Kollega fick sparken - var det rätt?

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Nyligen fick en kollega sparken och jag är antagligen delvis skyldig till det. Om det var rätt att han fick sparken eller inte vet jag inte. Det är därför jag skriver av mig här. Bakgrunden till det hela började för ett par veckor sedan.

Kollegan, vi kan kalla honom för Ken, var pank, helt pank. Alltså inte ett öre att äta för. Under den tiden blir min laptop (som jag lämnade kvar i kontoret) stulen. Ken misstänkts starkt eftersom han var sist att lämna kontoret den kvällen. Han var även först att anlända dagen efter men lade inte märke till att den var borta. Misstankarna mot honom avtar då vi hittar spår efter inbrottsförsök runtom byggnaden.

Ett par veckor går och Ken är helt pank igen. Ännu en dator, den här gången en stationär, försvinner. Ännu en gång är Ken sist att lämna kontoret. Chefen får fyra poliser att söka efter spår runt kontoret. Poliserna hittar inget och misstänker insider job. Chefen misstänker starkt Ken men säger inget.

Ett par dagar går och jag tycker att Kens situation besvärar mig. Han har inga pengar att äta för och verkar leva på vatten. Jag har lånat honom lite pengar men inte tillräckligt för att han skall klara sig tills nästa lön. Jag tar upp detta med chefen eftersom jag tycker synd om Ken, han måste ju trots allt äta.

Idag när arbetsdagen var över hade chefen ett samtal med Ken. Jag hade då redan lämnat kontoret. Chefen ringer mig senare och säger att han har avskedat Ken och råder mig att inte blanda mig in i det. Anledningen är att han inte längre kan lita på Ken. Han råder mig att inte blanda mig in i det pga Ken och jag bor i samma byggnad.

Ken knackade precis på och förklarade vad som har hänt. Han verkar ta det hela rätt bra men det märks att han är besviken. Jag vet inte om jag skall tycka synd om Ken eller inte.

Jag anser liksom min chef att Ken är misstänkt för datorstölderna. Dock har vi inga bevis och det kan mycket möjligt ha varit inbrott. Kens personlighet och arbetsmoral gör att det verkar inte gå ihop. Han var alltid på tid och gjorde alltid sitt jobb och gjorde det väl. Under tiden jag har kännt honom har jag fått intrycket av att han är en schysst, glad kille och har inte märkt någon antydan på att han skulle vara kriminell. Han har aldrig heller bett om att få låna pengar förrän det verkligen har krisat. Vi åt lunch tillsammans nästan varje dag och han har alltid betalat för sig trots att han knappt haft tillräckligt.

Så vad tror ni? Var det rätt eller fel att ge Ken sparken? Jag vet inte och det kommer att kännas konstigt att gå till jobbet nästa dag.

Ja, facket lär väl ha invändningar mot att avskeda någon baserat på misstanke om stöld? Misstanke är långt ifrån garanterat skyldig om du frågar mig...

rätt eller fel, chef gjorde en bedömning, det är han som ska stå för den, du har liksom ingen del i det, som jag fattar det så har du inte "snackat" ner Ken för chefen heller.

Det var fel! Ni har inte bevis som säjer att Ken ÄR den skyldige utan bara ren och skär misstanke. Hade ni tagit honom på bar gärning hade det varit en annan sak men nu är det fel. Hur många till på jobb är ni?
Eller det är chefen, du och Ken?

Det är Chefens rätt att sparka någon han inte längre litar på / har förtroende för. Personligen så skulle jag aldrig gjort det baserat på bara en misstanke.

Klart det var rätt! Man måste få sparka fok helt enkelt, det ska inte vara så jävla enkelt att behålla sitt jobb även om man gör en massa skit. Bevis eller inte, chefen ville bli av med honom och då ska han få sparka honom.
Och den här Ken verkar ju ha problem men det är ju knappast ditt fel. Ge honom numret till en stödjour, mer kan du inte göra utan att få honom på halsen...

Har man konkreta bevis så är det enkelt, bara o ge SPARKEN! Om inte skaffa bevis för hur det faktiskt ligger till o inte vad man "anar" eller vad det nu e för status på situationen.

Till trådskaparen, om personen i fråga är heeelt pank om o om igen sänder det inga signaler att något är galet? Att tycka synd om folk är enkelt det finns många att tycka synd om... MEN att göda en oekonomisk individ med mer pengar är som att ge mer krök till en alkis för han " mår ju så dåligt"

Hjälp till självhjälp är vad som gäller tycker jag, men nu är ju iofs vederbörande kickad o då går livet vidare..

Det kan ha kommit fram en del under mötet mellan Ken och chefen. Utan att veta vad som sades där är det omöjligt att avgöra om avskedandet var rätt eller fel.

Du har dock inte gjort något fel.

Vad gör han med pengarna eftersom dom inte räcker?? Tjänade han för dåligt
eller "slösar" han.

Det kanske inte var helt rätt att sparka honom om han ändå gjorde en god arbetsinsats. Men det kanske oxå, som någon sa, framkom på mötet mellan chefen och han, att han var skyldig.

Trist hur som helst när människor klantar till sitt liv mer än nödvändigt.

Och Ringo, du har egentligen inte gjort nåt fel, och du får väl snacka med "Ken" och stämma av läget lite.

//M

Vad gör han med pengarna eftersom dom inte räcker?? Tjänade han för dåligt
eller "slösar" han.

Första frågorna som dök upp i mitt huvud med.
Hur snäll och trevlig människan är så verkar ju något vara fel om han inte kan hantera pengar, för hans lön är väl något man bör överleva på? (har ni samma jobb och lön eller olika?)

Sinar pengar ut innan ens halva månaden gått varenda månad kan jag tänka mig att personen i fråga blir desperat/deprimerad/förstörd - och att då bara sno lite små, lätta laptops på ett företag som har det bättre/det går bra för(?) känns kanske ganska oskyldigt.

Förmodligen är "Ken" en hopplös mytoman, det är inte sälsynt att sånna är kassa på ekonomi(tror jag). Har iaf en kompis som är så, skitkul, bra vän bortsett från att man har noll förtroende för honom..

Min chef pratade med mig idag angående avskedandet. Han misstänker att bakgrunden till Kens ekonomiproblem är onlinespel. Jag har sett honom spela efter arbetstid och på helger. Jag trodde det bara var ett "vanligt" intresse. Visste dock inte att han betalade för det. Chefen sa att han gav Ken en månadslön och att Ken lyckades spendera detta på 10 dagar. Chefen sade också att Ken tog avskedandet väldigt lugnt och försökte inte "käfta emot" eller något. Hade jag vetat det så skulle jag nog inte skrivit den här tråden. Det bevisar inte att han stal datorerna men stärker misstankarna mot honom.

Det stämmer att det här utspelar sig i Thailand. Fack och stödjour vet jag inte ens om det finns.

åhh vad säger facket????

Ja vad tycker DU att de skulle saga? Det later pa dig som om att de skulle ha nagot att invanda. ja nastan som att s fort nan ska bli uppsagd ska facket komma som en superhjalte och radda dagen.
Tvartom skulle jag tro att de, om KEN nu ar medlm vilket jag inte tror, stodjer foretaget i att saga upp Ken, om nu Ken stulit grejerna.

MEN! Det finns ju lite loose ends har.
Tex: AR Ken skyldig?
Det gar inte avskeda nagon pa bara misstanke.
Chefen har inte heller polisiara befogenheter, eller mydighet att utova dom over vad han TROR att Ken gjort.
sa i DETTA fallet kan ju facket ha en del att saga.
Me knappast over att Ken blir uppsagd, pa, far man formoda, ratta premisserna. D.v.s han har erkant sig skyldig, och darefter fatt sparken.

du sa att ken och chefen pratades vid när du gick hem och att du därefter blev meddelad om att ken blivit sparkad. vet du möjligen vad som sades under amtalet? jag menar, nya "bevis" kan ju ha framkommit...

Nu har inte jag läst hela tråden, men känns det som att Ken kanske är DöDsknarksmissbrukare, DÖDsknark är riktigt jevla dyrt har jag hört :nicka

Många gånger har man som 3e person inte tillgång till alla fakta. Du kan inte vara säker på att chefen inte har information som du inte har. Om Ken hade fast anställning och stölderna är arbetsgivarens orsak till att kicka honom så ska bevisen vara entydiga om de ska ligga till grund för uppsägning.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back