblandningen (upp till 2%) juh!

Vet inget om KTM, men det är inte så att den har torrsump? Alltså separat oljetank. Isf måste man uppenbarligen tömma tanken på resten av oljan åxå...

tack för alla svar. Lektionen: kolla oljan lite oftare. Spec tack till Boris JR för snabbt och träffsäkert svar!:tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph