komigen nu grabbar å tjejer hjälp mig!!

Fluxir skrev:
nu har ja rivit isär å kollat fuggarna, det va lite skit i munstycken å sånt, framförallt va lågfartsmunstyckena kassa, har beställt ett nytt sådant, ett som va riktigt kass, nåt puckoskaft som försökt borra ur det, fattar inte varför men... så ett nytt sånt e påväg, satte i det gammla sålänge för å testa hur hon gick när det va rengjort, hon gick mkt bättre kan utan problem hålla henne på 3000rpm nu.

huvudmunstycket i ligger på 134, är det stort som fan eller? original ska tydligen vara 104,7 eller nåt...
kan det va så enkelt att hon får för mkt soppa vid lågvarv? är det bara byta munstycken som gäller eller kan man göra något annat oxå? hojen är altså bänkad med dessa munstycken i.

Enligt dynojet så ska "luftskruven" på fzr600 91 vara 3 varv ut från botten. Jag har upptäckt att dynojets inställning på blandskruven är perfekt inställning för min hojj så jag rekommenderar att du provar justerar dina till 3 varv.

Det finns förslitningsproblem i en förgasare som kan orsaka det som du beskriver. Dels två saker som jag kan tänka på i ditt problematiska varvtalsområde: bränslenivå.

1. Emulsionsrörets mynning. Med tiden så sliter nålen på mynningen och gör hålet äggformat istället för runt som det ska. Även fast trotteln då är i stängt läge så kommer det bensin och blandningen blir fet. Vid ca 30% av varvtalet så lyfter trotteln och problemet försvinner.

2. Detta har hänt mig. Packningen runt cylindern för bränsleventilen inne i förgasaren är skadae/sliten. Vad händer, jo förgasaren flödar. Bränslenivå för hög och blandningen blir chockhög. Motorn surar igen.

Kolla även stiften, elektrodgap t ex. Med taskig gnista så kan ditt problem uppkomma. Lyssna noga på motorn om en cylinder inte vill tända och vid vilket varvtal det sker så du får ledtråd på vilken förgasare.

Kolla så att ditt spjäll är någolunda rakt så att inte gasen blir olika på förgasarna. (Synkronisering)

/a

aLcATRAZ skrev:
Enligt dynojet så ska "luftskruven" på fzr600 91 vara 3 varv ut från botten. Jag har upptäckt att dynojets inställning på blandskruven är perfekt inställning för min hojj så jag rekommenderar att du provar justerar dina till 3 varv.
//
/a

hm, tre varv? d va som fan, var kollade du upp det? eller råkade du veta det i huvet?? kanske finns andra tips där oxå?

1, detta har vi kollat, hålen såg runda ut. men vet du hur mkt nålen skall "glappa"?

2. kan du förklara vad du menar? menar du packning mellan förgasare å toppen??

Fluxir skrev:
hm, tre varv? d va som fan, var kollade du upp det? eller råkade du veta det i huvet?? kanske finns andra tips där oxå?

1, detta har vi kollat, hålen såg runda ut. men vet du hur mkt nålen skall "glappa"?

Tja!
Var står du nu, så att säga? Det verkar som du hittat både smått och gott, och åtgärdat en del. Sammanfattar du vad du gjort och vad du vet nu så blir det lättare att komma med tips.

HansJ skrev:
Tja!
Var står du nu, så att säga? Det verkar som du hittat både smått och gott, och åtgärdat en del. Sammanfattar du vad du gjort och vad du vet nu så blir det lättare att komma med tips.

som ja står nu...

hmm, ja har gjort rent förgasarna, lågfarts munstyckena va lite igensatta, rensade ur dom fanns ett litet hål i ett av membranen, dock är hålet jättelitet så ja tror inte det bör göra något.

Munstycken
huvudmunstycke: 134
sen är det ett munstycke till som sitter brevid? vet ej riktigt vad det är, dör sitter det 40. när ja köppte hojen fick jag med 52,5 oxå. passar där 40munstyckena sitter nu.

har kollat Emulsionsröret samt gjort rent alla munstycken å sådant.
jag har sprutat med startgas runt förgasarna inget hände. något som däremot va skumt va att när ja spruta startgas rakt i filtret för å kolla hur den reagerade så dog motorn??? :va

Fluxir skrev:
som ja står nu...

hmm, ja har gjort rent förgasarna, lågfarts munstyckena va lite igensatta, rensade ur dom fanns ett litet hål i ett av membranen, dock är hålet jättelitet så ja tror inte det bör göra något.

Munstycken
sen är det ett munstycke till som sitter brevid? vet ej riktigt vad det är, dör sitter det 40. när ja köppte hojen fick jag med 52,5 oxå. passar där 40munstyckena sitter nu.

har kollat Emulsionsröret samt gjort rent alla munstycken å sådant.
jag har sprutat med startgas runt förgasarna inget hände. något som däremot va skumt va att när ja spruta startgas rakt i filtret för å kolla hur den reagerade så dog motorn??? :va

Kan du se hålet i membranet så är det skrot,kasst,finito! Ta ur alla membranen och häll bensin på dem och se om det fuktar igenom,gör det så är dem kass och bara att slänga och förmodligen 98% av orsaken till att din hoj går skit.. Oftast är det så små hål att du inte kan se dem men det räcker..bara att testa och se till att när du monterar dem nya att dem hamnar absolut perfekt i tätningsurtaget dem skall ligga an mot...inga genvägar,gör om,gör rätt.
Mvh Johan

Byt stift också när du håller på,har dem varit sura,så är dem skrot..

Last edited:
thundrace skrev:
Kan du se hålet i membranet så är det skrot,kasst,finito! Ta ur alla membranen och häll bensin på dem och se om det fuktar igenom,gör det så är dem kass och bara att slänga och förmodligen 98% av orsaken till att din hoj går skit.. Oftast är det så små hål att du inte kan se dem men det räcker..bara att testa och se till att när du monterar dem nya att dem hamnar absolut perfekt i tätningsurtaget dem skall ligga an mot...inga genvägar,gör om,gör rätt.
Mvh Johan

Byt stift också när du håller på,har dem varit sura,så är dem skrot..

jo, för membranen va ju så billiga... bara 1400kr... ST!!!!
hur kännsliga e dom där egentligen?? när hojen går å man kollar på trottlarna så ser dom ut att röra sig lika.

är stiften skrot för att de varit sura en gång?? heum...

Jag skulle kolla med din mc rotebro om det är sliponet som gör det, den behöver nog upp i bänk och ljusteras . Dom är duktiga på det.

Hade typ samma fel.

Fluxir skrev:
jo, för membranen va ju så billiga... bara 1400kr... ST!!!!
hur kännsliga e dom där egentligen?? när hojen går å man kollar på trottlarna så ser dom ut att röra sig lika.

är stiften skrot för att de varit sura en gång?? heum...

Hur känsliga? SÅ känsliga..sorry...stiften skrot? Tillräckligt blöta? Ja.Blir en beläggning som inte går bort,ibland går det att väcka dem till liv med en gaslåga eller att fixa dem med ultraljudstvätt,inte annars...fråga dem som vet efter att ha sumpat kanske 10 uppsättningar på en racehoj medans man bestycker till den...dyrt och jobbigt...Tror det var AnderssonTurbo som hade samma problem med att förklara för kund att man tyvärr gjort av med typ 40 stift under en setup... :)

Kolla om du har ett membran som är 100 helt,flytta runt det och kolla vilka burkar som lägger av och byt det antalet...

the blue skrev:
Jag skulle kolla med din mc rotebro om det är sliponet som gör det, den behöver nog upp i bänk och ljusteras . Dom är duktiga på det.

Hade typ samma fel.
Mc Rotebro???

Hur känsliga? SÅ känsliga..sorry...stiften skrot? Tillräckligt blöta? Ja.Blir en beläggning som inte går bort,ibland går det att väcka dem till liv med en // och jobbigt...Tror det var AnderssonTurbo som hade samma problem med att förklara för kund att man tyvärr gjort av med typ 40 stift under en setup...

hmm, vågar man köpa begagnat? då ja e en fattig student e 1400kr rätt mkt pengar. stiften har varit blöta som fan... :brinnerup
kan man inte använda samma stifft tills man har fått hojen å gå bra? å sedan köpa nya?

Fluxir skrev:
hmm, ja har gjort rent förgasarna,
1. lågfarts munstyckena va lite igensatta, rensade ur dom
2. fanns ett litet hål i ett av membranen, dock är hålet jättelitet så ja tror inte det bör göra något.

3. Munstycken

4. har kollat Emulsionsröret samt gjort rent alla munstycken å sådant.

5. jag har sprutat med startgas runt förgasarna inget hände. något som däremot va skumt va att när ja spruta startgas rakt i filtret för å kolla hur den reagerade så dog motorn??? :va
Motorn går alltså fortfarande inte på lägre varv och stiften sotar igen?

1. Borde snarare ha minskat den feta blandningen än ökat på den?
2. Litet hål=tillräckligt för att luft kan sugas igenom? I så fall fungerar inte den förgasaren som den ska... Vakuumförgasare behöver vakuum...
3. Inte en dj-vla aning vad som ska sitta där, men jag antar att de satte in och justerade rätt grejor när den kördes i bänk sist??? Inga stora förändringar sedan dess, så ska det vara i ordning tycker man.
4. Emulsionsröret, enklast att se om hålen är ovala är att lägga dem på ett plant underlag och rulla dem fram och tillbaka. Kika på nålarna också så att de inte är slitna.
5. OK, bra, då är det uteslutet, men som sagt, tjuvluft borde inte ge svarta stift. Spruta startgas rätt in vet jag inte vad det borde få för effekt, har aldrig testat det själv. Det är ju i princip som att "dubbla" blandningen, så i kombination med det andra felet så... Möjligt att en korrekt inställd och fungerande motor reagerar likadant, men det vet jag som sagt inte.

Jag skulle pröva följande:
Membranet bör fixas (vet jag tjatar, men det är ett fel, och "måste" elimineras, annars blir det för komplext att felsöka)
Kolla gnista på alla stiften, kan vara dålig sprutt och då sotar stiften igen
Vad aLcATRAZ menar är förmodligen att tätningen på flottörventilen inte håller tätt (eller att det läcker förbi den på något annat sätt), och att det blir för hög bränslenivå i förgasarna. Har du verkstadshandbok så bör du se någon beskrivning på hur man mäter flottörnivå, annars kom igen och fråga.

Det som är lite märkligt är att alla stiften sotar igen, membranet, dålig spole (troligen inte båda på en gång så där), otät flottörventil osv borde bara drabba en cylinder. Hur bra laddat är batteriet, hur mycket laddning ger batteriet? Värt att kolla,får du taskig gnista på alla stiften så kan det ha med det att göra.

Lycka till!

HansJ skrev:
Motorn går alltså fortfarande inte på lägre varv och stiften sotar igen?

Lycka till!

den går på lägre varv, å går bättre, sotar inte igen vad ja vet, har ärligt talat inte kollat sen ja satt på förgasaren igen, har inte hafft tid.

Fluxir skrev:
den går på lägre varv, å går bättre, sotar inte igen vad ja vet, har ärligt talat inte kollat sen ja satt på förgasaren igen, har inte hafft tid.
Så vad är problemet :va

En fråga bara , sitter det kn filter i luftburken eller har du bara satt dit fyra enkla filter på förgasarna??

För sitter det fyra enkla filter på förgasarna kan det mycket väl vara problemet , vacumförgasare funkar inge vidare utan en luftburk.

Strypning.

undefined
Fluxir skrev:
grejen e ju att den e dynojet kittad å sen har den varit nedstrypt till 37kw å senare även till 25kw, sen vet ju inte jag om dom har gjort rätt när de satt i alla grejer igen... :confused:

Hejsan jag har en Fazer 600 2000 den var också strypt det gick åt några telsamtal innan jag viste hur de hadde gått till när de strypte den.
De hadde helt enkelt borrat två hål i varje trottel så att den tog in tjuvluft där,då lyfter inte trotteln så mycket som den ska.
Jag limmade igen mina hål ,nya är ju så djäkla dyra.
Kolla om dina är limmade det kan ha kommit lim utanför så att en trottel går trögt eller att limmet trillat bort på någon...

Hoppas detta är ett tips du har nytta av MVH Tomas

Tkw skrev:
undefined

Hejsan jag har en Fazer 600 2000 den var också strypt det gick åt några telsamtal innan jag viste hur de hadde gått till när de strypte den.
De hadde helt enkelt borrat två hål i varje trottel så att den tog in tjuvluft där,då lyfter inte trotteln så mycket som den ska.
Jag limmade igen mina hål ,nya är ju så djäkla dyra.
Kolla om dina är limmade det kan ha kommit lim utanför så att en trottel går trögt eller att limmet trillat bort på någon...

Hoppas detta är ett tips du har nytta av MVH Tomas

hum? hål i trotteln... när du säger det så va det nog två hål i dem... ja har några bilder på dom nånstanns, ska ta å kika på det med en gång.

Fluxir skrev:

Kolla in bilden på denna sida.
http://www.factorypro.com/products/needle jet rebuild.html

Jag måste erkänna att alternativ 2 av de som jag gav dig är ganska osannolikt. Det tog mig ett fruktansvärt långt tag innan jag hittade felet. Körde säkert runt i en halv säsong utan att veta vad i helvete det var som orsakade. Hade plockat isär förgasarna 10 gånger utan hjälp. Justerat flottörerna som en galning, och kännt på bensinnålarna. Var ett sånt irriterande problem att jag var tvungen att ta upp det. Ignorera!

Har du kollat stiften? Det du sa tidigare angående choken om att den kanske har fastnat, låter logiskt att kontrollera också.

/a

Fluxir skrev:
hum? hål i trotteln... när du säger det så va det nog två hål i dem... ja har några bilder på dom nånstanns, ska ta å kika på det med en gång.

Kan det vara dessa hål? Detta är strypning från fabrik, dock inte 25kW strypning utan till 80Hk eller liknande i ditt fall.

/a

trottel_swe.jpg

aLcATRAZ skrev:
Kan det vara dessa hål? Detta är strypning från fabrik, dock inte 25kW strypning utan till 80Hk eller liknande i ditt fall.

/a

? där tror ja inte det va några hål, här däremot är det hål. ska det va hål här?

Bifogat

• P1010032.jpg
    P1010032.jpg
    130.6 KB · Visningar: 120
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!