Kolla era kedjor

Petteri

R1000 kanske nästa år då
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
R1 RR (såld)
I samband med mitt bakdäcks byte (avon azaro pro extrem :hihi )kom jag på att man kanske skulle ta och rengöra sving och kedja som var helt nergeggade av diverse kedjeoljor, döm om min förvåning ner kedjan plötsligt ramlar isär.
Har troligtvis kört hela sommaren utan komplett kedjelås,jag har då aldrig sett kedjelåset i allafall och tagit för givet att den varit nitad.Så jag rekomenderar alla att ta en närmare titt på sina kedjor.

Petteri skrev:
I samband med mitt bakdäcks byte (avon azaro pro extrem :hihi )kom jag på att man kanske skulle ta och rengöra sving och kedja som var helt nergeggade av diverse kedjeoljor, döm om min förvåning ner kedjan plötsligt ramlar isär.
Har troligtvis kört hela sommaren utan komplett kedjelås,jag har då aldrig sett kedjelåset i allafall och tagit för givet att den varit nitad.Så jag rekomenderar alla att ta en närmare titt på sina kedjor.
Ajajaj :näsblod

Köp en trisslott.

Petteri skrev:
På vilken av dina hojar?
Förmodar att om det är på Bladen som kedjan gått av så har du haft tur, en kedja som lossnar i hög fart kan slå sönder enormt mycket. På en ostrypt blade skall du ha en nitad kedja, vet inte exakt men nånstans vid 80 häst går gränsen för vad ett kedjelås klarar.

Jag körde nästan hundra mil med avbruten bakaxel... ganska illa det med :crash

campar skrev:

Hehe, jag hade inte kunnat beskriva det bättre själv :tummenupp

Men vad som händer. Ibland trillar kedjan av lite fint och ligger som en orm på vägen innan du har fatta ett smack.
Nästa gång kan den gå bärsärk och slå sönder motor och diverse kåpdelar på hojen plus att den även har passat på att låsa bakhjulet alldeles efter att motoroljan har forsat ut på bakhjulet.... Simma lugnt i diket :död

Jag tappade mitt kedjelås påväg till servicen....

Fick ett nytt, men liter igentligen inte på kedjelås längre. :tummenner

PutteLiten skrev:
Jag tappade mitt kedjelås påväg till servicen....

Fick ett nytt, men liter igentligen inte på kedjelås längre. :tummenner

Hmmm, har just köpt ny kjedja, dags montera någon dag, och är av tidigare erfarenhet också klart skeptiskt till "vanliga kjejelås". Lite knepigt banka ihop nitlås utan dyra verktyg (av vad jag förstått) men har någonstans/något forum/någon tråd läst om ett kjedjelås där man "skruvar" ihop låset tills en "skalle" går av, ska motsvara nitat, någon som vet var man kan köpa?

/B

När jag bytte kedja förra året så lånade jag ett verktyg av firman där jag handlade kedjan så jag kunde nita ihop den, det var inga problem alls att göra det själv.

Lord Melchet skrev:
... nånstans vid 80 häst går gränsen för vad ett kedjelås klarar.
Jag vill inte alls vara kritisk eller otrevlig men:

Ett konventionellt lås av samma kvalitet som kedjan är lika _starkt_ som kedjan i sig, det är ju gjort av likadana brickor. Men det kan (om det är monterat på fel sätt) lossna även på en 30 hk-hoj. Eller en moped.

Om det fanns en given gräns vid ex vis 80 hk skulle öppningsbara kedjor knappast vara tillåtna i dragracing där det kan handla om flera hundra hk men det som gäller där är att låsen ska vara belagda med silikon om man nu ska åka med öppningsbara kedjor.

Har åkt med vanligt kedjelås på min turbo-Katana. Inga problem. Och den ger faktiskt mer än 80 hk! :D
Avser att fortsätta åka med kedjelås. Men det är viktigt att man monterar på rätt sätt. Innan man monterar låsbrickan ska låset och brickan tvättas med bensin eller liknande. Efter montering av brickan lägger man silikon av bra kvalitet på låsblecket. Varje gång man smörjer kättingen (för det gör ni väl?) inspekterar man silikonet.
Vi demontering skär/skrapar/stålborstar (roterande stålborste) man bort silikonet. OBS det ska vara ett _bra_ silikon! Glöm de där blåa eller oranga dyngat man kan köpa på bensinmacken för att använda som motorpackningar , de duger inte till nånting. Ett bra VVS-silikon eller Biltemas orangea högtemperatursilikon fungerar.

Edit:
Köpte en hoj för några år sen där ägaren hade monterat en kedja med nitlås och sen tappat kedjan på första provturen. Motorn = skrot. Även nitade lås kan alltså lossna, där liksom för öppningsbara kedjor handlar det om att göra på rätt sätt.

Last edited:
Vid två olika tillfällen på två olika hojjar har jag upptäckt att låsklipset försvunnit... båda kedjorna av märket RK... har monterat skiten rätt men dock inte använt hängslen och livrem i form av silikon etc. får bli nitlås i framtiden.

Jag kör med silikonerat kjedjelås på min TLR och det har hållt en 200 mil ännsålänge, och jag kolalde på det i går (pga denna tråden) och det såg fortfaradne bra ut.

Men, vid nästa kedjebyte blir det troligen nitad kedja igen.

På XRen blir det kedjelås och silikon. Jag saknar ju verktygen för att nita, och vill inte lämna in hojen bara för att byta drev/kedja vid hjulbyte...

när ni ändå kollar kedjelåset kan ni ju kolla så ingen snäll granne har satt dit ett litet hänglås i kedjan bara för att jävlas... undrar vad som kunde ha hänt om jag inte varit uppmärksam nog... :skrämd

benkar skrev:
Hmmm, har just köpt ny kjedja, dags montera någon dag, och är av tidigare erfarenhet också klart skeptiskt till "vanliga kjejelås". Lite knepigt banka ihop nitlås utan dyra verktyg (av vad jag förstått) men har någonstans/något forum/någon tråd läst om ett kjedjelås där man "skruvar" ihop låset tills en "skalle" går av, ska motsvara nitat, någon som vet var man kan köpa?

/B

Köpes på addemoto i Malmö www.addemoto.se

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP