Kolla upp bilen...

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Är det någon som vet om man kan kolla om en bil rullat som taxi? Försökte ringa till VV men där var kö på minst 25 minuter. Skoj... Folk brukar ju sitta inne med enorma kunskapskällor här och nu är jag helt blank. Vete fan var man ska ringa.

M.G.F skrev:
2129491 Är det någon som vet om man kan kolla om en bil rullat som taxi? Försökte ringa till VV men där var kö på minst 25 minuter. Skoj... Folk brukar ju sitta inne med enorma kunskapskällor här och nu är jag helt blank. Vete fan var man ska ringa.

Varför inte bara gå in på www.vv.se och beställa uppgifterna? Du ser ju en del direkt via webben och resten kan du ju få hem via fax...

korvgubbe skrev:
2129502 Varför inte bara gå in på www.vv.se och beställa uppgifterna? Du ser ju en del direkt via webben och resten kan du ju få hem via fax...

Det hade jag gärna gjort om det inte var så att jag redan visste viilka de de tre tidigare ägarna var. 2 bilfirmor och en privatperson. Men där är 10 ägare på bilen... Vem är dom mellan 2-7?

M.G.F skrev:
2129512 Det hade jag gärna gjort om det inte var så att jag redan visste viilka de de tre tidigare ägarna var. 2 bilfirmor och en privatperson. Men där är 10 ägare på bilen... Vem är dom mellan 2-7?

ah... du menar så.....

...då får du nog försöka ringa..

korvgubbe skrev:
2129514 ah... du menar så.....

...då får du nog försöka ringa..

Haha, jo det är ju det jag menar men frågan är dom på Vägverket kan upplysa mig om det eller om det är skatteverket man ska ringa till.

M.G.F skrev:
2129529 Haha, jo det är ju det jag menar men frågan är dom på Vägverket kan upplysa mig om det eller om det är skatteverket man ska ringa till.

Varför vill du veta om bilen gått som taxi? Eller är det mätarställningen som verkar underligt låg? Isåfall kan du ju kolla med bilprovningen och be om ett utdrag från dem så kan du ju se om mätarställningen sjunkit avsevärt från ett år till ett annat.

M.G.F skrev:
2129529 Haha, jo det är ju det jag menar men frågan är dom på Vägverket kan upplysa mig om det eller om det är skatteverket man ska ringa till.

Man kunde i alla fall förr inte få veta om fler än de tre ägare som syns direkt.

korvgubbe skrev:
2129553 Varför vill du veta om bilen gått som taxi? Eller är det mätarställningen som verkar underligt låg? Isåfall kan du ju kolla med bilprovningen och be om ett utdrag från dem så kan du ju se om mätarställningen sjunkit avsevärt från ett år till ett annat.

Det är för att bilen en V70 Bi-Fuel från 1998 gått 18500 mil. Men det är inget konstigt med det. Däremot så är det som så att fan 98% av alla bi-fuel bilar antingen gått långt som fan och/eller gått som taxi.

Jag känner inte direkt för att köpa en skruvad bil och har den inte gått som taxi så känner jag mig ganska lugn. :)

M.G.F skrev:
2129660 Det är för att bilen en V70 Bi-Fuel från 1998 gått 18500 mil. Men det är inget konstigt med det. Däremot så är det som så att fan 98% av alla bi-fuel bilar antingen gått långt som fan och/eller gått som taxi.

Jag känner inte direkt för att köpa en skruvad bil och har den inte gått som taxi så känner jag mig ganska lugn. :)

Är bilen skruvad är det självklart värdelöst men att en bil gått som taxi behöver ju inte vara något negativt om mätarställningen inte manipulerats. Taxi servas ju frekvent och har dessutom ytterst få kallstarter.

Kör själv en gammal taxi (volvo 850) som gått lite drygt 40.000mil.

Ring bilprovningen och be om besiktningshistoriken. Där finns ju mätarställningen vid varje besiktning.

korvgubbe skrev:
2129670 Är bilen skruvad är det självklart värdelöst men att en bil gått som taxi behöver ju inte vara något negativt om mätarställningen inte manipulerats. Taxi servas ju frekvent och har dessutom ytterst få kallstarter.

Kör själv en gammal taxi (volvo 850) som gått lite drygt 40.000mil.

Ring bilprovningen och be om besiktningshistoriken. Där finns ju mätarställningen vid varje besiktning.

Inget negativt om den gått som taxi bara det att då har den inte servats som den skulle då det saknas vissa stämplar och inga kvitto finns. Sedan vet jag med mig att 99% av alla taxibilar skruvas tillbaka minst ett par hundra mil inför varje besiktning. Jag bryr mig inte direkt om bilen gått 30K mil bara det står det någonstans! Då vet man ju utgångsläget. När dom skruvat tillbaka från 24K mil till 11K då har man ju ingen aning om vad som är gjort eller inte. Det är det som stör mig.

Ps. Kör 855 Turbo själv... ;) Fantastiska bilar

Mr o skrev:
2129677 Pma regnr ska jag kolla :tummenupp

PM skickat

M.G.F skrev:
2129684

Ps. Kör 855 Turbo själv... ;) Fantastiska bilar

Har turbon jag med.. =) Myspysiga!
Dock har åldern börjat ta ut sin rätt på min gamla bil så den läcker lite olja.. surt. Kan vara ramlagerpackningen som måste bytas. Är rädd att det blir dyrt...

Mr o skrev:
2129711 NU har du all info :tummenupp

Perfekt! Håller på och sammanställer i Excel nu! Tack ska du ha!

korvgubbe skrev:
2129723 Har turbon jag med.. =) Myspysiga!
Dock har åldern börjat ta ut sin rätt på min gamla bil så den läcker lite olja.. surt. Kan vara ramlagerpackningen som måste bytas. Är rädd att det blir dyrt...

Det enda som är surt är att jag kör 3/4 av alla mil i stan och med automat så drar den runt 1,4-1,5 liter / milen. Inte helt jätteroligt direkt.

Jag fick ramlagerpackningen fixad innan jag köpte min. Servicekille på Bilia som sålde bilen till mig. ;) Ny kamrem, nytt batteri, storservice, ramlagerpackningen osv. fixad... Gav 52K för min 96:a med 17 300 på mätaren då... :D Helt OK tycker jag iaf... Jävla ånglok!

korvgubbe skrev:
2129723 Har turbon jag med.. =) Myspysiga!

Ramlagertätning Ca 7-8000 kr. Och har du manuell låda kan det kanske vara värt att kolla kopplingen

Mr o skrev:
2129820 Ramlagertätning Ca 7-8000 kr. Och har du manuell låda kan det kanske vara värt att kolla kopplingen

En liten fråga O-man... Vad är det för skillnad på "Ägare" och "förare" i det programmet du fått uppgifterna?

För vägverket redovisar bara 10st ägare av fordonet men du har ju fått fram ett par stycken till om man säger så. :D

M.G.F skrev:
2129825 En liten fråga O-man... Vad är det för skillnad på "Ägare" och "förare" i det programmet du fått uppgifterna?

För vägverket redovisar bara 10st ägare av fordonet men du har ju fått fram ett par stycken till om man säger så. :D

Svammel :argpådato

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back