Kombimaskin - fräs/svarv för metall

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Letar efter en liten behändig "allt i ett" maskin, alternativt en liten svarv och fräs.

Har en pissliten snickarbod där jag har svets, bänkslipmaskiner etc, men saknar ovanstående bearbetningsmöjligheter.

Har letat till och från på blocket länge nu, men endast hittar svindyra gamla verkstadsmaskiner. Tänkte fråga om någon har tips på ovanstående?

Är för hobbybruk, kunna tillverka distanser, göra mindre svarv och fräsjobb främst i alu :)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Blocket, men folk har inte riktigt fattat att sakerna inte är värda vad tom begär, en blocketkrona ligger fortfarande runt 50öre:rolleyes:
Men småmaskiner går relativt dyrt men om inte platsen finns så en svarv 5000:- och en pelarborr med morsekona och bra koordinatbord
6-7000:-.

Själv såg jag till att ha plats och en äldre kullagrad 8" svarv med gjutna prismor skall ligga runt 10-12000:- och en fräs med digitaler runt 20000:-. Styrda maskiner går för skrotpengarna.

Du har väl kollat http://www.verktygsboden.se/
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jula har faktiskt en liten borr med fräsbord som är väldigt billig. Har ingen aning om det är skräp eller "bra för pengen".
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jo du har helt rätt!

Folk tror att gammalt skit är värt en förmögenhet tyvärr.
Finns ju en rätt smutt fräs på verktygsboden, men insteget på närmare 20´ känns lite kärvt.

Jula har faktiskt en liten borr med fräsbord som är väldigt billig. Har ingen aning om det är skräp eller "bra för pengen".

Billig var den iaf, men jag har på tok för dålig erfarenhet för att svara om den bara är skit eller ngt att börja med iaf.
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jo du har helt rätt!

Folk tror att gammalt skit är värt en förmögenhet tyvärr.
Finns ju en rätt smutt fräs på verktygsboden, men insteget på närmare 20´ känns lite kärvt.



Billig var den iaf, men jag har på tok för dålig erfarenhet för att svara om den bara är skit eller ngt att börja med iaf.

Samtidigt som folk tror att en maskin på Jula för 10k är bättre än en gammal maskin för 15k...

Utan att ens ha provat Jula/Biltema-maskiner skulle jag avråda från ett sånt köp.

Köp en gammal fräs istället som är betydligt robustare i sin konstruktion och allmänt bättre än något billigt rappel som vibrerar bara du tittar på den.

Visst, äldre maskiner är klart klumpigare och större. Men det har man igen sen när man står och njuter av att den går så fint.

Mina 2 ören.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Håller i grunden med dig, men problemet är att jag inte har plats för ett monster på 500 kg i mitt lilla utrymme. I min önskevärld hade jag gärna haft plats för en riktig stabil best, men verkligheten ser tyvärr lite annorlunda ut :(
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Håller i grunden med dig, men problemet är att jag inte har plats för ett monster på 500 kg i mitt lilla utrymme. I min önskevärld hade jag gärna haft plats för en riktig stabil best, men verkligheten ser tyvärr lite annorlunda ut :(

Små maskiner tenderar att bli lite rappliga, just för att de är små/lätta.

Är du i väldigt stor behov av just fräs?

Ser jag till mig själv så har jag enormt mycket mer användning för en svarv än en fräs.

En liten kompromiss är att hitta en äldre, lite mindre svarv med tillhörande fräshuvud på x-axeln.
Dom är fortfarande relativt stabila trots storleken.
Då kan man göra ganska mycket med lite fantasi, men den ersätter naturligtvis aldrig en riktigt fräs.

Edit: Den här vore ju perfekt förutom att den inte har några fräsmöjligheter.

http://www.industritorget.se/default.asp?visa_sida=kop/oversikt.asp

Industritorget är bra att leta maskiner på, gamla som nya.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tror i sanningens namn att jag skulle komma långt med en pelarborr och en liten svarv. Länken du postade går endast till huvudsidan. Eller är jag knäpp?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Håller i grunden med dig, men problemet är att jag inte har plats för ett monster på 500 kg i mitt lilla utrymme. I min önskevärld hade jag gärna haft plats för en riktig stabil best, men verkligheten ser tyvärr lite annorlunda ut :(

500kg ÄR en liten fräs, allt annat är en pelarborr. Min fräs väger nog över 2t, svarven (8")strax under och dom ansas vara smidiga:D
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ahh fräsigt

Numero 2 såg helt klart lovande ut, den första skulle ta upp hela min bod :D

500kg ÄR en liten fräs, allt annat är en pelarborr. Min fräs väger nog över 2t, svarven (8")strax under och dom ansas vara smidiga:D

Får slänga ut sängen och ställa in en fräs istället i sovrummet :tuttar
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Helt sant, men jag lever efter devisen "kan själv" :)
Alltid mycket roligare att göra de mesta av jobben i sina byggan.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blocket, men folk har inte riktigt fattat att sakerna inte är värda vad tom begär, en blocketkrona ligger fortfarande runt 50öre:rolleyes:
Men småmaskiner går relativt dyrt men om inte platsen finns så en svarv 5000:- och en pelarborr med morsekona och bra koordinatbord
6-7000:-.

Själv såg jag till att ha plats och en äldre kullagrad 8" svarv med gjutna prismor skall ligga runt 10-12000:- och en fräs med digitaler runt 20000:-. Styrda maskiner går för skrotpengarna.

Du har väl kollat http://www.verktygsboden.se/

Tror i sanningens namn att jag skulle komma långt med en pelarborr och en liten svarv. Länken du postade går endast till huvudsidan. Eller är jag knäpp?

För den händelse ni inte redan vet. Prova inte att fräsa med en pelarborr med morsekona om den inte har en genomgående skruv genom pinolen, som drar fast och fixerar morsekonan uppåt.

Det är en vanligt och farlig missuppfattning att tex en klassisk Arboga pelarborr försedd med koordinatbord är bättre att fräsa med än tex Julas lilla kinespelarborr/fräs eftersom Arbogapelarborren har ett styvare stativ.

Men om man fräser med en pelarborr som saknar genomgående skruv för låsning av morsekonan så kommer sidkrafterna och vibrationerna vid fräsning att få morsekonan att släppa, till skillnad från vid borrning.

Morsekonan med fräshuvudet lossnar då och faller nedåt mot arbetstycket samtidigt som medbringarklacken fortsätter att överföra vridmoment... Farligt farligt.

Härmed inte sagt att Julas kombinerade kinespelarborr/fräs är ngt vidare att fräsa med annat än pinnfräs i alu, men den har som alla fräsar (och till skillnad från en vanlig pelarborr) en genomgående skruv som låser morsekonan.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Som vanligt bra info Jörgen!
Visste inte det.

Tanken är ju som sagt inte att fräsa i några grova doningar, utan mindre fräs/borrarbeten i aludetaljer. Många ggr man önskat att man hade möjlighet att tillverka smådelar som fästen utan att ha vare sig kompetens eller verktyg.

Lärde mig svetsa genom att köpa en gammal ESAB migspruta. Är knappast någon svetsguru idag, men någonstans måste man ju börja :)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Som vanligt skulle man ha en centralt belägen
kooperativ verkstad med bra grejer.
Klassisk mc-klubb kom jag just på! :rolleyes:

Fast som Two Stroke Man säger, man får väldigt mycket gjort
hon en schysst mek verkstad för samma pengar. Länge innan
man når break even. Och om man sedan räknar med att man
själv går till jobbet och tjänar pengar i stället för att fräsa
är det nog helt döfött att köpa eget.:arsele

Jag vet vad jag skulle gjort, köpt en svarv och en fräs! :tummenupp

Annars är det ju som att hyra denna kille att 'underhålla' damen där hemma
medan man själv går till jobbet för att tjäna in till hans lön. :gnissla
pink,man,cleaning.jpg


Feltänkt. :rolleyes:


Typ en sådan här:
Blomqvist


/e
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hahaha!

Bara att handla :)

Precis som du säger så lönar det knappast sig, men det är inte alltid grejen heller.
Om jag skulle räkna ut i arbetstid vad jag lagt ned på mina hojar hade det vart mycket billigare att köpa en sprillans ny hoj, men hur kul är det?

Att göra prylarna själv är för mig nästan hela behållningen. Att man dessutom lär sig på vägen är ju bara ett stort +
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top