Alla kolvar jag har sett, har spelet varit inbyggt i kolven. Alltså att Cylinder har varit borrad på jämt mått, medans kolven har varit 0,04-0,08mm mindre än cylindermåttet. Om Cylinder är 56,00mm. Vilket är ett vanligt mått på en 125:a så är kolven 55.96mm
I dom fall det går att välja mellan gjuten eller smidd kolv är alltid cylinderborrningen den samma medans den gjutna kolven i det här fallet skulle ha 55,97mm och den smidda 55,95mm.
0,08 till 0,10mm kolvspel har man i turbobilar. Då slamrar det rätt ordentligt under uppstart. Ett vanligt A4 papper är 0,10mm tjockt. Kolvspel över 0,15mm i en 125 håller bara några fåtals mil innan den hamras sönder av kolvspelet.
2-t slits väldigt hårt vid avgasporten. Lite varmare där och kolvringen vill tendera till att vilja fjädra ut där. Slitaget blir större. Helt omöjligt att mäta det med ett skjutmått. då är det riktiga mätverktyg som gäller. Är cylinder blank i ytan under och över avgasport skulle jag lämna över cylindern till någon som kan mäta den riktigt. Skulle slitaget vara över 0,12mm räcker det inte med en 0,25mm större kolv efter borrning. Borrningen måste vara exakt centrerad för att det mest slitna stället ska bli helt rent.
Till nikasilcylinderar finns det kolvar om steg på 0,01mm för att kompensera för slitage.
Gör det ordentligt.
Mät cylinder. Borra om det behövs. DÅ håller det några 1000mil.
Gör du fel kommer garanterat kolven att rasa ner i småbitar i vevhuset, med risk för att vevstake och ramlager förstörs, samt att du ändå måste borra cylinder. Gör rätt och spar pengar i långa loppet.