Kolla bilden

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Är detta en vacuumpump för bränsle?

Nåt är fel får motorn dör när jag skall köra.

//Dafe

Bifogat

• DSC00186_1_1_1.jpg
    DSC00186_1_1_1.jpg
    219.9 KB · Visningar: 289
Ser ut som soppapumpen jag har på utombordaren men på hojen skulle jag snarare säga avstängning till soppan då tanken sitter ovan motorn,öppnar med vaccum.
Om det är bensinslang in och ut.

Henrik

Testa så att alla slangar sitter som de ska och
absolut inte kommer i kläm, när du fäller ner tanken!!!
Speciellt det slangar som tryckutjämnar tanken!

Hade själv det problemet tidigare på min hoj,
kan ju vara det men jag är ingen expert!

Testa så att alla slangar sitter som de ska och
absolut inte kommer i kläm, när du fäller ner tanken!!!
Speciellt det slangar som tryckutjämnar tanken!

Hade själv det problemet tidigare på min hoj,
kan ju vara det men jag är ingen expert!

tycker alla slangar ser ut att sitta som de ska. När jag snackade med Suzuki sa det att den troligen inte fick soppa. Hur gör jag ren den vacuum pumpen?

Kolla vaccumslangen så den inte är klämd eller skadad.

Dra loss soppaslangen och kolla om det kommer soppa,gör det inte det så losssar du vaccumslangen och suger i den,då ska det rinna.
Om det är en avstängning så är den felfri om den beter sig så.

Henrik

Kolla vaccumslangen så den inte är klämd eller skadad.

Dra loss soppaslangen och kolla om det kommer soppa,gör det inte det så losssar du vaccumslangen och suger i den,då ska det rinna.
Om det är en avstängning så är den felfri om den beter sig så.

Henrik

Ja det är en avstänging vad jag förstår av engelsk repbok. Kan jag bara ta loss slangarna från vacuumpumpen?

Det är en vakuumstyrd bränslekran. Kommer det ingen soppa så är membranet förmodligen paj. Sugtestet fungerar för att kolla det.

Edit: Jag har inte läst hela tråden, men...

Ja det är en avstänging vad jag förstår av engelsk repbok. Kan jag bara ta loss slangarna från vacuumpumpen?

Jepp,ryck bort soppaslangen från avstängningen,det ska inte rinna om den är hel.
Lossa sen vaccumslangen från förgasaren eller insuget och behåll den sittande på avstängningsventilen och sug i den,då ska det rinna fram soppa.

Gör det inte det så får du lossa hela ventilen från tanken,om den är monterad i den,eller slangen som leder fram till ventilen och kolla så det kommer soppa där.

Sitter den i tanken så sitter det förmodligen ett filter på insidan som kan vara igensatt och är det slang fram som det inte kommer soppa ur så får du lossa den del i tanken som slangen sitter i och göra rent bottensilen.

Om det är slang fram till ventilen som det kommer soppa ur men inte på andra sidan ventilen när du suger i vaccumslangen så är det skit i ventilen alternativt så är vaccumventilen kass,bara skruva isär och felsöka.

När du suger i vaccumslangen så ska det vara tätt,inte så du kan suga luft igenom den.
Och absolut inte komma bensin ur den,då är membranet kass.

Henrik

Last edited:
Jepp,ryck bort soppaslangen från avstängningen,det ska inte rinna om den är hel.
Lossa sen vaccumslangen från förgasaren eller insuget och behåll den sittande på avstängningsventilen och sug i den,då ska det rinna fram soppa.

Gör det inte det så får du lossa hela ventilen från tanken,om den är monterad i den,eller slangen som leder fram till ventilen och kolla så det kommer soppa där.

Sitter den i tanken så sitter det förmodligen ett filter på insidan som kan vara igensatt och är det slang fram som det inte kommer soppa ur så får du lossa den del i tanken som slangen sitter i och göra rent bottensilen.

Om det är slang fram till ventilen som det kommer soppa ur men inte på andra sidan ventilen när du suger i vaccumslangen så är det skit i ventilen alternativt så är vaccumventilen kass,bara skruva isär och felsöka.

När du suger i vaccumslangen så ska det vara tätt,inte så du kan suga luft igenom den.

Henrik

Perfekt tack när jag tänker efter verkar det troligt att det är något skit där i. Då hojen bettet sig konstigt när det är lite soppa kvar typ 4-5 liter svårkörd och svår startad. Tips på var jag köper en ny?

Suzuki borde ju fattat detta och gett dig rätt råd eller hur!?

Perfekt tack när jag tänker efter verkar det troligt att det är något skit där i. Då hojen bettet sig konstigt när det är lite soppa kvar typ 4-5 liter svårkörd och svår startad. Tips på var jag köper en ny?

Beror på hur den är monterad,är det slang fram från tanken så kan du skaffa vilken eftermarknads som helst annars om den sitter i tanken så är det troligare att suzuki har vad du behöver.

Tips dock är att ringa eller åka in och kolla om det inte finns nya membran till den hos lokala återförsäljaren då en komplett original kan kosta ett par tusen och innanmätet ett par hundra men kolla för allt i världen först så vaccumslangen är hel och sluter tätt vid infästningarna och bottensilen är ren då det inte kostar i princip något att fixa.

www.samsmotor.se om man får pusha för en lokal handlare av både nya och beggade delar till vettigt pris som även skickar.

Henrik

Suzuki borde ju fattat detta och gett dig rätt råd eller hur!?

De sa att det antingen var vacuum soppa kranen eller bränslefiltret eller soppa pumpen men ville inte säga hur man gjorde hade inte tid. -Du får väl pilla lite. Kan inte mycket om hojar och bilderna i boken är kass. Så tack för all hjälp.

Beror på hur den är monterad,är det slang fram från tanken så kan du skaffa vilken eftermarknads som helst annars om den sitter i tanken så är det troligare att suzuki har vad du behöver.

Tips dock är att ringa eller åka in och kolla om det inte finns nya membran till den hos lokala återförsäljaren då en komplett original kan kosta ett par tusen och innanmätet ett par hundra men kolla för allt i världen först så vaccumslangen är hel och sluter tätt vid infästningarna och bottensilen är ren då det inte kostar i princip något att fixa.

www.samsmotor.se om man får pusha för en lokal handlare av både nya och beggade delar till vettigt pris som även skickar.

Henrik

Surt den sitter i tanken med ett bränslefilter inuti. Är det lätt att sätta i nya membran?

Last edited:
Som sagt tidgare, fråga DR.Bike annars! Han hjälper dig garanterat!

De sa att det antingen var vacuum soppa kranen eller bränslefiltret eller soppa pumpen men ville inte säga hur man gjorde hade inte tid. -Du får väl pilla lite. Kan inte mycket om hojar och bilderna i boken är kass. Så tack för all hjälp.

Surt den sitter i tanken med ett bränslefilter inuti. Är det lätt att sätta i nya membran?

Lika lätt som att öppna en öl,behövs bara rätt verktyg.
I ditt fall kapsylöppnare eller mer troligt om du vill byta membran en stjärnskruvmejsel,bara lossa skruvarna och dela ventilen.
Ta bort det gamla membranet och montera det nya på samma sätt den gamla satt.

Enda viktiga är att se till att ytorna är rena när du sätter i det nya membranet och skruvar ihop den så det inte läcker och vaccumdelen är tät.

Henrik

Om jag har förstått det hela rätt så blåser jag i vacuumslangen rinner det då soppa så funkar vacuumkranen. Då får jag ta bort den och byta bränslefilter.
Ska testa imorgon.

Kolla först att evakueringshålet till tanken inte är täppt, det är det hål som skall jämna ut tryckskillnader. Om detta är täppt kan man mot slutet av tanken få såpass undertryck i tanken att soppan inte rinner ur tanken. Märker du om det låter som när du öppnar en ny syltburk när du öppnar tanken. Typ som om det snabbt sugs in luft i tanken.

Hade nämligen ett fel som påminner om ditt, felsökte membranet och kranen som en galning, men det var evakueringshålet som satt igen med skit.

Du skall inte blåsa du ska suga, den öppnar på undertryck. Suga bara i rätt slang...:tummenupp

Som rr sa och man säger till dom ovana,inte blåsa bara suga!

Förmodligen är det en metallsil som du bara gör ren,brukar se ut så.

Henrik

Ärligt så känner jag mig tveksam till membran-teorin. Oftast har jag själv blivit sagd att det ska vara fel på mebranet. Har plockat ner mebranet på 3 hojar, det har aldrig varit fel på varken membran eller blockat metallfilter. Du har en typ av upp och nervänd korg i tanken med mässingsnät. Nästan omöjligt att blockera det, såvida det inte är MYCKET rostflagor och skit i tanken. Din hoj ser rätt så ny ut. Skulle tro att det är vacuumslangen som läcker eller något sådant. Kolla vacuum-slangens infästning i vevhuset samt att det inte är några sprickor. Lyssna om bränslepumpen startar och pumpar då du vrider nyckeln till startläget. Glapp i tändlåset som gör att tändningen släcker bränslepumpen är ju oxå en variant.(stöldskydd på vissa hojar)

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back