Kolla bilden

Ärligt så känner jag mig tveksam till membran-teorin. Oftast har jag själv blivit sagd att det ska vara fel på mebranet. Har plockat ner mebranet på 3 hojar, det har aldrig varit fel på varken membran eller blockat metallfilter. Du har en typ av upp och nervänd korg i tanken med mässingsnät. Nästan omöjligt att blockera det, såvida det inte är MYCKET rostflagor och skit i tanken. Din hoj ser rätt så ny ut. Skulle tro att det är vacuumslangen som läcker eller något sådant. Kolla vacuum-slangens infästning i vevhuset samt att det inte är några sprickor. Lyssna om bränslepumpen startar och pumpar då du vrider nyckeln till startläget. Glapp i tändlåset som gör att tändningen släcker bränslepumpen är ju oxå en variant.(stöldskydd på vissa hojar)

Låter som ett vettigt förslag då de enda vaccumkranar jag hållt på med är på mina RDs och de är ju -80tal och 2takt(ingen pump)så mycket enklare att felsöka!
Har dock problem med den jag har nu då den vägrar öppna men det är ju bara att ställa om kranen för mig till läge flöde så rullar det på ändå,2papp på yama!

Henrik

Kolla först att evakueringshålet till tanken inte är täppt, det är det hål som skall jämna ut tryckskillnader. Om detta är täppt kan man mot slutet av tanken få såpass undertryck i tanken att soppan inte rinner ur tanken. Märker du om det låter som när du öppnar en ny syltburk när du öppnar tanken. Typ som om det snabbt sugs in luft i tanken.

Hade nämligen ett fel som påminner om ditt, felsökte membranet och kranen som en galning, men det var evakueringshålet som satt igen med skit.

Du skall inte blåsa du ska suga, den öppnar på undertryck. Suga bara i rätt slang...:tummenupp

Det säger popp när jag öppnar tanken var sitter evakueringshålet?

hemläxa: kolla upp vad vakuum är ;)

Ha Ha Nu fattar jag vad negative pressure är :)
Lite svårt med engelskan i manualer.

Last edited:
Det säger popp när jag öppnar tanken var sitter evakueringshålet?
Jag har aldrig skruvat SV, men på mina GSX i olika varianter så har avluftningen gått via tanklocket, och sen till en slang som sitter i bakkant på tanken. Öppna tanklocket och kolla så att ev småhål är öppna, och att det är fritt blås i dom slangar som går ut från tanken baktill. Dvs dom slangar som hänger ner fritt under hojen.

Går den med öppet tanklock? Stopp i tankevakueringen.
Går den med kranen ställd i PRI (om du har sådant läge)? Fel på på den vakumstyrda bensinkranen.

Jag har aldrig skruvat SV, men på mina GSX i olika varianter så har avluftningen gått via tanklocket, och sen till en slang som sitter i bakkant på tanken. Öppna tanklocket och kolla så att ev småhål är öppna, och att det är fritt blås i dom slangar som går ut från tanken baktill. Dvs dom slangar som hänger ner fritt under hojen.

Vilka små håll var sitter de?

Just din vet jag inte, men om du tittar uppifrån ner i tankhålet så borde det sitta några eller ett hål ofanför innerringen fast under lockets kant. Anledningen till placeringen är att om du tankar för mycket skall det kunna rinna ut där när du svänger och så...

Enklast är att gå bakvägen. Under tanken har du en eller två gummislangar som INTE går till bränslekranen, dessa kommer någonstans från tanklocket och ska lägga så att bensinen droppar ner under hojen oftast via små utrymmen vid batteriet ner mot bakdäcket. Blås i dessa slangar bakifrån, alternativt blås med tryckluft från tanksidan om du kommer åt hålen. Kolla bara att det inte är tätt. Skulle vara väldigt jobbigt att byta membran och alla slangar och så var det bara lite skit som blockerade här. Men kolla mebranet oxå genom att suag lite i vacuumslangen. Ingen av dessa felsökningar kostar något.
Jag har pmát dig oxå

Sugit i vacuumslangen och bensinen flödar då kan det väl inte vara bränslefiltret heller?

//Dafe

Nix, då är antingen slangen klämd när allt är ihopskruvat, eller så är vacuumanslutningen i fuggen igensatt.

Efter alla tester hjälpte grannen mig. Han gasa till den svek sen gasa han lite igen, högre och högre nu får jag upp den till rödmarkeringen i rpm. Skall provköra imorgon (druckit lite för mycket). Så jag tror att det inte är nåt fel på soppapumpen heller då det förut inte gick över 2'-3' varv? P.S. lät den den gå på tomgång i 10 min innan han gasa.

Så troligtvis något med förgasaren, är det troligt att problemet kommer igen och vad bör jag göra? Hjälp mig Hoztic, He rik, Riverraft och alla andra mek kungar Please! :tummenupp

//Dafe

P.S. vill inte bli stående på E18

Efter alla tester hjälpte grannen mig. Han gasa till den svek sen gasa han lite igen, högre och högre nu får jag upp den till rödmarkeringen i rpm. Skall provköra imorgon (druckit lite för mycket). Så jag tror att det inte är nåt fel på soppapumpen heller då det förut inte gick över 2'-3' varv? P.S. lät den den gå på tomgång i 10 min innan han gasa.

Så troligtvis något med förgasaren, är det troligt att problemet kommer igen och vad bör jag göra? Hjälp mig Hoztic, He rik, Riverraft och alla andra mek kungar Please! :tummenupp

//Dafe

P.S. vill inte bli stående på E18

Svårt att säga,att leta fel som åtgärdar sig själv är nästan omöjligt.

Kan ju vara pumpen som lägger ner efter ett tag eller inte pumpar fullt,skit i fuggarna som just nu lagt sig i bättre läge och då kommer det ju tillbaka om en evighet eller efter 5 minuter.

Kan ju vara som sagt innan avluftningen till tanken men testa då att öppna och köra,funkar det då så vet du iaf.

Kan ju vara vaccumventilen som inte öppnar fullt eller skit i bottensilen så flödet inte räcker till att göda motorn ordentligt.

Att det går att gasa fullt stillastående säger inte mycket då det går att göra med mycket mager blandning,märks först under belastning om det finns soppa så det räcker.

Henrik

Men går den rent då?
för är det soppaproblem tycker jag det borde vara allt eller inget. Dvs den går bra när den går, dör ordentligt och stannar då den får slut på soppa.

Att den varvar dåligt som du beskriver kan vara ett tändfel. Det är så svårt att säga då man inte hör den när den går osv.

Bluddrar den, är den orkeslös?

Men går den rent då?
för är det soppaproblem tycker jag det borde vara allt eller inget. Dvs den går bra när den går, dör ordentligt och stannar då den får slut på soppa.

Att den varvar dåligt som du beskriver kan vara ett tändfel. Det är så svårt att säga då man inte hör den när den går osv.

Bluddrar den, är den orkeslös?

Stämmer om den går i stort sett tomt på soppa,går den bara magert(inte tillräckligt flöde av en eller annan anledning)så missar du allt från lite hästar till nästan hela stallet dock kan du oftast varva den obelastad.

Går väldigt het om det är gränsfall till att inte orka röra på sig på grund av mager blandning,har smält en kolv en gång.

Om den däremot bluddrar eller misständer,går att lura upp i varv genom att smyga med gasen och släppa efter lite när han dör för att vrida mer och pumpa upp varvet på det sättet så är ju tändningen en sak att granska,börja med stiften.

Ska vara svagt bruna i färgen om allt är som det ska,blött så tänder inte det stiftet,vitt så går han magert och svart så får han för mycket soppa.

Henrik

Har nu varit ute och provkört. Den går väldigt ryckigt går nästan inte att köra. När jag gasar upp på 2:an kommer kraften sen tappar den och sen kommer den tillbaka. Lägger upp en ljudfil sen skall kolla tändstiften senare idag.

//Dafe

Har nu byt tändstift går jämnt inte ryckigt men den är svag. Ska göra rent pumpen imorgon. Om inte det hjälper verkar det ju vara något med förgasaren.

Hur fixar man en sådan??

Har nu byt tändstift går jämnt inte ryckigt men den är svag. Ska göra rent pumpen imorgon. Om inte det hjälper verkar det ju vara något med förgasaren.

Hur fixar man en sådan??

Hur såg stiften ut?
Var dom blöta?
Har du gnista på dom gamla stiften?
När du gasar på snabbt,är han bara trött eller motar han så du måste gasa långsamt för att han inte ska dö?

Kom på att det kan vara svårt att utläsa något om färgen då den nya blyfria soppan med etanol i inte beter sig på samma sätt som den klassiska vad gäller infärgning av stiften så om färgen ska kanske inte jag uttala mig.

Om stiften är blöta,har du kollat luftfilter?
Om ja,steg 2 kan då vara lämpligt att kolla choken så ventilen stänger som den ska,om det är den varianten av choke som stänger luften med ett spjäll så kolla så den öppnar fullt vid avslagen choke.

Du kan även om stiften var torra exprimentera med att lägga på lite choke under körning och kolla vad som händer,får han för lite soppa så ska det kännas bättre med tillslagen choke medans han ska dö om den går fett redan innan du chokar.

Har ingen kunskap om den förgasaren du har i din hoj(har du förgasare,kom att tänka på att det är nämt pump innan?)men normalt är att skruva isär allt och göra rent,ur med munstyckena och blås rent dom och alla kanaler.

Kolla även flottörnivån och att flottörventilen stänger som den ska,för rätt flottörnivå får du ringa verkstan om du inte har en rephandbok att tillgå.
Rätt flottörnivå är iaf på 2taktare viktigt för att få rätt bränsle/luftblandning.

Henrik

Hur såg stiften ut?
Var dom blöta?
Har du gnista på dom gamla stiften?
När du gasar på snabbt,är han bara trött eller motar han så du måste gasa långsamt för att han inte ska dö?

Kom på att det kan vara svårt att utläsa något om färgen då den nya blyfria soppan med etanol i inte beter sig på samma sätt som den klassiska vad gäller infärgning av stiften så om färgen ska kanske inte jag uttala mig.

Om stiften är blöta,har du kollat luftfilter?
Om ja,steg 2 kan då vara lämpligt att kolla choken så ventilen stänger som den ska,om det är den varianten av choke som stänger luften med ett spjäll så kolla så den öppnar fullt vid avslagen choke.

Du kan även om stiften var torra exprimentera med att lägga på lite choke under körning och kolla vad som händer,får han för lite soppa så ska det kännas bättre med tillslagen choke medans han ska dö om den går fett redan innan du chokar.

Har ingen kunskap om den förgasaren du har i din hoj(har du förgasare,kom att tänka på att det är nämt pump innan?)men normalt är att skruva isär allt och göra rent,ur med munstyckena och blås rent dom och alla kanaler.

Kolla även flottörnivån och att flottörventilen stänger som den ska,för rätt flottörnivå får du ringa verkstan om du inte har en rephandbok att tillgå.
Rätt flottörnivå är iaf på 2taktare viktigt för att få rätt bränsle/luftblandning.

Henrik

Stiften satt jäkligt löst gick nästan att skruva loss för hand. Enligt grannen så såg de ut som att de läckt. Känns inte som att han håller på att dö men han får sega sig över 5000 rpm. Går bättre med choke.

Från vacuumkran "Vacuum fuel valve" går den till en liten grej som heter fuelpump med vacuum ingång och soppa ingång samt utgång. I handboken står det bara köp ny verkar dyrt.

Grannen påpeka detta om flottören hur gör man det? Vad heter det på engelska?

P.s. tack för all hjälp!

Flottör,flottörventil,flottörnivå=float,floatvalve och floatlevel ungefär.

Går han bättre med choken på så får han troligast för lite soppa,kan bero på skit i fuggen eller att den där vaccumpumpen du har har lagt av alternativt att flödet inte räcker till från tanken eller tankventilen.

Felaktig flottörnivå orsakar för fet eller för mager blandning men inte i den nivån att hojen inte funkar,endast att han tappar lite hästar skulle jag säga men vet ju inte exakt hur just din funkar.

Skulle i ditt läge riva isär och rengöra förgasaren i första hand och kolla att alla slangar till vaccum är hela och sluter tätt i anslutningarna,inte vikta på något stalle och att anslutningen till slangen som går till pumpen inte ser igensatt ut på motorsidan.

Då har du nog gjort vad som går utan att börja byta ut delar.
Kolla med någon verkstad om pumpen är en vanlig felkälla och om det finns repsats till den om du kommer så långt att du vill testa att byta den oxå när inget annat funkar.

Liten fråga först,tänder han på bägge cyllarna?
Kolla gnista med stiften urtagna.

Henrik

Liten fråga först,tänder han på bägge cyllarna?
Kolla gnista med stiften urtagna.

Henrik

Helt omöjligt att se på den främmre då jag typ måste ta bort framgafflarna för att kunna titta in. Finns det något annat sätt?

//Dafe

Helt omöjligt att se på den främmre då jag typ måste ta bort framgafflarna för att kunna titta in. Finns det något annat sätt?

//Dafe

Ang. luftfiltret ser fint ut jämnfört med en bil. Tändstiften var bruna och våta.
Med de nya stiften i känns den mycket piggare än den gjort förut i friläge.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back