Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tror att jag kör ett tag till på kolven då. Byter nog bara lagren i toppen + kamkedjan. Ska passa på att snygga till lite på insugssidan i toppen samtidigt.
Har mätt lite på staken åt dig nu och fått fram dessa mått. CC mått mellan övre och undre bult = 135,02mm. Nedre tappens mått = 31,66 mm ( svår att mäta med staken ipressad). Övre kolvbult = 19,98mm. Bredd på staken uppe = 19,90. Nere = 19,90. Totallängden på staken var svår att mäta då jag inte har nått längre skjutmått hemma men ungefär 178-180mm fick jag det till.
Igentligen är väl totallängden ointressant då du har cc måttet men du kanske vill veta tjockleken på lagringsytan längst ner så den inte tar i vevhuset?
xr650 har 5mm längre stake och 6mm grövre vevtapp och 3mm grövre kolvbult
Att det ska vara 7-9 hundradelars kolvspel.Och eftersom det står wear limit 0,12 är det väl max kolvspel,dvs 99,88 om cylindern är 100,00 mm.Vad menas med 0,072-0,097? Att man kan köra den ner till 99,72?
Alltså kan jag köra kolven till 99,84 då om slitagegränsen är 0,12? Vad menas med 0,072-0,097? Att man kan köra den ner till 99,72?
Blir nog att endast byta rullvippslager, kamlager och kedja. Ska man börja byta andra delar verkar det som att det är bäst att ta allt på en gång och då hamnar man väl på ett pris runt 9-11000kr.
Jag kör med ett kullager och ett rullager i min FC 550 enligt Roland Örns recept.TMB206JR2 C3 heter kullagret och sitter bla i KTM 560 och 613.Beställningsnumret är 0625060206.Har inte åkt så många timmar efter genomgång,men det håller hittills i vilket fall.Hörde att vissa byter ut ramlagren med nålar mot kullager med keramiska kulor. Skulle visst hålla bättre. Nån som har gjort detta?
Jag kör med ett kullager och ett rullager i min FC 550 enligt Roland Örns recept.TMB206JR2 C3 heter kullagret och sitter bla i KTM 560 och 613.Beställningsnumret är 0625060206.Har inte åkt så många timmar efter genomgång,men det håller hittills i vilket fall.
Gör precis som i boken och sätt märkningarna i dreven mot varandra.Prickar du rätt kommer märket längst ut på vikten att hamna mot märket som sitter(nästan)mitt på drevet på mellanaxeln när du vrider runt den.Håller på att montera ihop motorn nu men vet inte hur balancevikten ska sitta. Verkar som att jag har flera markeringar mot vad som visas i manualen. På bilderna sitter det endast en markering på drevet som sitter ovanför och driver vikten men jag har två st. På själva vikten sitter också två markeringar. En under vikten där den är som tyngst och en där där den är som lättast mellan två kuggar.
Visst ska väl tyngden på vikten vara neråt när vevstaken är uppåt? Isf kan jag utesluta några av markeringarna.
Alltså kan jag köra kolven till 99,84 då om slitagegränsen är 0,12? Vad menas med 0,072-0,097? Att man kan köra den ner till 99,72?
Blir nog att endast byta rullvippslager, kamlager och kedja. Ska man börja byta andra delar verkar det som att det är bäst att ta allt på en gång och då hamnar man väl på ett pris runt 9-11000kr.
Nu har jag en fråga till. Hur låser man fast inneraxeln till rullvippslagren? Körnslag eller? Isf hur många och hur hårt ska man slå? Axeln är nog ganska hård. Orginal är ju stansade i ändarna med ett specialdorn.
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |