Kolla era kedjor

Det skadar aldrig å kolla kedjelåset ibland, och silicona låset.......
Jag har själv varit nära döden eller en allvarlig olycka då ett
kedjelås på min förra hoj en gsxr 600 gick upp i ca 160 blås...
Och vad hände då? jo kedjan låste upp bakhjulet så det var äckligt nära att
jag fick smaka på ett vajerräcke. Sen släppte kedjan och slog sönder hela
bakdelen, som plast, lyse´, blickers, bakram, kedjeskydd mm.
Och inte nog med det så åstadkom den ett hål i växelhuset där all min
fina olja snabbt rann ut.........

KOLLA KEDJELÅSEN å smörj kedjerna ofta..........

Lord Melchet skrev:
På vilken av dina hojar?
Förmodar att om det är på Bladen som kedjan gått av så har du haft tur, en kedja som lossnar i hög fart kan slå sönder enormt mycket. På en ostrypt blade skall du ha en nitad kedja, vet inte exakt men nånstans vid 80 häst går gränsen för vad ett kedjelås klarar.
Kanke dags att inhandla en ny kedja då eftersom jag inte har en strypt blade längre. Ja det var på bladen.

Nick skrev:
när ni ändå kollar kedjelåset kan ni ju kolla så ingen snäll granne har satt dit ett litet hänglås i kedjan bara för att jävlas... undrar vad som kunde ha hänt om jag inte varit uppmärksam nog... :skrämd

Hade jag fått tag på ngn som gjort det hade man ju stypt dom på plats, lämpligtvis med just kedjan! :kocko :machinegu

Undrar också vart siffran 80 hk kommer ifrån, jag har kört många mil med mycket mer effekt än så och aldrig tappat ett låsclips. Snarare så får jag slå och bryta isär kedjelåset när det är dax för byte av drivpaket. Jag har tre tips om man vill ha kvar låset. 1. Köp inte en Reginakedja. 2. Håll kedjan smord. 3. Montera clipset åt rätt håll och se till att det sitter som det ska.

Petteri skrev:
I samband med mitt bakdäcks byte (avon azaro pro extrem :hihi )kom jag på att man kanske skulle ta och rengöra sving och kedja som var helt nergeggade av diverse kedjeoljor, döm om min förvåning ner kedjan plötsligt ramlar isär.
Har troligtvis kört hela sommaren utan komplett kedjelås,jag har då aldrig sett kedjelåset i allafall och tagit för givet att den varit nitad.Så jag rekomenderar alla att ta en närmare titt på sina kedjor.
Har du inte rengjort kedjan på hela sommaren bör du nog kolla över resten av hojen också... Om du inte rengör kedjan och dreven utan bara smörjer ökar slitaget då grus och smuts fungerar som ett effektivt slipmedel. Diesel och en diskborste fungerar bra att rengöra med.

Som sagt.. vill inte verka gnällig men nog ingår väl rengöring av drivpaketet i normal fordonsvård.. typ vid varje tvätt. :hej

OLJEKYLD GSXR skrev:
Undrar också vart siffran 80 hk kommer ifrån, jag har kört många mil med mycket mer effekt än så och aldrig tappat ett låsclips. Snarare så får jag slå och bryta isär kedjelåset när det är dax för byte av drivpaket. Jag har tre tips om man vill ha kvar låset. 1. Köp inte en Reginakedja. 2. Håll kedjan smord. 3. Montera clipset åt rätt håll och se till att det sitter som det ska.
clipsen verkar va jävla opålitliga-ibland sitter dom,ibland inte...
har tappat 3 lås på bara 2 månader förra året-rätt håll,välsmord kedja...
var på Kenneths mc-service i gbg o handla lite (bästa verkstan anser jag) o snacka lite med han om varför det lossnar så sa han: ett clipslås har inget o göra på en sporthoj med massa kusar,det blir enorma påfrestningar,ryck,sträckningar mm-nitat är det enda som gäller
snart blir det nytt drivpaket o då blir det nitat för min del så slipper man oroa sej

hp skrev:
Har du inte rengjort kedjan på hela sommaren bör du nog kolla över resten av hojen också... Om du inte rengör kedjan och dreven utan bara smörjer ökar slitaget då grus och smuts fungerar som ett effektivt slipmedel. Diesel och en diskborste fungerar bra att rengöra med.

Som sagt.. vill inte verka gnällig men nog ingår väl rengöring av drivpaketet i normal fordonsvård.. typ vid varje tvätt. :hej
eftersom jag nästan bara kör bladen till och från bana och på bana i soligt torrt och grusfritt så blir inte hojen så ruskigt skitig har ioförsig kollat kedjan, spänt(vid behov) och smörjt den efter varje bankörning men jag har ändå lyckats att missa kedjelåset i tron om att det var en nitad kedja. cr:ens kedja får man ju gå över med diverse borstar och medel efter varje möte med sand eller jord banorna :)

//Danne// skrev:
Det skadar aldrig å kolla kedjelåset ibland, och silicona låset.......
Jag har själv varit nära döden eller en allvarlig olycka då ett
kedjelås på min förra hoj en gsxr 600 gick upp i ca 160 blås...
Och vad hände då? jo kedjan låste upp bakhjulet så det var äckligt nära att
jag fick smaka på ett vajerräcke. Sen släppte kedjan och slog sönder hela
bakdelen, som plast, lyse´, blickers, bakram, kedjeskydd mm.
Och inte nog med det så åstadkom den ett hål i växelhuset där all min
fina olja snabbt rann ut.........

KOLLA KEDJELÅSEN å smörj kedjerna ofta..........

jäääääääävlar va läskigt. det är precis det där man vill undvika. jag ska verkligen ge min kedja bästa tänkbara vård när våren kommer.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park