kolla/ställa ventiler

  • Thread starter Thread starter d1
  • Start date Start date

d1

liten, men långsam.
Gick med
11 Jun 2005
Ort
lkpg
Hoj
gsxr 1000 -07
Tjena. Nybliven husa 650 ägare skulle behöva hjälp första gången med att kolla/ställa ventilerna. Har givetvis garage och verktyg i centrala LKPG. Så känner du för att hjälpa en newbie och tjäna en slant så vore det guld värt.

///lite akut är det oxå :Bugar
 
Annars kan du göra det själv! :tummenupp

Länkar lite tips.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1482
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90635

Annars kortfattat:
1. Ställ motorn i övre dödläge genom att ANTINGEN snurra på bakhjulet ELLER vrida runt motorn för hand. Det viktiga är att kolven är i övre dödläge.
2. Kolla nu om ventilerna är obelastade genom att rucka lite på vipporna. Kolla också om du ser att någon ventil är nedtryckt.
3. Skulle någon ventil vara nedtryckt eller att det inte går att känna något spel mellan ventil och vippa får du snurra runt motorn ett varv till och göra samma kontroll som ovan.
4. Om allt ser ut att stämma dvs ingen ventil är nedtryckt och vipporna känns "lösa" - JUSTERA VENTILERNA.
Hur:Lossa låsmuttern,vrid på justerskruven med ett mejselbits tills det tar emot.Backa 1/6 varv och dra åt låsmuttern sen. Det är sex sidor på låsmuttern.När du lossat den och skruvat ner justerskruven ställer du muttern så att mejselspåret pekar mot ett hörn på muttern.Håll muttern stilla och vrid skruven till spåret pekar mot nästa hörn=1/6 varv. Klart! :tummenupp
 
Är du osäker på om du har hittat rätt läge så finns d en liten skruv på framsidan av motorn. Ta ur den å där ser du veven... Snurra motorn med hjälp av svänghjulet( motorn skall vridas framåt) tills du ser en liten markering. Där haru exakta "nolläget" Vill du så kan du göra en lite längre skruv konisk å skruva in den till den går in i spåret å på så vis låser du motorn. Glöm bara inte å ta bort den sen... *S*

För å va exakt skall nu ha 0.12 mm på både insug å avgas...
Själv vriden ja tebaka låsmuttern 1/8 varv.
 
Plupp skrev:
Är du osäker på om du har hittat rätt läge så finns d en liten skruv på framsidan av motorn. Ta ur den å där ser du veven... Snurra motorn med hjälp av svänghjulet( motorn skall vridas framåt) tills du ser en liten markering. Där haru exakta "nolläget" Vill du så kan du göra en lite längre skruv konisk å skruva in den till den går in i spåret å på så vis låser du motorn. Glöm bara inte å ta bort den sen... *S*

För å va exakt skall nu ha 0.12 mm på både insug å avgas...
Själv vriden ja tebaka låsmuttern 1/8 varv.


på -01 och 02 är det väl 0.10mm? har jag fått för mig iaf.
står ju inte vilken årsmodell han har men ändå en lite extra information.
/mvh erik
 
Kalas grabbar... jag ska nog fixa dethär utan större problem bara lite nojigt första gången dock :gnissla. Hojen är en 03:a. Måste bara säga att denna hoj är helt galet kul att köra sitter iof ett FP helsystem och nålad knasare, 660:in man hade har inte mycket att sätta imot :hihi
 
d1 skrev:
Kalas grabbar... jag ska nog fixa dethär utan större problem bara lite nojigt första gången dock :gnissla. Hojen är en 03:a. Måste bara säga att denna hoj är helt galet kul att köra sitter iof ett FP helsystem och nålad knasare, 660:in man hade har inte mycket att sätta imot :hihi


Ja d kan ju lätt bli så när man köper husa... *S*
 
:D det smilet sitter där för jämnan nu. Bytte olja, filter, stift, och luftfilter på 10min. Men när jag skulle kolla/ställa ventilerna så fick jag aldrig vipporna "lösa" och jag är nästan 100% på att jag hitta ÖD, snurra flera varv för att dubbel kolla men det hjälpte dock inte mycket. Är det så att jag :kocko lr kan det va nått annat?
 
d1 skrev:
:D det smilet sitter där för jämnan nu. Bytte olja, filter, stift, och luftfilter på 10min. Men när jag skulle kolla/ställa ventilerna så fick jag aldrig vipporna "lösa" och jag är nästan 100% på att jag hitta ÖD, snurra flera varv för att dubbel kolla men det hjälpte dock inte mycket. Är det så att jag :kocko lr kan det va nått annat?
Du ska bara kunna rucka lite på dem, ingen av de ska vara nertryckta. Rulla hjulet och se hur ventilerna rör sig, när ingen av dem är nertryckta är det "bara" att börja justera. :tummenupp
 
d1 skrev:
:D det smilet sitter där för jämnan nu. Bytte olja, filter, stift, och luftfilter på 10min. Men när jag skulle kolla/ställa ventilerna så fick jag aldrig vipporna "lösa" och jag är nästan 100% på att jag hitta ÖD, snurra flera varv för att dubbel kolla men det hjälpte dock inte mycket. Är det så att jag :kocko lr kan det va nått annat?

Me tanke på att spelet bara skall va 0,12 (tror d skall va d spelet på 03) så rörs dom sig väldigt lite. Har då sen ventilerna "satt" sig i ventilsätet så blir ju spelet än mindre vilket resulterar i att do kan kännas helt stumma. Vrid som sagt svänghjulet så ser du ju när båda viparmarna är uppåt så att säga å då vet du att du e ganska nära... Sen ere bara finjustering för att hitta döläget...
 
Stämmer med "nålad" knasare menar jag att den är ombestyckad :) Besökte den lokala husaberg återförsäljaren här i stan, och fick förklarat för mig att ventilerna va för hårt ställda (för lite spel) tecknena va att den va svårstartad och mycket avgassmällar och det stämmer bra in. Så att hitta detta "glapp" som inte finns är bara att glömma ;) Så nu blir det ner till garaget (hoppas det löser sig nu)....

tack för alla tipps mm :tummenupp
 
d1

Bor du i Vasastan? Typ Vallgatan? Har sett en motard och framförallt hört en Husa som går häromkring. Kunde vara roligt och köra ihop isf.

MVH Martin
 
glenoyne skrev:
d1

Bor du i Vasastan? Typ Vallgatan? Har sett en motard och framförallt hört en Husa som går häromkring. Kunde vara roligt och köra ihop isf.

MVH Martin

stämmer bra Martin, bor i vasastan :tummenupp Ja det vore ball att köra ihop någon dag, åker alltid ensam typ. Idag gjorde man det... ställde ventilerna får tacka åter igen för alla tipps :Bugar
 
Back
Top