Kombimaskin - fräs/svarv för metall

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Jag vet vad jag skulle gjort, köpt en svarv och en fräs! :tummenupp

Annars är det ju som att hyra denna kille att 'underhålla' damen där hemma
medan man själv går till jobbet för att tjäna in till hans lön. :gnissla
pink,man,cleaning.jpg


Feltänkt. :rolleyes:


/e

Ang den modellen så vill jag resa samma varning som för Arboga, trots möjlighet till fräs och hög styvhet så är primärsyftet borrning.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
För den händelse ni inte redan vet. Prova inte att fräsa med en pelarborr med morsekona om den inte har en genomgående skruv genom pinolen, som drar fast och fixerar morsekonan uppåt.

Det är en vanligt och farlig missuppfattning att tex en klassisk Arboga pelarborr försedd med koordinatbord är bättre att fräsa med än tex Julas lilla kinespelarborr/fräs eftersom Arbogapelarborren har ett styvare stativ.

Men om man fräser med en pelarborr som saknar genomgående skruv för låsning av morsekonan så kommer sidkrafterna och vibrationerna vid fräsning att få morsekonan att släppa, till skillnad från vid borrning.

Morsekonan med fräshuvudet lossnar då och faller nedåt mot arbetstycket samtidigt som medbringarklacken fortsätter att överföra vridmoment... Farligt farligt.

Härmed inte sagt att Julas kombinerade kinespelarborr/fräs är ngt vidare att fräsa med annat än pinnfräs i alu, men den har som alla fräsar (och till skillnad från en vanlig pelarborr) en genomgående skruv som låser morsekonan.

Det finns dom som låser med en hylsa som håller fast konan i axeln underifrån, men du har en poäng. Tyvärr är mina erfarenheter med morsekona och dragstång är att den sitter som ......
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
En annan viktig skillnad mellan en pelarborrmaskin och en fräs är spindellagringens konstruktion. Borrspindeln tar till största delen krafter rakt underifrån (axiellt), medan frässpindeln även klarar radiella krafter. Summa summarum; gillar du inte vibrationer, förstörda verktyg och kasserade arbetsstycken (s.k. vargar), borra med borrmaskinen och fräs (och borra) med fräsen.

/Lasse
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hade ju vart trevligt, men enligt tidigare så har jag inte plats.
Mina stola 5 m2 tillåter inte en flodhäst på 2 ton, hur bra den än är.

Tack ändock för tipset.

En annan viktig skillnad mellan en pelarborrmaskin och en fräs är spindellagringens konstruktion. Borrspindeln tar till största delen krafter rakt underifrån (axiellt), medan frässpindeln även klarar radiella krafter. Summa summarum; gillar du inte vibrationer, förstörda verktyg och kasserade arbetsstycken (s.k. vargar), borra med borrmaskinen och fräs (och borra) med fräsen.

/Lasse

Tack för klargörandet :tummenupp
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
:D

Denna skulle man vilja lägga till önskelistan:
Bänkfräsmaskin modell DSMD25D - Art nr 2530
Finns på http://www.verktygsstallet.se/borrfras.htm

jag har en sådan och är ganska så nöjd. självklart hade jag velat ha en rejälare maskin men det är ganska jobbigt med en pjäs på 2 ton. finns 2 nackdelar med maskinen, det finns ett plastdrev (!) i växellådan, men det är ganska så enkelt att byta. Tycker även att den skulle vara lägre växlad på lågväxeln.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222743
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Polaren fick tag i en Hommel UWG om han bara tog med sig "skräpet".... Det är en maskin som går att bygga om vid behov. De verkar dock vara dyra om man få tag i kompletta.
http://www.lathes.co.uk/hommel/

Skulle oxå tänka mig "få" en sådan. Upplever att jag använder svarven mer än fräsen.

Lycka till!
 

Bifogat

  • img2.jpg
    img2.jpg
    61 KB · Visningar: 829

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
jag har en sådan och är ganska så nöjd. självklart hade jag velat ha en rejälare maskin men det är ganska jobbigt med en pjäs på 2 ton. finns 2 nackdelar med maskinen, det finns ett plastdrev (!) i växellådan, men det är ganska så enkelt att byta. Tycker även att den skulle vara lägre växlad på lågväxeln.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222743

Var du nöjd överlag med köpet?`
Funkar den till dina behov?

Polaren fick tag i en Hommel UWG om han bara tog med sig "skräpet".... Det är en maskin som går att bygga om vid behov. De verkar dock vara dyra om man få tag i kompletta.
http://www.lathes.co.uk/hommel/

Skulle oxå tänka mig "få" en sådan. Upplever att jag använder svarven mer än fräsen.

Lycka till!

Tackar!

Får hålla ögonen öppna och spara dineros :tummenupp
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har en sådan här

Blomqvist.jpg

Steglöst varvtal ocjh matning i alla ledder. Det ända jag saknar är att kunna sätta upp en fälg i den.

Och en sådan här

Deckel.jpg

En Deckel med "alla" tillbehör och digitalskalor. Bättre maskin tror jag inte man kan hitta för prototyping och hemma fordonsmeck. Allt på hela maskinen går att vrida och vinkla. Det finns tillbehör så man kan göra kilspår, splines, borra motorblock (jag har borrat ett B20 block i en sådsan här maskin), ....etc . Man når överallt,.......... Fy satan vad jag gjort grejer i en Deckel.
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Ett tips kan vara att hålla koll på (kvarndammen) och liknande auktionssajter, brukar vara en del konkursbon som säljer ut maskiner från industrin där, allt från 50-tals handvevade fjuttmaskiner till cad/cam-fjolårsmodeller-monster...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Håll koll på vilka tillbehör som följer med maskinen du köper.

Köper man nytt så följer det oftast inte med så särskilt mycket. Och med alla småsaker som man efterhand kommer på att man behöver så har snart den billiga maskinen blivit dubbelt så dyr.

Visst är det så att en tung gammal maskin ger en trevlig kassaskåpskänsla medan en smidigare saker mera känns som en kassalåda. Men har man inte plats för en stor maskin så har man inte. Och tyvärr så är det många som har lite klent med utrymme så smidiga kombimaskiner är ganska hett eftertraktade på begagnatmarknaden.

Även jag tillhör skaran som har ont om plats och skulle behöva några smidiga bänkmaskiner. Men jag är inte stressad. Förr eller senare så är det någon gammal gubbe som kilar vidare som har maskiner som inte de efterlevande vet värdet på. :brynad
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Håll koll på vilka tillbehör som följer med maskinen du köper.

Köper man nytt så följer det oftast inte med så särskilt mycket. Och med alla småsaker som man efterhand kommer på att man behöver så har snart den billiga maskinen blivit dubbelt så dyr.

Visst är det så att en tung gammal maskin ger en trevlig kassaskåpskänsla medan en smidigare saker mera känns som en kassalåda. Men har man inte plats för en stor maskin så har man inte. Och tyvärr så är det många som har lite klent med utrymme så smidiga kombimaskiner är ganska hett eftertraktade på begagnatmarknaden.

Även jag tillhör skaran som har ont om plats och skulle behöva några smidiga bänkmaskiner. Men jag är inte stressad. Förr eller senare så är det någon gammal gubbe som kilar vidare som har maskiner som inte de efterlevande vet värdet på. :brynad

Så sant!

Har ingen akut panik heller, hade mest vart trevligt att fixa en del småprylar jag hade tänkt till mitt trajjabygge, men har klarat mig tidigare med handborr, ett skruvstäd och en massa jävlaranamma så skall det nog gå bra denna gång med :D
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag greppar iaf grundidén:
- Abetsstycket roterar istället för verktyget?

Men hur för man med uppsättning av arbetsstycket i svarven?

Ursäkta min något tafattiga nomenklatur :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag greppar iaf grundidén:
- Abetsstycket roterar istället för verktyget?

Men hur för man med uppsättning av arbetsstycket i svarven?

Ursäkta min något tafattiga nomenklatur :)

Tvärtom. Man sätter fräshuvudet/-stålet i chucken och spänner fast arbetsstycket på släden.

vinlelhylla_009.jpg


Ska man experimentera med detta är det dock att rekommendera att inte prova medfräsning, har man minsta glapp i släden eller en ostyv svarv och kör medfräsning är det farligt farligt.

Medfräsning fodrar ofta en styv proffsfräs utan glapp.
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Var du nöjd överlag med köpet?`
Funkar den till dina behov?

japp, jag är överlag nöjd. när jag behövde fanns det inga vettiga begagnade alternativ så detta var den bästa lösningen just då.
och det står fel i texten, det huvudet är vridbart 90 grader och inte 45 grader.

här är lite delar jag tillverkat. kört med pinnfräs 20mm och planfräs 63mm som mest.
 

Bifogat

  • DSC01068.JPG
    DSC01068.JPG
    55.3 KB · Visningar: 247

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det där var rejält billigt!

Har en sådan (tror det var en 54 t.o.m) står hemma till försäljning för den som är sugen.
Dock i bättre skick samt att det finns digitalskalor att köpa med om man så vill.

Sorry för trådkapet.

om det är en vf o inte en uf så är jag lite intres... nyfiken.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Snitsigt!

Skulle bespara mig sjukt mkt tid som jag normalt lägger ned i garaget. Vi får se vart det barkar hän. Just denna månad finns inte ekonomin än.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top