Kolvfråga 2T

Visserligen har jag slutat med Racingen men det är ju en Nikasil cylinder. Hur känns kanterna på cylinderväggen om du drar med fingret upp och ner över portöppningarna? Det ska vara en liten fasning där, är det inte det så har nog någon rengjort med Saltsyra tidigare lite för mycket/länge. Att hona med vanliga brynjen funkar inte på en Nikasil cylinder. På en av bilderna så ser det ut som ett Nikasil-släpp, svårt att avgöra kan vara aluminiumrester. Jag skulle antingen lämna in cylindern till en Nikasilfirma för renovering med tillhörande rätt kolv eller köpa ett nytt kit på E-bay
 
Det är inte Nicasil-cylinder på en TZR-89. Bara vanligt hederligt stålfoder och lopp.

Som svar på TS sista fråga. Att mäta upp cylinderns borrning är inte svårt med skjutmått. Det blir inte 100% exakt men så pass nära att det inte är några problem (så länge loppet inte har vändkanter som 2-stroke precis sa).
För att inte riskera något onödigt haveri så rekommenderar jag att du tar ditt skjutmått och mäter loppet på några olika ställen (vrid, mät, vrid, mät, vrid etc) då får du lite siffror att gå på. Dessa bör ge en bra bild av vad du har för borrning. Ett cylinderlopp är inte ovalt som någon sa, däremot är det koniskt, så att det är större mot cylinderfoten än vad det är mot toppen.
Mät sedan din gamla kolv (den smidda) under kolvbulten för att se vad den faktiskt har för dimension ( ca 57mm borde det vara).

På så vis kan du ju säkerställa vilken kolv du ska köpa för att det ska bli rätt. Men innan du köper så ska du leta fram vad det ska vara för kolvspel på den kolv du tänker handla. Det kan ju vara så att spelet mot din cylinder är för stort eller kanske mer troligt för litet som det är idag och att det är det som skapat problemen.
 
Har nu kollat upp nr som står på kolven, det är exakt samma som finns på wisecos hemsida och det är en 57:a så det återstår bara att mäta cylindern nu och kolla gapet och se 57 ringarna är inom toleransen annars får jag nog titta på en lite större kolv, men det tror jag inte behövs. en honing tar inte mycket på materialet i cyllen va?

Ska jag sätta ringen ganska högt upp i cylindern när jag kollar gapet dvs ovanför avgasporten, eller ganska långt ner dvs under porten?
 
Hej igen.
Nu har jag varit och mätt cylinder och den gamla kolven.

Mätte cylindern både upp och nere, fick ungefär 57 mm då, men varierade ju lite på hur jag höll osv men fick till det bra och hamnade på 57 och upp till 57,05 57,06 som högst.

Sen mätte jag kolven och den var också 57 mm.

Cylindern är nog strax över 57, det har suttit en smidd kolv och den ska ju ha lite mera spel, då måste väl cylindern vara uppborrad strax över 57 och jag har gjort en honing förr. skall göra en igen, då borde väl spelet bli ganska bra med en smidd 57:a?

Ska även stoppa i 57ans kolvring och mäta gapet sen och då får jag fram om det funkar eller ej.

vilken storlek på bladmåttet ska minst gå i och vilken ska högst gå i för att det ska hålla och gå bra?
någon som vet?
 
Nu har jag mätt kolvspelet.
Den nya kolven dvs Mitaka kolven som jag monterat kolvringarna fel på, den får jag i 0,9 mm bladmått och då glappar det ganska mycket tycker jag.

Den gamla kolven dvs wiseco kolven (smidda) får jag i 0,4 mm så alltså är väl det okej spel? då går alltså 0,4 i lätt (inte glappar för mycket osv).

Nu till FRÅGAN: Ska jag ha en smidd wiseco kolv (57 mm)? som det redan satt i från första början innan jag bytte. Man ska ju rkna med att smidda kolvar expanderar lite grann också och då borde spelet bli rätt okej efter en honing som jag också skall göra innan bytet.
 
Spelet mellan smidd kolv och cylinder borde gå att finna på Wisecos hemsida. Även hur man beter sig för att slipa in kolvringarna till rätt spel. Det sistnämnda hittade jag.



http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf


Rent spontant så känns 0,4mm spel mellan kolv och cylinder väldigt mycket. Var mätte du kolven och var mätte du cylindern för att komma fram till det?
 
Hej:)

TZR:n borde ha en standard borrning på 56mm och dom kolvar
jag har köpt en gång i tiden hade 0,25,0,50,075,1,00mm.Så
sista borr är 57mm.Om du mätte loppet till 57mm o nya kolven
står det 0,50 så är den för liten!
Titta på bilderna så ser du hur man mäter ringspelet.
 

Bifogat

  • CIMG0730.jpg
    CIMG0730.jpg
    226.1 KB · Visningar: 122
  • CIMG0731.jpg
    CIMG0731.jpg
    222.1 KB · Visningar: 106
Förr fanns det Wisecokolvar upp till 57,5 vet jag, men sista överdimension original kan nog vara 57.
 
Last edited:
Alla kolvar jag har sett, har spelet varit inbyggt i kolven. Alltså att Cylinder har varit borrad på jämt mått, medans kolven har varit 0,04-0,08mm mindre än cylindermåttet. Om Cylinder är 56,00mm. Vilket är ett vanligt mått på en 125:a så är kolven 55.96mm
I dom fall det går att välja mellan gjuten eller smidd kolv är alltid cylinderborrningen den samma medans den gjutna kolven i det här fallet skulle ha 55,97mm och den smidda 55,95mm.
0,08 till 0,10mm kolvspel har man i turbobilar. Då slamrar det rätt ordentligt under uppstart. Ett vanligt A4 papper är 0,10mm tjockt. Kolvspel över 0,15mm i en 125 håller bara några fåtals mil innan den hamras sönder av kolvspelet.
2-t slits väldigt hårt vid avgasporten. Lite varmare där och kolvringen vill tendera till att vilja fjädra ut där. Slitaget blir större. Helt omöjligt att mäta det med ett skjutmått. då är det riktiga mätverktyg som gäller. Är cylinder blank i ytan under och över avgasport skulle jag lämna över cylindern till någon som kan mäta den riktigt. Skulle slitaget vara över 0,12mm räcker det inte med en 0,25mm större kolv efter borrning. Borrningen måste vara exakt centrerad för att det mest slitna stället ska bli helt rent.

Till nikasilcylinderar finns det kolvar om steg på 0,01mm för att kompensera för slitage.
Gör det ordentligt.
Mät cylinder. Borra om det behövs. DÅ håller det några 1000mil.
Gör du fel kommer garanterat kolven att rasa ner i småbitar i vevhuset, med risk för att vevstake och ramlager förstörs, samt att du ändå måste borra cylinder. Gör rätt och spar pengar i långa loppet.
 
Hej:)

TZR:n borde ha en standard borrning på 56mm och dom kolvar
jag har köpt en gång i tiden hade 0,25,0,50,075,1,00mm.Så
sista borr är 57mm.Om du mätte loppet till 57mm o nya kolven
står det 0,50 så är den för liten!
Titta på bilderna så ser du hur man mäter ringspelet.

Har mätt exakt sådär :)
 
Alla kolvar jag har sett, har spelet varit inbyggt i kolven. Alltså att Cylinder har varit borrad på jämt mått, medans kolven har varit 0,04-0,08mm mindre än cylindermåttet. Om Cylinder är 56,00mm. Vilket är ett vanligt mått på en 125:a så är kolven 55.96mm
I dom fall det går att välja mellan gjuten eller smidd kolv är alltid cylinderborrningen den samma medans den gjutna kolven i det här fallet skulle ha 55,97mm och den smidda 55,95mm.
0,08 till 0,10mm kolvspel har man i turbobilar. Då slamrar det rätt ordentligt under uppstart. Ett vanligt A4 papper är 0,10mm tjockt. Kolvspel över 0,15mm i en 125 håller bara några fåtals mil innan den hamras sönder av kolvspelet.
2-t slits väldigt hårt vid avgasporten. Lite varmare där och kolvringen vill tendera till att vilja fjädra ut där. Slitaget blir större. Helt omöjligt att mäta det med ett skjutmått. då är det riktiga mätverktyg som gäller. Är cylinder blank i ytan under och över avgasport skulle jag lämna över cylindern till någon som kan mäta den riktigt. Skulle slitaget vara över 0,12mm räcker det inte med en 0,25mm större kolv efter borrning. Borrningen måste vara exakt centrerad för att det mest slitna stället ska bli helt rent.

Till nikasilcylinderar finns det kolvar om steg på 0,01mm för att kompensera för slitage.
Gör det ordentligt.
Mät cylinder. Borra om det behövs. DÅ håller det några 1000mil.
Gör du fel kommer garanterat kolven att rasa ner i småbitar i vevhuset, med risk för att vevstake och ramlager förstörs, samt att du ändå måste borra cylinder. Gör rätt och spar pengar i långa loppet.

Det har suttit i en wiseco 1 mm över dim inna och den har gått länge, så nog ska jag ha en 57:a igen, efter en honing för att få tillbaka X-mönstret.

Ska bara kolla upp vad wiseco kolvar ska ha för spel.
 
Det har suttit i en wiseco 1 mm över dim inna och den har gått länge, så nog ska jag ha en 57:a igen, efter en honing för att få tillbaka X-mönstret.

Ska bara kolla upp vad wiseco kolvar ska ha för spel.

Som sagt Är kryssmönstret borta så finns det ett slitage. Hur mycket? MÄT! Då VET du om du får rätt spel eller inte.
Är slitaget för stort kommer kolven att förstöras och trilla ner i tusen bitar i vevhuset, med risk att förstöra mer saker.
Som jag också har sagt. Nästa alla kolvar är gjorda för att det ska vara ett jämt mått på borrningen. I ditt fall 57,00mm borrning så är troligtvis kolven 56,96mm. Alltså 0,04mm spel.
Behöver du borra så ska du göra det.
 
Det är nog till fel TZR-motor. Original är 56,0 och första överdimension 56,25 till TZR 87-89.

Sedan säger du att man har problem med slitage ifall honingsreporna försvunnit. Jag har kört en del tvåtaktare och trimmat/skruvat en hel del sådant förr. Jag har aldrig upplevt att honingsreporna klarar sig längre än en dryg inkörningsperiod på 100 mil innan de är borta i vissa områden. Menar du verkligen att reporna ska finnas kvar under lång tid och många mils körning?
 
Det är nog till fel TZR-motor. Original är 56,0 och första överdimension 56,25 till TZR 87-89.

Sedan säger du att man har problem med slitage ifall honingsreporna försvunnit. Jag har kört en del tvåtaktare och trimmat/skruvat en hel del sådant förr. Jag har aldrig upplevt att honingsreporna klarar sig längre än en dryg inkörningsperiod på 100 mil innan de är borta i vissa områden. Menar du verkligen att reporna ska finnas kvar under lång tid och många mils körning?

Jag kan inte garantera att "kryssreporna" syns 10, 100, eller 1000 mil. Men däremot kan jag garantera att en seriös mätning är en säkrare metod att mäta slitage än en gissning.
Så att.... mäter man så vet man.
MEN. Det är vad jag tycker och tror. Har själv varit tonåring en gång i tiden och lärt mig den dyra vägen.
 
Jo visst lär man sig efter sina mistag som ni säger. Väldigt nyttigt är det. jag beställde själv kolven förrut från pjme.co.uk men det var den som nöp. men får se nu hur det blir med den smidda, det ska vara rätt dim, det har jag mätt spelet med den gamla smidda kolven och det var okej. då ska jag ha i en likadan kolv igen.
Jag kommer uppdatera er på denna tråd senare när jag fått hem kolven och provkört och berätta hur det har gått.

Det blir en lugn inkörning iaf.

Sen hoppas jag verkligen att jag får det tätt mellan cylinder och topp nu också, det problemet har jag haft ett tag nu att det läcker puttelite kylarvatten melan topp och cylinder på ett ställe. Förrut så läckte det rejält men planade till den lite, fick ändå inte riktigt tätt men nu ska jag plana lite på både cylinder och topp så det blir helt jämnt och plant. hoppas det blir tätt nu när jag var så nära att få tätt förra gången :)
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top