Kolvbyte TZR 125

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Jag måste hjälpa min grabb med byte av kolven i hans TZR
Vad bör jag tänka på, förutom packningar topp och cylinderfot?
Får man av cyllen utan att ta motorn ur ramen?
Letade på forumet, men datakunskaperna är det klent beställt med

Det kan vara lite klutigt att få av toppen och cylindern utan att lyfta ur motorn. Topplocket sitter fastskruvat i ramen. Men det går!

Vad du ska tänka på är väl det vanliga. Plocka loss ypvs vajrarna från cylindern, byta packningarna (topp och cylinderfot), lägga en trasa eller liknande i vevhuset så att du inte råkar få ner clips eller nåt annat där. Sen är det i stort sett bara att skruva ihop skiten.

Glöm inte kylarvattnet om du är van vid luftkylt :p

BMW R90s skrev:
Jag måste hjälpa min grabb med byte av kolven i hans TZR
Vad bör jag tänka på, förutom packningar topp och cylinderfot?
Får man av cyllen utan att ta motorn ur ramen?
Letade på forumet, men datakunskaperna är det klent beställt med

Du behöver plocka ur motorn ur ramen men ta bort den övre muttern (du når den genom att ta bort tank +luftburk) sedan får du lossa på muttrarna på sidorna så du kan "luta" motorn framåt. Ta det bara försiktigt med nållagret så inga nålar åker ner i motorn så skall det gå som en dans på rosor!

Last edited:
Re: Re: Kolvbyte TZR 125

Vastrix skrev:
Du behöver plocka ur motorn ur ramen men ta bort den övre muttern (du når den genom att ta bort tank +luftburk) sedan får du lossa på muttrarna på sidorna så du kan "luta" motorn framåt. Ta det bara försiktigt med nållagret så inga nålar åker ner i motorn så skall det gå som en dans på rosor!
Nålar?

Re: Re: Re: Re: Kolvbyte TZR 125

Vastrix skrev:
vet inte vad dom kallas, du vet dom där "nålarna i nållagret" som sitter runt kolvbulten. Jag tycker ialla fall att det ser ut som nålar :rodnar
Jo det kan man kanske kalla dem. Men dom ska väl inte trilla ut om inte lageret är helt kört. Något som brukar trilla enr i vevhuset är annars clipsen som håller kolvbulten på plats. Vet inte hur många sånna jag har haft ner lite här och var :p

Rev av cylinder och kolv förra veckan, såg inte särskilt slitet ut.
Idag kom delarna från Mascot motor i Nässjö, tyvärr så har dom skickat helt fel delar. Det som kom är till YZ 125, f*n att det alltid ska! I morgon kommer en viss faxmaskin att glöda i Nässjö var så säkra på det. Får väl skruva på midsommarafton, en gammal gubbe som jag bör då sitta med en grogg i bersån!

BMW R90s skrev:
Rev av cylinder och kolv förra veckan, såg inte särskilt slitet ut.
Idag kom delarna från Mascot motor i Nässjö, tyvärr så har dom skickat helt fel delar. Det som kom är till YZ 125, f*n att det alltid ska! I morgon kommer en viss faxmaskin att glöda i Nässjö var så säkra på det. Får väl skruva på midsommarafton, en gammal gubbe som jag bör då sitta med en grogg i bersån!
Haha. Ja sånt händer. Alltid får man fel prylar när man beställer. Man ska hanla över disk. Annars vetefasen vad man får.

Vad krångligt :p Jag kan ta av cyllen med motorn i hur lätt som helst! Med toppen sittandes kvar tom :)
Ang nållagret så ska rullarna INTE kunna trilla bort!!! BYT LAGER!

Nisse Järnet skrev:
Vad krångligt :p Jag kan ta av cyllen med motorn i hur lätt som helst! Med toppen sittandes kvar tom :)
Ang nållagret så ska rullarna INTE kunna trilla bort!!! BYT LAGER!

Instämmer, det är inte några som helst problem att ta av cyllen med motorn fast i ramen, vill man göra det enklare kan man ta av toppen men att sänka motorn är bara onödigt skruvande. Jag har fått byta kolv i min TZR 7 gånger så jag vet. :) Och nållagret skall man alltid byta vid byte av kolv, passa även på att känna på vevstaken om det glappar.. samt vill ni ha effektökning putsa upp kanalerna lite det gav rätt mycket effekt på min kändes det som. Lycka till!

Nu har jag fått igång hojen igen.
Jag köpte en Hayens bok, men är ganska kass tycker jag
Bl.a. så finns ingen beskrivning på hur man justerar vajrar till YPVS ventilen. Någon som vet hur det ska vara justerat?
Nu mätte jag upp hur mycket vajerjustering var inställd innan jag demonterade cylindern, men jag vet inte om det var riktigt gjort innan jag började!

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back