Kolvbyte TZR

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ska ev byta kolv, undrar vad som rekomenderas för märke? Smidd eller gjuten? Finns det högkompskolvar? /Anton
 
Yamaha original, eller Prox.
Vet ej om det finns högkompskolvar till din hoj, det är ju mer en fyrtaktsgrej. Eftersom kolvtoppen har stor betydelse för hur spolningen i en tvåtaktare fungerar tror jag inte riktigt det skulle vara en bra ide, bättre isåfall att att skaffa en extra topp och lämna till någon som kan svarva till förbränningsrummet på den. men om du inte tänker göra mer, typ mera förtändning, ändra portarna, bättre avgaspipa, så tror jag inte du märker nån jätteskillnad mot standard, jag kan skicka ritning på toppmodifiering om du är intresserad.
 
Varför inte en Wiseco? Snygga till portarna lite och portmatcha mot blocket också.
Och som Bikeboy500 sa, högkompskolvar finns inte till 2t. Testa svarva toppen och sen köra med dubbla cylinderfotspackningar med en lagom metallplatta i mellan ist :)
 
Nja jag är intre intresserad av att lämna in grejerna på portning och sådär, tack ialla fall :D Tänkte bara att om jag ändå ska byta kolv kunde jag ju slänga i nåt lite roligare :) Jag har hört att orginalkolven ska ha något standardfel? En kille som sa det när jag letade TZR i somras. Smidd eller gjuten då? :va
 
Om du har standardborrning som håller måttet och inte vill borra eller hona cylinderloppet skall du ha gjuten kolv, vill du ha smidd kolv måste du öka spelet något.
 
kör med wiseco, jag körde över 500mil med dt:n och kolven såg ut som ny :)
 
I min hoj har det suttit en del vertexkolvar, den jag kört med har gått 65 mil utan bekymmer men förre ägaren hade problem med att vertexkolvar oroväckande ofta har fabrikationsfel. En sprack utan nån som helst anledning efter bara ett par mil och en fullständigt förintades...den typ exploderade inne i cylindern, troligen pga gjutningsfel.

Detta behöver eg inte säga nånting men bara så ni vet....hähä
 
Chris Ash skrev:
I min hoj har det suttit en del vertexkolvar, den jag kört med har gått 65 mil utan bekymmer men förre ägaren hade problem med att vertexkolvar oroväckande ofta har fabrikationsfel. En sprack utan nån som helst anledning efter bara ett par mil och en fullständigt förintades...den typ exploderade inne i cylindern, troligen pga gjutningsfel.

Detta behöver eg inte säga nånting men bara så ni vet....hähä


Att jag ska ha sån jävla otur :D
 
Chris Ash skrev:
I min hoj har det suttit en del vertexkolvar, den jag kört med har gått 65 mil utan bekymmer men förre ägaren hade problem med att vertexkolvar oroväckande ofta har fabrikationsfel. En sprack utan nån som helst anledning efter bara ett par mil och en fullständigt förintades...den typ exploderade inne i cylindern, troligen pga gjutningsfel.

Detta behöver eg inte säga nånting men bara så ni vet....hähä

Bababa lyssnar intee :FU
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top