Kolv/cylinder vad har hänt?

  • Thread starter Thread starter DJM
  • Start date Start date
DJM skrev:
Jo, det kan jag byta men måste jag lämna in den då? För hur får jag isär tyngderna då? "Bara" att värma så kommer dom?
Lämna in ! Kräver pressmöjligheter, indikatorklockor, mätblock och kunskap.
/u
 
DJM skrev:
här är en bild.
Svårt att bedöma av ett foto men jag tycker det ser ut att vara bortom en omnicasilning. Tyvärr.
Men som sagt, det är svårt när man inte ser (och känner) in real life.
 
På mig verkar det som du har monterat sakerna fel.

Har du verkligen fått båda kolvbultclips rätt?
Har du kollat oljepumpen?
Rätt dimension på kolven?
Rengjort motorn sedan sista ras?
Är väl vajerstyrt oljepump på din RS, kollat så vajern är hel?
Reedventilen hel?






Cylle måste fixa, vansinnigt att köra med så stor repa. Går men du förlorar effekt o risken finns alltid för ras igen.

Lycka till!
 
DJM skrev:
Tjena!

Nu behöver jag hjälp av nån guru så detta inte händer igen.

Nu när jag fråga om kullager så rev jag ju motorn. Bytte kolv för 200mil sen. De var i september eller november.

När jag då lyfte cylindern så var kolven sönder( se bild) och repat lite av cylindern. MEN jag har kört 200mil med detta(tror jag, vet ju ej när det hände) De va då jag bytte kolven. Den har gått hur bra som helst! Inga problem, alltså som förut. Kolvringarna som nya. Så va fan kan ha hänt? Måste jag köpa ny cylinder?

Men en sak misstänker jag.

Satt i kolven och den starta direkt. Fast den dog bara sådär efter 30sek. Startade upp den och fick hålla uppe varvet för att den inte skulle dö. Verkade som att det gick trögt. Körde ner till macken, hade problem med samma sak, den dog och så. Sen försvann det bara? SOm sagt den har gått skit bra efter de. Kan det varit för stor/liten kolv? ska kolla vad gamla kolven var för nåt. Det är på insugsidan så kan ha dragit åt sig skit.

Har inge bensinfilter, dags att införskaffa. Luftfilter bra. Castrol olja. Samma munstycke har jag kört med i 1500mil.

125:a alltså.

Hoppas nån orkar läsa och hjälpa. Behövs verkligen!

/David


hmhm ser ut att vevstaken fått en smäll på något sätt ska det verkligen vara ett så långt jack och kanske under monteringen kolven har laggt snett elelr någon kickackat så kolven lägger sig sen vevstaken vikit sig och smulat ner delarna i vevhuset Jag tycker det ser ut till att vara linje med vevstaken.

den ser ut till att vara fläkt från insidan till utåt .
 
kinesen skrev:
hmhm ser ut att vevstaken fått en smäll på något sätt ska det verkligen vara ett så långt jack och kanske under monteringen kolven har laggt snett elelr någon kickackat så kolven lägger sig sen vevstaken vikit sig och smulat ner delarna i vevhuset Jag tycker det ser ut till att vara linje med vevstaken.

den ser ut till att vara fläkt från insidan till utåt .


Hur menar du då? Dom där "reporna eller där färgen är borta har varit där tror jag. Det var förut när jag tog bort andra kolven så dunkade lite åt sidorna tror jag.

Men vevstaken kan det väl inte vara fel på nu?


Iaf så ni vet har jag beställt ny cylle och ny kolv. Gjorde som ni sa!

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Guld värda!
 
Hoppas du kollar ev. lager och så på vevstaken iaf, bara för att du byter det övriga så behöver ju inet de delarna vara bra.
 
Poacher skrev:
Hoppas du kollar ev. lager och så på vevstaken iaf, bara för att du byter det övriga så behöver ju inet de delarna vara bra.


Jag funderar att byta vevlager ja. Men jag känner inge glapp. Kanske ska byta ändå?

Alla andra lager byter jag. Det blir en helrenovering.
 
Jag ser ingen grund till at byta lager om dom inte ar dåliga, men det kan vara en ide at plocka sønder vev huset for at gjøra rent inuti det och samtidigt låta nogon mekaniker bedøma skicket på lagren. packboxar byter du samtidigt, om vevstaken ar krokig måste ju veven delas och då byter du lagren. Om jag vore dig hade jag kollat oljepump och forgasare sån at evt fel dar inte orsakar nya havari..to-takt ar roligt!
 
DJM skrev:
Hur menar du då? Dom där "reporna eller där färgen är borta har varit där tror jag. Det var förut när jag tog bort andra kolven så dunkade lite åt sidorna tror jag.

Men vevstaken kan det väl inte vara fel på nu?


Iaf så ni vet har jag beställt ny cylle och ny kolv. Gjorde som ni sa!

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Guld värda!


Vad blev det för cylinder och vart i från?? :confused:
 
Darkwing skrev:
På mig verkar det som du har monterat sakerna fel.

Har du verkligen fått båda kolvbultclips rätt?
Har du kollat oljepumpen?
Rätt dimension på kolven?
Rengjort motorn sedan sista ras?
Är väl vajerstyrt oljepump på din RS, kollat så vajern är hel?
Reedventilen hel?






Cylle måste fixa, vansinnigt att köra med så stor repa. Går men du förlorar effekt o risken finns alltid för ras igen.

Lycka till!

Det konstiga är att han har bänkat sin hoj till 31 bakhjulshästar, sådana siffror har jag ALDRIG sett från någon annan Aprilia RS 125, alltså väldigt mycket.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top