Kolvspel på Husaberg

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Har en Husaberg 650 -04 som jag rivit för renovering. Mätte kolven till 99,87 mm. Som ny ska den väl ligga på 99,96mm. Är det dags för byte? Den har gått 137 tim men ser ut som ny och fodret ser också fint ut.

Minsta mått vet jag inte men en husakolv är ju faktist skitbra den har stora anliggningsytor så har den inte gått cross eller motardtävlingar hela tiden så håller den 200 tim lätt i mil räknat skulle jag köra 1500mil rakt av vid vanligt busåka utan problem!!. men nu har du ju motorn isär och kolven skulle visserligen klara 200tim men fixar du allt nu så behöver du nog inte isär med motorn på minst 136tim till så byte av kolv är ju säkrast, Det är ju en pris/fräckhetsfråga!! jag tycker ju att kolven är det bästa i hela husamotorn så jag skulle ju köra minst 300tim vid vanligt busåka/enduro.
Jo du skulle händelsevist inte orka mäta cc måttet på vevstaken mellan tapp och kolvbulten och även nedre tappens mått (den som sitter ipressad i veven)
Totala längden på¨vevstaken utvändigt vore bra.
Jag ska nämligen försöka trula i en husabergstake i xr650:tummenupp

Mätte kolven till 99,87 mm. Som ny ska den väl ligga på 99,96mm. Är det dags för byte? Den har gått 137 tim men ser ut som ny och fodret ser också fint ut.

Man skulle kunna tänka sig att cylindern är 100,00 orginal. Alltså 4/100 spel. (Låter förvisso lite lite på en så stor kolv.)
Nu har du 13/100, spelet är 3ggr så stor som från början. Jag skulle alvarligt fundera på att byta kolven då.
Ta reda på vilket som är maxspel, så slipper du gå på mina funderingar.

Mats

Tror att jag kör ett tag till på kolven då. Byter nog bara lagren i toppen + kamkedjan. Ska passa på att snygga till lite på insugssidan i toppen samtidigt.

Har mätt lite på staken åt dig nu och fått fram dessa mått. CC mått mellan övre och undre bult = 135,02mm. Nedre tappens mått = 31,66 mm ( svår att mäta med staken ipressad). Övre kolvbult = 19,98mm. Bredd på staken uppe = 19,90. Nere = 19,90. Totallängden på staken var svår att mäta då jag inte har nått längre skjutmått hemma men ungefär 178-180mm fick jag det till.
Igentligen är väl totallängden ointressant då du har cc måttet men du kanske vill veta tjockleken på lagringsytan längst ner så den inte tar i vevhuset?

Tror att jag kör ett tag till på kolven då. Byter nog bara lagren i toppen + kamkedjan. Ska passa på att snygga till lite på insugssidan i toppen samtidigt.

Har mätt lite på staken åt dig nu och fått fram dessa mått. CC mått mellan övre och undre bult = 135,02mm. Nedre tappens mått = 31,66 mm ( svår att mäta med staken ipressad). Övre kolvbult = 19,98mm. Bredd på staken uppe = 19,90. Nere = 19,90. Totallängden på staken var svår att mäta då jag inte har nått längre skjutmått hemma men ungefär 178-180mm fick jag det till.
Igentligen är väl totallängden ointressant då du har cc måttet men du kanske vill veta tjockleken på lagringsytan längst ner så den inte tar i vevhuset?

O vad snäll farbror Tack. Jäklar vad kort den var och liten tapp och kolvbult ser inte ut som jag kan kör Husabergs stake:gnissla xr650 har 5mm längre stake och 6mm grövre vevtapp och 3mm grövre kolvbult:gnissla :huvet
Något man bör byta när man har en husa isär är ju balacevikten eller om det går endast lagren till den!! Även ramlagren och utgående lager för drevaxel!! rullagren i lyftarna får du kolla extra noga får inte finnas tillstymmelse till glapp!! Ang kolven Ta reda på slitgränsen! Den är säkert innom den gränsen:tummenupp

Kolvspel 0,072-0,097.Coatade 0,042-0,087.Slitagegräns 0,12
Enligt Husaberg rephandbok.Finns att ladda hem från www.husaberg.se

Alltså kan jag köra kolven till 99,84 då om slitagegränsen är 0,12? Vad menas med 0,072-0,097? Att man kan köra den ner till 99,72?
Blir nog att endast byta rullvippslager, kamlager och kedja. Ska man börja byta andra delar verkar det som att det är bäst att ta allt på en gång och då hamnar man väl på ett pris runt 9-11000kr.

Alltså kan jag köra kolven till 99,84 då om slitagegränsen är 0,12? Vad menas med 0,072-0,097? Att man kan köra den ner till 99,72?
Blir nog att endast byta rullvippslager, kamlager och kedja. Ska man börja byta andra delar verkar det som att det är bäst att ta allt på en gång och då hamnar man väl på ett pris runt 9-11000kr.

kolven verkar ligga lite åt the limmit.. men kolven behöver du inte bekymmra dig över den är det sista som flyger.. Värre är det med motroterande balacehistorian när det lagret flyger då blir det dyrt kan jag lova vet att den kosta r en del men ska det inte gå att byta endast lagren i den? Forska i det, man kan faktist ta bort hela den historian men då skakar det lite mer eller mycket mer, men den blir rappare:tummenupp lagret för drivaxeln kostar inte mycket så det måste du byta. kamlagren behöver inte bytas om dom känns bra håller lätt 200 tim till

Det ska visst vara omöjligt att byta lagret i balancevikten på nyare husor. Förr satt det dubbla lager i den men nu sitter det ett lager med dubbla rader nålar eller kulor. Utvändigt på lagret sitter det en låsring som fjädrar utåt så att den låser i ett spår i balancevikten. Går alltså att få i lagret men inte ur.
Kanske går att slipa eller svarva ur det gammla lagret tills det är några hundradelar kvar. Då borde låsringen gå att få ut.
Problemet blir väl att få tag på ett nytt lager som passar.
Ingen som har nån gammal vikt hemma som vill testa?

Hörde att vissa byter ut ramlagren med nålar mot kullager med keramiska kulor. Skulle visst hålla bättre. Nån som har gjort detta?

Hörde att vissa byter ut ramlagren med nålar mot kullager med keramiska kulor. Skulle visst hålla bättre. Nån som har gjort detta?
Jag kör med ett kullager och ett rullager i min FC 550 enligt Roland Örns recept.TMB206JR2 C3 heter kullagret och sitter bla i KTM 560 och 613.Beställningsnumret är 0625060206.Har inte åkt så många timmar efter genomgång,men det håller hittills i vilket fall.

Jag kör med ett kullager och ett rullager i min FC 550 enligt Roland Örns recept.TMB206JR2 C3 heter kullagret och sitter bla i KTM 560 och 613.Beställningsnumret är 0625060206.Har inte åkt så många timmar efter genomgång,men det håller hittills i vilket fall.

Det var mystist att man hellre sätter i kullager?? Ja ja roland borde veta. men Engin hardware har ju en lösning på vevlagren dom verkar sätta i bredare lager på ena sidan Kolla in Engin hardware site där beslrivs detta Hendrik!
Off topic Hur är det med Roland nu? Hörde han var krasslig.....

Håller på att montera ihop motorn nu men vet inte hur balancevikten ska sitta. Verkar som att jag har flera markeringar mot vad som visas i manualen. På bilderna sitter det endast en markering på drevet som sitter ovanför och driver vikten men jag har två st. På själva vikten sitter också två markeringar. En under vikten där den är som tyngst och en där där den är som lättast mellan två kuggar.

Visst ska väl tyngden på vikten vara neråt när vevstaken är uppåt? Isf kan jag utesluta några av markeringarna.

Håller på att montera ihop motorn nu men vet inte hur balancevikten ska sitta. Verkar som att jag har flera markeringar mot vad som visas i manualen. På bilderna sitter det endast en markering på drevet som sitter ovanför och driver vikten men jag har två st. På själva vikten sitter också två markeringar. En under vikten där den är som tyngst och en där där den är som lättast mellan två kuggar.

Visst ska väl tyngden på vikten vara neråt när vevstaken är uppåt? Isf kan jag utesluta några av markeringarna.
Gör precis som i boken och sätt märkningarna i dreven mot varandra.Prickar du rätt kommer märket längst ut på vikten att hamna mot märket som sitter(nästan)mitt på drevet på mellanaxeln när du vrider runt den.

Nu har jag en fråga till. Hur låser man fast inneraxeln till rullvippslagren? Körnslag eller? Isf hur många och hur hårt ska man slå? Axeln är nog ganska hård. Orginal är ju stansade i ändarna med ett specialdorn.

MÄTA cylindern men högst troligt är kolven för sliten. Det gör inte att den direkt exploderar men det gör att hålet i cylindern 'slås' upp av vickningarna och sedan lär du behöva reparera cylindern också för att du var sparsam nu.

Nu har jag en fråga till. Hur låser man fast inneraxeln till rullvippslagren? Körnslag eller? Isf hur många och hur hårt ska man slå? Axeln är nog ganska hård. Orginal är ju stansade i ändarna med ett specialdorn.

Du tar ett vasst don som har hård yta bra kvalite. Och slår 4st köönslag runtom .. Hur hårt? tja ungefär som när man slår igäl en gammgädda på 7kilo:D Nä det var en svår fråga!! tills du tycker det ser hyffsat förtoendeingivade ut:rolleyes: Se till att det är stumt bakom bara typ sätt den på skruvstycket eller dyligt järklump bara

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back