komigen nu grabbar å tjejer hjälp mig!!

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
jag har nydligen (i torsdags) inhandlat mig en Yamaha FZR 600 -91a!! (jättenöjd)

grejen med hojen är att den inte vill gå på låga varv, jag å farsan har pillat en del med den och lyckats få den att gå bättre, men fortfarande inte bra.
gick när ja köpte den inte att köra undet 4000rpm nu går det ner till 2000rpm.

det vi har gjort är egentligen bara att vi har tejpat igen KN filtrena samt vridit ner luftskruven endel.

till saken hör att det sitter Vance and Hines slipon på och KN filter, ja har lite papper på att det ska sitta Dynojet på oxå? hur kan ja kolla om det sitter kvar??

visst sitter det Vaccum förgasare på en FZR 600? går det bra med KN filter på sådana??

komigen å hjälp mig nu innan sessongen är slut, vill ju ut å åka innan vintern... så snälla hjälp mig...

Hej,

Ta bort förgasarbryggan. Demontera förgasarna, gör rent alla munstycken blås alla kanalerna, kolla alla vakuum membran så att det inte är några sprickor i dem. Tejpat filtrena?? Låter som att du tejpat filtrena för att strypa luftflödet och få en typ av choke funktion, vilket också indikerar att det skulle vara stopp i något munstycke. Ta genast bort tejpen. bränsle luftblandninh´gen ska regleras med munstycken och inte genom restriktioner av luften. Restriktion minskar effekten.

Har inte en "susning" hur en FZR600 funkar, men ( tejpat igen KN filtret å skruvar ner"in" luftskruven en del??????? ), varför gjorde ni detta, finns det anledning att tro att den får för mycke' luft??????????????

Hej,

Ta bort förgasarbryggan. Demontera förgasarna, gör rent alla munstycken blås alla kanalerna, kolla alla vakuum membran så att det inte är några sprickor i dem. Tejpat filtrena?? Låter som att du tejpat filtrena för att strypa luftflödet och få en typ av choke funktion, vilket också indikerar att det skulle vara stopp i något munstycke. Ta genast bort tejpen. bränsle luftblandninh´gen ska regleras med munstycken och inte genom restriktioner av luften. Restriktion minskar effekten.

Ja förmodar att du har sepparata dvs ett på varje förg. Det kan ge en orolig gång vid vissa varvtal, men det ska inte i övrigt inverka på funktionen

Färnbo skrev:
Hej,

Ja förmodar att du har sepparata dvs ett på varje förg. Det kan ge en orolig gång vid vissa varvtal, men det ska inte i övrigt inverka på funktionen

anledningnen till att vi tejpa KN filtren va att den gick pisskasst utan filter, så gick den lite bättre med filtrena, så vi testa vad som hände när vi ströp ännu mer, har själklart inte tänkt att köra med det. jag har TVÅ filter. ett till två förgasare. han som hade hojen innan mig har haft isär förgasarna i molekyler å gjort rent alla munstycken å sånt. är det altså så att jag måste bestycka om förgasaren för att få det att stämma?? ska ja gå upp eller ner i storlek??

Fluxir skrev:
komigen nu, ja vet att det finns folk här som kan...
Skriv i rätt forum så kanske det hjälper. Har flyttat din tråd.

Utöver det. Spruta startgas runtomkring motorn för och se om den drar tjuvluft.

Jupp, startgas överallt där den kan suga tjuvluft, dvs insugsgummin, vacuumslangar etc.
Kollat färgen på stiften?
DynoJet ser du inte, det är ett kit (olika till olika hojar) bestående av div. munstycken och fjädrar. Kan vara svårt att se även om du river fuggarna.

Hej!

Det är alltid lättare när man har en mekbok. Blir så mkt chansningar annars. Risk att man skruvar bort sig osv.

Vad händer under 4000 rpm? dör den på tomgång eller går den omjämt. Kan du köra hojen under 4000 varv när du väl fått igång den?

/mattemannen

matte_mannen skrev:
Hej!

Det är alltid lättare när man har en mekbok. Blir så mkt chansningar annars. Risk att man skruvar bort sig osv.

Vad händer under 4000 rpm? dör den på tomgång eller går den omjämt. Kan du köra hojen under 4000 varv när du väl fått igång den?

/mattemannen

ja har en mekbok, dock lite virrig å på engelska...

under 4000rpm går den dåligt om den går över huvud taget, den spottar å fräser, smäller å jävlas.

går inte å hålla igång den under 2000rpm. under 4000går den jättedåligt, det e lite olika från gång till gång känns det som... kan det va Choken som hängt sig? på ex två fuggar??

Du skrev igår att den gick bra över 3000 så det verkar ytterst märkligt om den drar tjuvluft. Konstiga effektfall kan förvisso bero på fel luftmängd men är hojen dynojet kittad så ska det helt klart inte vara några problem. Har du kollat tändningen?

Fluxir skrev:
ja har en mekbok, dock lite virrig å på engelska...

under 4000rpm går den dåligt om den går över huvud taget, den spottar å fräser, smäller å jävlas.

går inte å hålla igång den under 2000rpm. under 4000går den jättedåligt, det e lite olika från gång till gång känns det som... kan det va Choken som hängt sig? på ex två fuggar??
låt den gå på så lågt varv som möjligt, dvs där du har problem att hålla den igång. När du kört så ett tag plockar du bort tändstiften ett och ett och kollar vad de har för färg, ska vara lätt rödbruna om allt är normalt. Ingen idé att gissa innan det är gjort, (men att choken hängt sig låter inte så troligt). Kan också vara tjyvluft, jag har ett antal gånger glömt vacuumslangen till soppakranen, den går skitilla på lågvarv men bra på högre. Antagligen är den lilla tjyvluften mer eller mindre försumbar då gasmängder/hastigheter ökar...

antikrist skrev:
Du skrev igår att den gick bra över 3000 så det verkar ytterst märkligt om den drar tjuvluft. Konstiga effektfall kan förvisso bero på fel luftmängd men är hojen dynojet kittad så ska det helt klart inte vara några problem. Har du kollat tändningen?

grejen e ju att den e dynojet kittad å sen har den varit nedstrypt till 37kw å senare även till 25kw, sen vet ju inte jag om dom har gjort rätt när de satt i alla grejer igen... :confused:

Last edited:
HansJ skrev:
låt den gå på så lågt varv som möjligt, dvs där du har problem att hålla den igång. När du kört så ett tag plockar du bort tändstiften ett och ett och kollar vad de har för färg, ska vara lätt rödbruna om allt är normalt. Ingen idé att gissa innan det är gjort, (men att choken hängt sig låter inte så troligt). Kan också vara tjyvluft, jag har ett antal gånger glömt vacuumslangen till soppakranen, den går skitilla på lågvarv men bra på högre. Antagligen är den lilla tjyvluften mer eller mindre försumbar då gasmängder/hastigheter ökar...

dom e svarta. blötsvarta lixom, går altså för fett??

Vaccumslang te soppakran? e rätt säker på att det endast går en slang te soppakran å det e bensinslangen.

4000 rpm

Helt rätt ! Så ska det vara...
En sådan hoj har ju inte någon effekt under 5500 rpm :hihi så ställ upp tomgången till 4000 rpm och åk ut å kör människa!! :tummenupp Sässong avslutningen närmar sig... :3freak

Hygglo skrev:
Helt rätt ! Så ska det vara...
En sådan hoj har ju inte någon effekt under 5500 rpm :hihi så ställ upp tomgången till 4000 rpm och åk ut å kör människa!! :tummenupp Sässong avslutningen närmar sig... :3freak

äh, iaf 1månad kvar på sässongen... ja har nu plockat isär förgasarna, lite skit i nåra små filter, ska ta med mig kameran å ner å fota lite... sen va det ett litet hål i nån kondomliknande svart gummisak... ett jättelitet hål, kan det göra något?

den kondomliknande saken låter som förgasarmembranet, detta får trotteln att lyfta med hjälp av vakuum. Inte alls bra med ett hål i detta membran.
kan tänka mig att detta är problemet, polaren hade detta fel och liknande symptom på sin Volvo (som har likadan lösning med membran i förknasaren).

Kanske kan du täta hålet tillfälligt med en liten, liten klick tätningsmassa för att se om det hjälper (har aldrig provat själv, det är bara ett förslag), om det hjälper är det bara att köpa nytt membran.

Fluxir skrev:
dom e svarta. blötsvarta lixom, går altså för fett??

Vaccumslang te soppakran? e rätt säker på att det endast går en slang te soppakran å det e bensinslangen.
Alla 4? Inte något som ser bra ut? Inte säkert den går för fett, kan vara tjall på tändningen som gör att stiften inte tänder också. Men om alla stiften ser likadana ut så kan behöver det i sig inte ha med ditt problem att göra. Dock ska inte stiften vara svarta och blöta, men en sak i sänder, det här med membranet lät intressant! (Tycker det låter lite konstigt om alla 4 cylindrarna påverkas om det bara är en fugge som har hål i sig?)

Membranet är skitbra att du hittade, det ska åtgärdas. Dels suger den kanske lite tjyvluft den vägen, och dels så lyfter inte trotteln på rätt sätt vid gaspådrag. Jag håller med Pebl helt. Har själv aldrig testat att täta ett sånt, kanske liten del av punkalagning till cykel? Tror iofs inte ett membran är så dyrt, men om inte annat lär det ta tid att få hem...

Vacuumslang, många hojar har en slang från insuget som går till soppapumpen, när hojen startar blir det undertryck, och detta öppnar soppakranen. Inte säkert att du har någon sån. Det vara bara ett exempel på att liten läcka kan ge liknande fenomen. En luftläcka borde dock göra blandningen mager, och då skulle minst ett stift vara på gränsen till vitt (om inte hojen är så dåligt inställd från början att den gått från überfet till fetfet...)

Tycker du ska kolla med startgas i vilket fall som helst. Vad som händer när du sprejar sån i närheten av en läcka, så blir luften som hojen suger in lite mer lättantändlig, och kompensera för läckan. Även om det inte blir optimal blandning så ska det bli en förändring i motorgången. Ingen läcka så blir det ingen ändring (om du inte sprejar så mycket att det letar sig in i motorn via "vanliga" luftintaget). Det är ett enkelt test att det inte finns några läckor (om nu någon monterat av förgasrna och inte fått på dem ordentligt då strypningen tagits bort t. ex.)

Ger inte det nåt så testa om stiften ger skaplig gnista, dvs ut med stiften, stoppa i dem i tändhattarna och håll dem mot något gods och kör runt på startmotorn. Tips att hålla stiften med någon tång med plasthandtag, kan bli lite "electric boogie" annars.

Men börja med att fixa membranet först! Det kanske löser allt, men om det gör det ska du kika på stiften igen efter att du kört ett tag, bara för att se att fuggarna är något sånär injusterade.

HansJ skrev:
Alla 4? Inte något som ser bra ut? Inte säkert den går för fett, kan vara tjall på tändningen som gör att stiften inte tänder också. Men om alla
//
Men börja med att fixa membranet först! Det kanske löser allt, men om det gör det ska du kika på stiften igen efter att du kört ett tag, bara för att se att fuggarna är något sånär injusterade.

nu har ja rivit isär å kollat fuggarna, det va lite skit i munstycken å sånt, framförallt va lågfartsmunstyckena kassa, har beställt ett nytt sådant, ett som va riktigt kass, nåt puckoskaft som försökt borra ur det, fattar inte varför men... så ett nytt sånt e påväg, satte i det gammla sålänge för å testa hur hon gick när det va rengjort, hon gick mkt bättre kan utan problem hålla henne på 3000rpm nu.

huvudmunstycket i ligger på 134, är det stort som fan eller? original ska tydligen vara 104,7 eller nåt...
kan det va så enkelt att hon får för mkt soppa vid lågvarv? är det bara byta munstycken som gäller eller kan man göra något annat oxå? hojen är altså bänkad med dessa munstycken i.

Fluxir skrev:
nu har ja rivit isär å kollat fuggarna, det va lite skit i munstycken å sånt, framförallt va lågfartsmunstyckena kassa, har beställt ett nytt sådant, ett som va riktigt kass, nåt puckoskaft som försökt borra ur det, fattar inte varför men... så ett nytt sånt e påväg, satte i det gammla sålänge för å testa hur hon gick när det va rengjort, hon gick mkt bättre kan utan problem hålla henne på 3000rpm nu.

huvudmunstycket i ligger på 134, är det stort som fan eller? original ska tydligen vara 104,7 eller nåt...
kan det va så enkelt att hon får för mkt soppa vid lågvarv? är det bara byta munstycken som gäller eller kan man göra något annat oxå? hojen är altså bänkad med dessa munstycken i.

Har du skit i förgasarna så kommer felet att uppkomma igen (pga att tanken är full med skit), om du inte skaffar ett bränslefilter vill säga. Finns på biltema eller micro för en 10 spänn! Monteras enkelt någonstans på bensinslangen.
Skönt att det löste sig!
Önskade att mitt problem också var så lätt....

/mattemannen

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck