aLcATRAZ
Hårdrock, vad annars?
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Fluxir skrev:nu har ja rivit isär å kollat fuggarna, det va lite skit i munstycken å sånt, framförallt va lågfartsmunstyckena kassa, har beställt ett nytt sådant, ett som va riktigt kass, nåt puckoskaft som försökt borra ur det, fattar inte varför men... så ett nytt sånt e påväg, satte i det gammla sålänge för å testa hur hon gick när det va rengjort, hon gick mkt bättre kan utan problem hålla henne på 3000rpm nu.
huvudmunstycket i ligger på 134, är det stort som fan eller? original ska tydligen vara 104,7 eller nåt...
kan det va så enkelt att hon får för mkt soppa vid lågvarv? är det bara byta munstycken som gäller eller kan man göra något annat oxå? hojen är altså bänkad med dessa munstycken i.
Enligt dynojet så ska "luftskruven" på fzr600 91 vara 3 varv ut från botten. Jag har upptäckt att dynojets inställning på blandskruven är perfekt inställning för min hojj så jag rekommenderar att du provar justerar dina till 3 varv.
Det finns förslitningsproblem i en förgasare som kan orsaka det som du beskriver. Dels två saker som jag kan tänka på i ditt problematiska varvtalsområde: bränslenivå.
1. Emulsionsrörets mynning. Med tiden så sliter nålen på mynningen och gör hålet äggformat istället för runt som det ska. Även fast trotteln då är i stängt läge så kommer det bensin och blandningen blir fet. Vid ca 30% av varvtalet så lyfter trotteln och problemet försvinner.
2. Detta har hänt mig. Packningen runt cylindern för bränsleventilen inne i förgasaren är skadae/sliten. Vad händer, jo förgasaren flödar. Bränslenivå för hög och blandningen blir chockhög. Motorn surar igen.
Kolla även stiften, elektrodgap t ex. Med taskig gnista så kan ditt problem uppkomma. Lyssna noga på motorn om en cylinder inte vill tända och vid vilket varvtal det sker så du får ledtråd på vilken förgasare.
Kolla så att ditt spjäll är någolunda rakt så att inte gasen blir olika på förgasarna. (Synkronisering)
/a