Komma i form tråden

Uja, sådan finnes, men används inte, man har inte tid att palta med munstycket i enduroskogen. :) Längre tävlingar är den bra på, men är det "bara" en timmes körning eller så, så klarar man sig bara man ser till att ordning på vattenintaget i förväg.

/J

Jajjamänn! Men ha vattnet i en termos då. Eller isolera flaskan i ditt torra varma plagg som du (väl?) har med dig för ombyte efter rundan.

Idag är det pissgrått väder här men det ser ut att vara vindstilla.
Ska färdigställa ett par 998sps-toppar, sen får det bli en promenad!

:)

Jajjamänn! Men ha vattnet i en termos då. Eller isolera flaskan i ditt torra varma plagg som du (väl?) har med dig för ombyte efter rundan.

Idag är det pissgrått väder här men det ser ut att vara vindstilla.
Ska färdigställa ett par 998sps-toppar, sen får det bli en promenad!

:)

Visst finns det lösningar, har inte varit ett enormt problem än - det går åt betydligt mindre vatten på vintern än en varm sommardag. :) Vi gör nog helt fel med, det är inte helt ovanligt med en kaffepaus när vi är ute och leker. :D

Men är jag törstig efter tungt pass, och dricker kallt vatten brukar det bli fel. :)

/J

Vad ska man äta till frukost för att hålla energin uppe?

Finns det någon ultimat frukost innan man ska träna?

Jag brukar äta några kokta ägg. Enkelt på morgonen innan man skall iväg och träna. (Alltså färdigkokta, bara att skala och äta på morgonen). Ev. en ostmacka till och en kopp kaffe. Sedan ha med sig något att äta direkt efter träningen. Banan +mjölk eller smoothie.

Det som är så skönt med denna tråd är att brorduktig mentaliteten med pekpinnar lyser med sin frånvaro, istället råder en avslappnad debatt med intressanta TR och kost tips.

Ingen moralpredikan om någon knäpper en pilsner, skippar ett TR pass eller har en svullodag bara för att dom känner för det.

Syftet med tråden är att inspirera både soffpotatisar samt TR narkomaner till att peppa varandra, det verkar vara ett lyckat koncept då alla vet lite om något, men tillsammans kan vi lära oss massor.

:banana

Last edited:
Så detta innebär att man inte blir fet av fyllningen på pizzan, det är degen som gör din kropp degig.

Eller som flickan sa: Det är såsen man blir tjock av ;)

Skämt åsido: Får man tro fettvännerna äts det ju för lite fett, för fett är ju väsentligt för massa processer i kroppen, och visst, FÖR mycket fett är ju obra...men i dagens light-samhälle äts det ju (iaf bland fitnesnissarna) troligen alldeles för LITE fett istället.

En sund balans med LAGOM tycks alltid vara svår att uppnå.
Man är antingen eller verkar det som.

Tränar oftast på morgonen och då äter jag frukost cirka 9 och sen är jag på gymmet mellan 10-11.00

När klockan börjar närma sig 11.00 brukar jag vara helt slut. Idag körde jag endast 10 min uppvärming på crosstrainern innan jag gick på gymmet och då är det skapligt.

Kör jag löpträning innan så svimmar jag nästan innan jag kommit hem.

Optimal frukost är nog tyvärr så enkel att det både låter och blir tråkigt:

Gröt!

Havregrynsgröt innehåller långa kolhydrater, mycket fibrer och är skonsamt som tusan för magen. Ger oxå en mättnadskänsla under lång tid.
Ett glas juice till, lite äpplamos på, en smörgås (mörkt grovt bröd) MED smör och en bit rökt skinka och ett eller två ägg, sen är man hemma.

Sen kan man givetvis krångla till frukosten hur mycket som helst med alla fitnestips, bantarknep och allsköns professurer som sköljer över oss i dessa dagar efter nyår.
Tidningarnas komma-i-form-bilagor exploderar ju så här års med olika "sanningar! där frukosterandet inte minst är ett föremål för dunkel vetenskap.

Last edited:
Eller som flickan sa: Det är såsen man blir tjock av ;)

Skämt åsido: Får man tro fettvännerna äts det ju för lite fett, för fett är ju väsentligt för massa processer i kroppen, och visst, FÖR mycket fett är ju obra...men i dagens light-samhälle äts det ju (iaf bland fitnesnissarna) troligen alldeles för LITE fett istället.

En sund balans med LAGOM tycks alltid vara svår att uppnå.
Man är antingen eller verkar det som.

Rätt sorts samt mängd fett är bra för kroppen, för lite fett/proteiner kan tydligen ge upphov till sockersug, socker är i min mening roten till det onda.

Vissa saker går dock inte in i denna foderlucka, Gröt samt kokta grönsaker definieras som matersättningsmedel.

Socker är av ondo! :mattias Därför äter jag minst 2 msk varje morgon för att motverka sockersuget på eftermiddagen!
Ni dör av att vara hälsosamma! Man lever gott av att vara osund! :fakta!

:rolleyes: :hihi

Tränar oftast på morgonen och då äter jag frukost cirka 9 och sen är jag på gymmet mellan 10-11.00

När klockan börjar närma sig 11.00 brukar jag vara helt slut. Idag körde jag endast 10 min uppvärming på crosstrainern innan jag gick på gymmet och då är det skapligt.

Kör jag löpträning innan så svimmar jag nästan innan jag kommit hem.
Har du aptit på morgonen, så blir man fruktansvärt stark av vita bönor, bacon och stekta ägg.
Möjligen rostat bröd till.
Mycket energi, mycket fibrer, mycket mättnad.

Socker är av ondo! :mattias Därför äter jag minst 2 msk varje morgon för att motverka sockersuget på eftermiddagen!
Ni dör av att vara hälsosamma! Man lever gott av att vara osund! :fakta!

:rolleyes: :hihi
fast nu har ni ju deffat med magsjuka så att ni är tunna som sugrör hela bunten.

Tack för alla tips om frukost.
Skrotnisse, bacon med mera går bort på morgonen. Tror aldrig jag skulle få i mig det. Om jag nu skulle gå upp väldigt sent en morgon kanske men inte så tidigt.
Dr Bike, havregrynsgröt är rätt okej men kan endast äta det om jag får äta med socker på. Enda gröten jag inte kan äta mjölk till. Blir konstig konsistens :p
Mymlan, ägg slinker ner då och då men man borde kanske pröva ett par stycken innan träning.

Någon som tränar yoga, vad ska man äta inför ett yogapass?
Slutar jobbet 16 och passet börjar 17.30. Är i vanliga fall vrålhungrig då, hur länge innan bör man äta?

Jag börjar dagen med ett glas fil och kanske en ostknäckemacka.
0900 två hårdkokta ägg
1300 frugans tillagade smalmat = kolhydratsnålt käk
1700-1900 kvällsmat bacon o äggröra alternativt någon fetaostsallad

Försöker även att få i mig lite frukt i mellan måltiderna

När jag håller denna diet brukar det ramla bort ca 2kg /vecka förutsatt att Lördagen inte innehåller för mycket öl,pizza o chips.

Vi provade att helt ta bort kolhydraterna under två veckor förra våren och damn vad effektivt det var tappade 3 kg första veckan o hela 4 andra veckan.
Man blev dock rätt trött i både kropp o knopp så jag vet i f-n om det är att rekommendera.
Har idag haft träningsfritt gårdagens gångtur tog hårt på fötterna :huvet
pensionärsvarning på min stappliga gång idag:D

Ingen moralpredikan om någon knäpper en pilsner, skippar ett TR pass eller har en svullodag bara för att dom känner för det.

Precis! Därför kan jag med gått samvete säga att jag typ inte gått längre idag än ner till bilen :D Men har å andra sidan fått en massa gjort med knarren så är glad ändå :tummenupp

Jag har varit o tränat !!!! :hoppa :hoppa :hoppa Det var så länge sen så mitt kort i kartoteket var puts väck.:rolleyes: Men NU så......

Det är som med rökning, det är aldrig för sent att börja igen! :tummenupp

Precis! Därför kan jag med gått samvete säga att jag typ inte gått längre idag än ner till bilen :D Men har å andra sidan fått en massa gjort med knarren så är glad ändå :tummenupp

Samma sak här ingen TR varken igår eller idag, bara jäst i bubbelbadet och slappat hela helgen helt enligt planen.

I morrn vankas dampsykkling samt kärringhantlar igen.

Tack för alla tips om frukost.
...havregrynsgröt är rätt okej men kan endast äta det om jag får äta med socker på.

Någon som tränar yoga, vad ska man äta inför ett yogapass?
Slutar jobbet 16 och passet börjar 17.30. Är i vanliga fall vrålhungrig då, hur länge innan bör man äta?

Prova att tärna ett äpple i småbitar, sen kokar du det tillsammans med kanel i havregrynsgröten. Naturliga råvaror och en god gröt.

Man ska helst inte äta för mycket innan ett yogapass eftersom du använder magen till att andas med, samt att i vissa övningar ska man vara som en fällkniv och då är det bättre att inte vara för mätt. :)

En tallrik gröt är inte fel, eller fil med smulat knäckebröd i. Eller ett par knäckemackor med keso och tomat. Någonting som mättar bra, men inte ligger som en klump i kistan.

Lycka till!!

- det är få träningar som är så sköna som att ta ett varv i elljusspåret en tidig sommarmorgon innan frukosten.

:fakta det skriver jag under på. Och det finns ingen träningsform som är så berondeframkallande som löpning.

Keep on running!! :tummenupp

//M

Last edited:
Skönt, 324 kcal på löpbandet idag, körde manuellt 20 minuter, började med rask gång i 3 minuter, sedan upp runt 10 knutar, med ett par toppar upp mot 12, fick ihop 3,5 km - kände mig ruskigt fräsch.

Skön start på träningsveckan, skall försöka fortsätta med morgonlöpningen så man är i form tills elljusspåret hemma är springbart igen. :)

Nu blir det en tallrik fil med cornflakes och en banan, man tager vad man haver..

/J

Back