Kolfiberfälgar

  • Thread starter Thread starter moddlaren
  • Start date Start date
Utmattningshållfastheten hos kolfiber beror helt och hållet på tillverkningsmetod och hur väl denna utförs. Jag misstänker att de som tillverkar kolfiberfälgar har någon form av inspektion med röntgen, men jag är inte säker. Återigen, att använda dessa inom racing med korta bytesintervall är inte samma sak som flera år på gatan.

Ultraljud är den vanligaste metoden för att kontrollera kolfiberdetaljer. Med röntgen syns faktiskt kolfiber väldigt dåligt.

Kan även tillägga att det är svårt att kontrollera skador på kompositer överlag.
 
Last edited:
HMMM

lägger man inte i rayon o andra sega fibermaterial i fälgarna?? då borde det ju gå att få bort just den otrevliga typ explosionsartade hastigheten på sättet det spricker på NÄR kolfiber spricker,,

Vet ju hur ett cykel styre i kolfiber bara rycker rakt av när det överbelastas,, skapligt förvånande o helt plötsligt inte ha något o hålla sig fast i längre:crash

Uddeholm toling tog fram någon ny alu som används rätt my i cyklar idag den är lättare vid samma styrka som kolfiber men seg. minns inte namnet bara..

mvh
 
Lita på att fälgarna är konstruerade av folk som vet vad dom gör, och att de material dom använder är optimalt för användingsområdet.
Det mesta har sagts i tråden, köp inte beggade kolfälgar om du inte känner ägaren och han är första ägaren och full pålitligt historik finns.

köp nya kolfälgar eller beggade smidda, eller gör egna i kol:tungan

och fälgen som kollapsade på Assen i BSB va inte en kolfälg, kolfälgar är inte tillåtet i BSB,
den fälgen va högst troligen skadad i tidigare crash och inte bortsorterad (slängd) pga ekonomi/snålhet/dumhet.


HMMM

lägger man inte i rayon o andra sega fibermaterial i fälgarna?? då borde det ju gå att få bort just den otrevliga typ explosionsartade hastigheten på sättet det spricker på NÄR kolfiber spricker,,

Vet ju hur ett cykel styre i kolfiber bara rycker rakt av när det överbelastas,, skapligt förvånande o helt plötsligt inte ha något o hålla sig fast i längre:crash

Uddeholm toling tog fram någon ny alu som används rätt my i cyklar idag den är lättare vid samma styrka som kolfiber men seg. minns inte namnet bara..

mvh
 
Jag kör på kolfiber fälgar och är grymt nöjd hade dock inte köpt ett par begagnade om man inte känner personen man köper dom av för hade jag krachat min hoj hade jag inte skruvat på mina fälgar igen för man vet ju inte hur mycket stryk dom fått även om dom ser hela ut.
 
Någon som har eller vet någon annan som har krashade kolfiber fälgar? Intresserad av uppbyggnaden av fälgen.
 
Någon som har eller vet någon annan som har krashade kolfiber fälgar? Intresserad av uppbyggnaden av fälgen.

På Kullen på Ducceklubbens (senare av två tror jag) körning i år så rök det en fälg på en rätt ombyggd hoj, (luftkyld banhoj, kan inte duccemodeller sådär utantill)
framfälg tror jag det, hur den hade gått sönder kunde jag inte bedöma dels för att jag inte hann kolla på den mer än några sekunder och även om jag kollat länge så kan det va omöjligt att fastställa hur det började.
Som tidigare sagt så havererar kolfälgar katastrofalt, alltså när det väl börjar gå sönder (på ett ställe) så ger sig "allt" annat också i ögonblicket efter.
Bilder och videos finns på nätet på trasiga BST fälgar, men historierna kring hur de gick sönder skulle jag ta med en nypa salt.

Uppbyggnaden är kortfattat:
Formarna är delade mitt i fälgen och att prepreg läggs i var halva och trimmas jäms med kanten/där formen slutar.
I ena formhalvan lägger man sen resterande lager prepreg som ligger runt en kärna av fast/härdad silikon.
Formhalvorna monteras ihop och själv fälgbanan läggs, detta baggas och bakas i en autoklav, värmen i autoklaven gör att silikonkärnan i ekrarna expanderar och trycker kolet mot formen. (värmen är till för annat också)
När sen den processen är klar så plockar man ut silikonkärnan genom hålet i navcentrum, silikonkärnan är skuren till som ett "pussel" som gör att det håller ihop, och kan plockas ut bit för bit.
Sen kvarstår en del jobb för att få en klar fälg men så går det till ungefär.
 
Last edited:
Om jag fick tag på en skrotad fälg så skulle jag förmodligen kunna rota reda på fiberriktningarna i layupen. om någon är intresserad.
 
Last edited:
Det verkar iofs vara väv de lägger... Fast man kan säkert få reda på antal lager och ytvikt iallafall.
 
Last edited:
Är kolfiberfälgar godkänt att använda generellt inom svensk roadracing? Om det inte står något om material i klass reglementet.
Det pratas ju om att de är förbjudna men ingen tycks veta, och inte jag heller.
 
Last edited:
Det är väl inte generellt förbjudet men där finns väl ingen klass där det är tillåtet utom möjligen 125gp
 
I superbike får vi endast använda material som kommer som standard, sitter det alu får vi byta till lättare alu och samma med magnesium
 
Varför har man inte ekerfälgar på sporthojar?
De är ju både lätta och styva ...
Kostnaden ?
 
Varför har man inte ekerfälgar på sporthojar?
De är ju både lätta och styva ...
Kostnaden ?

Ekerfälgar är stryktåliga eftersom de är flexibla (inte styva). Sen är det svårt med slanglösa däck på ekerfälg. Är inte så säker på viktfördelarna heller.
 
Ekerfälgar är stryktåliga eftersom de är flexibla (inte styva). Sen är det svårt med slanglösa däck på ekerfälg. Är inte så säker på viktfördelarna heller.

Slanglösa ekerfälgar har vi kört med i Supermoto i många år. Nyare Husa/KTM har haft det som standard ett par år :)
 
Back
Top