Komma över rädslan för wheelies

För min del går det hyfsat på hojen, men påcykeln är jag värdelös....
 
Kan ligga och ha "häng" på tvåan...... men hur växlar man? är det släppa av gasen och peta i trean och full gas som gäller????
 
Att få upp den på slangen är som många sagt inte några större problem. För min del så när jag har hissat framhjulet så kommer rädslan.. inte för att jag blir "rädd" att klot. Utan snarare tanken "fan vad DYRT det blir om jag klotar". Det är altså kostnade som stoppar mig i det läget. Vill ju har råd att åka hela säsongen... Men jag är väll en :tuttar
 
Vill man bli riktigt duktig på att slanga så får man nog räkna med att vurpa några ggr oxå.Gör som swedie med flera o skaffa en bushoj som du kan öva på istället.Själv började jag få till det riktigt bra först när jag lärde mig att stå upp o slanga,då upplever man det inte som att man är så högt upp som man verkligen är.Bättre balans oxå.Väldigt viktigt att va konsekvent med sadelplacering oxå,sitt alltid på samma ställe,en decimeter längre bak än gången innan kan betyda stora överraskningar.
 
Fast det här med sadelplacering är ju givet på en retta,men på en motard t,ex så kan du ju flytta röva.
 
Jag är inte så rädd för att just rammla. Utan det är hojjen jag är mest rädd om. Har juh bara halv försäkring så rammlar jag känns det jävligt surt.
 
ktmjacke skrev:
Vill man bli riktigt duktig på att slanga så får man nog räkna med att vurpa några ggr oxå.Gör som swedie med flera o skaffa en bushoj som du kan öva på istället.Själv började jag få till det riktigt bra först när jag lärde mig att stå upp o slanga,då upplever man det inte som att man är så högt upp som man verkligen är.Bättre balans oxå.Väldigt viktigt att va konsekvent med sadelplacering oxå,sitt alltid på samma ställe,en decimeter längre bak än gången innan kan betyda stora överraskningar.

Jag tror inte jag känner nån som sumpat en wheelie :va Kanske om jag funderar ett tag men inte just nu, fast skithojar är klart bättre att köra med... jämt!
 
Skaffa en videokamera och filma dina wheelies, så kan du utvecklas mkt snabbare.
Det är bara till att öva på någon avskild plats som inte har någon trafik.
 
Jag hade oxå svårt att komma över rädslan. Medicinen för mig var att bli skjutsad på slangen (tack Mattias) så man fick in känslan för hur det skulle kännas och hur högt man kunde gå utan problem.

Så mitt tips e, be nån som är duktig att skjutsa dig på slangen!
 
Det här med att börja med en cross eller likande är väll ok. Men jag tycker att det är en helt annan skola. Jag är absolut ingen wheelie kung men på en cross kan jag köra riktigt hyfsat, på spettan därimot så går det inte så välldigt bra. Fast det är klart när man tänker på att man får tio cross hojar för priset utav en spetta så är nog det med och bestämmer lite också :(
 
ktmjacke skrev:
Vill man bli riktigt duktig på att slanga så får man nog räkna med att vurpa några ggr oxå.Gör som swedie med flera o skaffa en bushoj som du kan öva på istället.Själv började jag få till det riktigt bra först när jag lärde mig att stå upp o slanga,då upplever man det inte som att man är så högt upp som man verkligen är.Bättre balans oxå.Väldigt viktigt att va konsekvent med sadelplacering oxå,sitt alltid på samma ställe,en decimeter längre bak än gången innan kan betyda stora överraskningar.

Det där med en bushoj är inte fel :) Kanske skulle ta och skaffa sig en sådan. Ingen som har ett bra objekt.
 
Rent generellt verkar det som att folk fokuserar för mycket på vad det för typ av hoj man kan wheela med. Det går att köra på bakslangen med ALLT. Har en polare som dragit fyran ut på både en RD500 :kocko och en gammal CBR 600. Han lyckades fan med trean ut på en CB 400 också :yoparty . Sedan är det såklart mer eller mindre lättare med vissa cyklar men i slutändan är det förarens skicklighet som gäller.
 
benfre skrev:
Genomtänkt inlägg eller ?

/Fredrik
Så du börjar helt seriöst inte tröttna lite grann på alla som reggar sig och ska köpa/köpt första hoj eller första sporthoj?
Det brukar låta
"Vad ska man ha för sporthoj som första hoj?"
"Räcker en R1:a eller kommer jag tröttna efter ett tag och vilja ha en Hayabusa?"

Tagga ner lite.
 
Silwer skrev:
Du skojar, nog har väl alla slagit runt nångång när de kört på bakhjulet?

Aldrig, knappt varit i närhete an att vurpa på grund av slangåka ens.

Lättast är i början att... upp på 2:an runt 100+blås lätt studs på koplingen eller enbart gas om det är möjligt (och det är det i detta fall). på 2:an blir inte gas på/avslagen lika grova som på 1:an så det är lite lugnare att börja med. sen gäller det att hitta ballanspungten och det krävs ett par resor över den för att inse att det finns motorbroms så de e lugnt. sen är det bara att nöta. :tummenupp
 
Clifton skrev:
Jag har bestämmt mig för att lära mig wheela den här sommaren. Nu när jag skaffat mig en r1:a
Men när jag testa nu första gången så kom jag upp pytte lite. O när man drar på så tycker jag att man drar till i styret så hjulet landar lite snett det är det som skrämmer mig lite att jag ska landa med hjulet snett.
Fan måste ha nån som ger mig lektioner i det här.



ÖVA!ÖVA!ÖVA! ROm byggdes inte på en kvart!! det tog ju minst en dag!!
ta det lugnt, kom ihåg!! It's all in the wrist.... shooooo breee :tuttar .... ville ha en bukkake smile, men det fanns inte....suck
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top