Ingen cirkulation av olja efter byte

Men en fråga...

Vad hade det fått för konsekvenser om detta inte upptäckts ?

Om du med frågan menar "om det inte upptäcks och man åker ut och kör med hojen" så kommer det väldigt snart (nån km kanske, beroende på hur gasglad du är) resultera i totalt motorhaveri och mycket svordomar

Hur vet filtret att det fylls av dig, eller av pumpen? Hur vet du vilket av hålen som är utloppet? Syntes pappludd i hålet utifrån?

Jag tycker att detta inte är helt utrett, du får gärna utveckla, inte minst för kommande generationer gammelhojsåkare:banana

Fyller man filtert först hinner pappet/fiberduken fukta upp sig och inte få sig en känga av oljetrycket som helt plötsligt SKA igenom filtret i högt tryck.

Fast i detta fallet är det solklart ett defekt filter.

Förr var jag emot kassett filter och tyckte plåtfilter var bättre men efter YouTubande på där de öppna filter och ser att dåliga filter ändå förekommer på tok för ofta så är det rätt betryggande när man kan visuellt undersöka det.

Fyller man filtert först hinner pappet/fiberduken fukta upp sig och inte få sig en känga av oljetrycket som helt plötsligt SKA igenom filtret i högt tryck.

Går det för trögt finns det i dom flesta fall en bypass som säkerställer flöde om filtret av någon anledning skulle vara igensatt.

Lite intressant att många tycker att man ska fylla filtret med olja först, på en zx9:a av första generationen och på dom flesta andra radfyror sitter filtret så att det mesta av den oljan hamnar på grenröret och golvet när man sedan skruvar dit det:) Personligen har jag skruvat nästan hela mitt liv och aldrig förfyllt ett oljefilter (förutom dieselfilter vilket i många fall är en nödvändighet för att överhuvudtaget möjliggöra en start).

Går det för trögt finns det i dom flesta fall en bypass som säkerställer flöde om filtret av någon anledning skulle vara igensatt.

Lite intressant att många tycker att man ska fylla filtret med olja först, på en zx9:a av första generationen och på dom flesta andra radfyror sitter filtret så att det mesta av den oljan hamnar på grenröret och golvet när man sedan skruvar dit det:) Personligen har jag skruvat nästan hela mitt liv och aldrig förfyllt ett oljefilter (förutom dieselfilter vilket i många fall är en nödvändighet för att överhuvudtaget möjliggöra en start).

Jo vissa fordon har dumma placeringar på filtert för det. Gjorde inte heller det förr men det är verkligen tillfredställande när man trycker igång bil/mc och oljelampan nästan slocknar innan motorn har startat :-D

Sen ska man också betrakta att filtermatrial är inte huvudsakligen designade för att belastas torra

Det nya filtret släppte ifrån sig papp som satte igen utloppet, troligen när jag inte fyllt den med olja, eller ett måndagsexemplar på filtret, som förövrigt var ett kawa original filter. Vad är det du inte förstår?

Jag hade gjort en rejäl granskning av det nya filtret för att se vad som lossnat och hur mycket. Sen hade jag köpt ett nytt filter eftersom det uppenbarligen inte var ett friskt filter som släppte papp.

Jag hade gått och fått det nya filtret reklamerat! E ju ett solklart fabrikationsfel som kunnat leda till totalhaveri :död

Jaha nu kommer jag bli lite noggrannare i alla fall med att snabbkolla filtret så gott det går. Jag har i alla fall haft vanan att halvfylla filtret innan montering (som sagt så sitter det ju lite illa till oftast)

Men en sak! detta kan väl inte hända original filter utan endast filter från Biltema:-)

Lite intressant att många tycker att man ska fylla filtret med olja först, på en zx9:a av första generationen och på dom flesta andra radfyror sitter filtret så att det mesta av den oljan hamnar på grenröret och golvet när man sedan skruvar dit det:) Personligen har jag skruvat nästan hela mitt liv och aldrig förfyllt ett oljefilter (

Jag fattar inte det heller, bytte olja på min 10:a idag, filtret sitter ju horisontellt, inte en chans att jag förfyller det. Jag skruvar fast filtret, fyller upp olja till lite över övre nivåmarkeringen, startar mc:n, stänger av och fyller på igen till övre nivåstrecket. Har funkat i alla år på alla mina cyklar.

Back