Komma över rädslan för wheelies

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Jag har bestämmt mig för att lära mig wheela den här sommaren. Nu när jag skaffat mig en r1:a
Men när jag testa nu första gången så kom jag upp pytte lite. O när man drar på så tycker jag att man drar till i styret så hjulet landar lite snett det är det som skrämmer mig lite att jag ska landa med hjulet snett.
Fan måste ha nån som ger mig lektioner i det här.

Det är det som måste tränas... Träna så du inte landar med styret snett. Träna så att du känner dig bra med att lyfta framhjulet. Träna bort rädslan.

Clifton skrev:
Jag har bestämmt mig för att lära mig wheela den här sommaren. Nu när jag skaffat mig en r1:a
Men när jag testa nu första gången så kom jag upp pytte lite. O när man drar på så tycker jag att man drar till i styret så hjulet landar lite snett det är det som skrämmer mig lite att jag ska landa med hjulet snett.

Låter som idiotiskt, kan du inte börja med nån billigare hoj ? :hihi

Såg nån unge wheela och göra stoppiesar med nån orange enduro, såg väl rätt ostadigt ut och tankarna fladdra kring "vart e min mobil ..112"
:brinnerup

Var också rädd när jag skulle börja köra på bakslangen men det var bara att träna träna!

Blunda och gasa :yoparty
Nae, men sätt dej lite avslappnat. Ryck inte i styret, behövs inte med din maskin. Lägg dej på de varv som hojjen har mest vrid i. Så du får bra respons när du vrider om handtaget. Sen vrider du om lite grann rätt snabbt, tills den börjar resa sej. Släpp inte på gasen då, bara minska lite om det behövs. Sen håller du jämn gas och ger mer/mindre så att den håller sej uppe men samtidigt inte går över. Du behöver inte rycka och slita i hojjen, låt den göra jobbet! :tummenupp

Sen är det bara öva, hitta en avslappnad ställning som du känner dej säker med! Detta är inget du lär dej på en dag! Lite tungt i början, men sen till slut släpper det! Då kör du hur långt som helst sen. Försök hitta balanspunkten.

Testa också att sitta/stå upp. Börja med det du tycker känns säkrast!
Hoppas du får ihop något av detta! Skrik annars :4skrika

Funkar det att träna lite på en cross hoj först.
Kanske skulle göra det innan man ger sig på sin ny köpta hoj

OBS !!

När du nu skall ut och öva, se till att du gör det på ett säkert ställe
t.ex ett industriområde eller liknande och inte utanför Donken en fredag kväll.

det kan lätt gå från pinsamt till smärtsamt.
ta det försiktigt & lycka till. // Henke

[edit]
tänk på att du har någon med dig ifall olyckan är framme

Vilken växel ska man börja med? Kan tänka mig att det blir lite mer lätthanterligt om man "sliter" upp den på 2:an?

Clifton skrev:
Ytterligare en som ska öka på våra försäkringskostnader :mad: :mad: :mad:

Kan va bra på o öva att få ner hojen mjukt för o spara framlager o dylikt.
Blir lätt annars att du släpper gasen helt när det känns som du går över :3freak

Glöm inte be ngn fota dig när du "tror" att du ligger i bra höjd..så ser du att att det finns mycket kvar o utnyttja.

Träna,träna,träna,träna...

:hoppa

En offroadare är bra att börja på.

Två hemlisar med att wheela:

1. Rädslan. Lär dig känna hojen och var den är känslig. R1:an är hysterisk på 1:an och kräver en varsam hand. Prova med att få upp känslan för var den håller jämn hastighet på gasrullen(känsla! inte antal mm). Hitta "the sweet spot" dvs där den har mysigast vrid och krana till på gasrullen där. På vägen upp så vrider du tillbaks rullen till jämnfartsläget och reglerar lite försiktigt där.
Jag läste i någons signatur: Theres three things you need on a R1: Throttlecontrol, Throttlecontrol, Throttlecontrol.
Jag tycker att det stämmer till hundra procent på R1:an

2. Balans. Träna på att hitta balanspunkten på en mountainbike eller en enhjuling. Med hockeyskydd under jeansen och tröjan (tar bort rädslan för att slå sig) så kan du snabbt bli bra på att balansera på ett hjul. Detta gör att du inte skiter ner dig när det börjar slå över detta gör att du kan tänka klart och inte släppa ner hojen som en våt lase när det blir för mycket lut. Det är långt kvar till balanspunkten när skräcken slår in och har du bara sinnesnärvaro så kan du hålla den uppe istället för att dumpa gasen och ev landa snett.

Tänk på att R1:an har massvis med kräm och det går snabbt att försätta sig i en obehaglig situation..

Lycka till och kör bra!

pilsner

på 2an går det iaf att först köra upp i de varvtalen där hojen har mest ork, sedan slå av på gasen och sen slå på igen.
1an tycker jag blir allt för okontrollerbart.
R1an orkar bara uiila på ettan utan övrig hjälp.
Gör powerwheelies i början innan du försöker balansera på nåt sätt.

Själv är jag för snål för att träna sånt här, en miss och man får en massa skoj att betala.

Tror ni det hjälper nåt att träna på en cross o så först. Innan man riskerar sin nya hoj.

Vad för hoj det nu än är, hjälper det att träna bakhjul på. Trots allt framhjulet i luften som gäller.

Cross är dock lite annorlunda i med att det är 2 takts du troligtvis pratar om. Lite hetsigare.

Det här med att cykla bakhjul och att det hjälper - fungerar säkert för en del men inte mig. Kan trampa runt tills man får kramp i armarna på cykel men wheelar hoj som en sopa ändå. Tycker det är två skilda saker. Eller så är jag bara helt talanglös! :(

Don Quixote skrev:
Det här med att cykla bakhjul och att det hjälper - fungerar säkert för en del men inte mig. Kan trampa runt tills man får kramp i armarna på cykel men wheelar hoj som en sopa ändå. Tycker det är två skilda saker. Eller så är jag bara helt talanglös! :(
Det är endast för att hitta balanspunkten. Trampa o Gashandtag e ju inte direkt samma.

hmm, jag ska nog ut o cykla lite nu :D

Även tvåan duger bra utan avslag-påslag-metoden, eller slit o ryck, tycker jag i alla fall. Ska ut och testa vad som verkar lättast efter jobbet :banana

Bakhjul

Alltför många kör bakhjul i depån och har diverse råd och rön. Jag har ett tips, kör bakhjul för att du tycker det är kul, INTE! för att showa inför kompisarna, när du egentligen inte gillar det. Oftast sitter det i generna, inte hur duktig du kan bli, men hur roligt du tycker det är. då har du säkert gjort det på cykel, moppe och cross innan. Vill du lära dig så är det övning med krossade pungkulor som resultat... lärosmärta kallad....övning övning övning... gärna med nån som är med och kan hjälpa till

lycka till!!

Don Quixote skrev:

Samma här. Kan cyckla på bakhjulet och hålla styret med en hand! Men så fort det blir motor på cyckeln så skiter det sig. Visst kan jag gasa upp den på etten och tvåan, men att hålla den kvar är svårt. Får något sorts spel och slår av rullen direkt, även fas jag bett till gud att jag skall hålla den kvar!

JB

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...