kolfiber

SJOLLA

våga vobbla
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Honda vfr 750f 1988
Vet någon vart man köper kolfiber för egen tillverkning av delar :confused:

http://www.abic.se/De brukar ha några
vävar att välja på (dock ej
längsriktat), och metervaraförsäljning.

Epotex har vanligtvis den vanligaste väven
nämligen 2x2-twill 200g/m^2 hemma:
http://www.epotex.se/

Kompositbutiken.se har haft mycket att välja på
och hyfsade priser men skall tyvärr lägga ner.
De säljer dock fortfarande det de har kvar i lagret,
bland annat vissa kolfibervävar:
http://www.kompositbutiken.se/

Annars kan du satsa på den stora Tyska
kompositmaterialförsäljaren R-G:
http://www.r-g.de/(kompositbutiken.se har
varit återförsäljare
för R-G)

AL Composite är en liten försäljare som har en
del kolfiberväv att välja på:
http://home.swipnet.se/nord
ic/Kolfiber.htmlJag har dock inte testat denna inköpskälla.

Är det någon som har några länkar på bra "lära sig" sidor?
Mest intresserad av bakning och formgjutning med kolfiber.

Jag fick upp ögonen för kolfiberkladdandet efter att ha läst en artikel i allt om mc för ett par år sedan.. vet tyvärr inte vilket nr dock :(

(Lånar tråden lite)
Är på jakt efter en färdigt kolfiber platta ca. 350x250mm stor, 2-3mm tjock för tillverkning av en extra instrumentpanel bakom orginalinstrumenten (alt. bakom någon eftermarknadsinstrument typ Acewell).

Tänkte montera några extra motor instrument och försöka få det lite mer samlat.

Har hittat både rör och plattor hos RC-handlare men priserna där är inte att leka med.

Någon som vet vart man kan beställa plattor till bättre pris?

CPMS skrev:
(Lånar tråden lite)
Är på jakt efter en färdigt kolfiber platta ca. 350x250mm stor, 2-3mm tjock för tillverkning av en extra instrumentpanel bakom orginalinstrumenten (alt. bakom någon eftermarknadsinstrument typ Acewell).

Tänkte montera några extra motor instrument och försöka få det lite mer samlat.

Har hittat både rör och plattor hos RC-handlare men priserna där är inte att leka med.

Någon som vet vart man kan beställa plattor till bättre pris?

Du köper väv, klipper X antal bitar av rätt storlek och väter med epoxy. Sen lägger du bitarna snyggt med schysst fiberriktning på en glasskiva. Sen är det bara att sätta press/vakuum på och låta härda. Beroende på plast eller typ av epoxy så tar det mellan 1 timme och ungefär 4 dygn innan det är härdat :)

Glöm inte att använda släppmedel på glaset (t.ex. hårdvax), använd också släppduk på baksidan av laminatet o en uppsugningsväv.

Btw, här är en bra sida: Jättebra sida

Btw#2 Ett litet tipps när man klipper väv är att först tejpa med maskeringstejp där man ska klippa, då slipper man förstöra fiberriktningen och att det fransar o har sig. Se bara till att klippa stort, du vill ju inte laminera med maskeringstejp :)

Last edited:
Tackar så mycket för länken, har kladdat en del med glasfiber/polyester och även glasfiber/epoxi så det överlåter jag gärna till andra om jag kan slippa. :hihi
Hittade just ett ställe som säljer plattor och profiler:
http://www.swecomposite.com/
så jag får se vad dom tar för en färdig platta, blir det för dyrt så får jag prova ditt tips med glasruta-metoden. Borde fungera bra och bli jämt och fint utan en massa slipning och polering. :tummenupp

Svarar på min egen fråga men fick detta till svar från Swecomposite:

"Färdiga 2mm kolfiberlaminat i A4 format kostar ca. 400:-
Plattorna är gjutna på glasskiva med högblank sida samt en med rå yta (efter peelply duk).
Minsta mått A4.
Kapas efter önskemål mot ersättning men relativt lätta att kapa till med metallblad,fil,borr."

Kommer väl inte undan att plasta lite i alla fall, måste lägga en sväng runt kanten så den inte fransar/skiktar sig etc.

Men var inte så farligt pris, dock inte så jobbigt att göra en platta själv o tippar på massvis med billigare, i o med att du inte ska ha 2 riktigt släta sidor så räcker det ju om du lägger väven på en vaxad glasskiva och rollar ut luften, andvänd undersida som ovansida så e det kirrat :)

http://www.reichhold.com/ har råvaror till grossist priser (västerås/skellefteå) men säljer även små prylar som litervis etc

Jaha kolfibergurus!
Nu har jag vaxat en spegelbit 5 gånger, la på epoxi varvat med 3 lager kolfiber och avslutat med epoxi.

Men om jag känner epoxi rätt, kommer skiten sitta som berget på glasskivan i morgon!

Hur mycket vax skulle man egentligen ha på?
Ska det vara vaxat och polerat så man inte ser vaxet längre, eller skall vaxet synas?

Det syntes inte för mig...
Hihi...
Kul det blir i morrn, om jag inte får loss skiten! :huvet

Det finns specialvax men eftersom det är en såpass glatt yta så borde det funka... men som du sa, det lär du märka :tungan
Se bara till att det har härdat som det ska så att du inte försöker ta bort nåt som är kladdigt eller liknande för det är inte kul alls. Likaså att du inte knäcker den... tryckluft är mycket bra att lossa saker med!
Hoppas att vi får se bilder imorgon iaf.

TwinSucker skrev:
Det finns specialvax men eftersom det är en såpass glatt yta så borde det funka... men som du sa, det lär du märka :tungan
Se bara till att det har härdat som det ska så att du inte försöker ta bort nåt som är kladdigt eller liknande för det är inte kul alls. Likaså att du inte knäcker den... tryckluft är mycket bra att lossa saker med!
Hoppas att vi får se bilder imorgon iaf.
Tryckluft???
Hur länge bör det härda?
Jag har ett speciellt släppvax rekommenderat av Swecomposite, så DEN är det nog inge fel på. "snarare skit på trasan som smörjde på vaxet... hehe
Bilderna får vänta till hojjen e klar!

Var och tjackde 3 kvadrat kolfiber idag :hihi

Jaja, på biten kan ni väl få se, men inte den färdiga produkten... :rolleyes:

Sådär ja!
I morse kunde jag bara inte låta bli att peta loss plattan från glasskivan, och blev förvånad över hur bra resultat de blev!
De ända var att det saknades epoxi på en massa ställen... Så jag la på ett nytt lager och när jag kom hem, var där en platta lik glas!
Oerhört lyckat, med bara några få fjuttiga luftbubblor på nån tiondels milimeter!

Nu till det svåra;
Jag håller just nu på att lägga fogskum på en detalj som jag skall omforma lite. Sen skall det kläs med kolfiber. Att gjuta nån form är det inte tal om!
MEN...
Hur fan ska man göra för att få en fin finnish?
Man kan ju inte dra på ett fett lager såsom jag gjorde med plattan, då kommer det ju börja rinna!

Så hur?

Totte skrev:
Sådär ja!
I morse kunde jag bara inte låta bli att peta loss plattan från glasskivan, och blev förvånad över hur bra resultat de blev!
De ända var att det saknades epoxi på en massa ställen... Så jag la på ett nytt lager och när jag kom hem, var där en platta lik glas!
Oerhört lyckat, med bara några få fjuttiga luftbubblor på nån tiondels milimeter!

Nu till det svåra;
Jag håller just nu på att lägga fogskum på en detalj som jag skall omforma lite. Sen skall det kläs med kolfiber. Att gjuta nån form är det inte tal om!
MEN...
Hur fan ska man göra för att få en fin finnish?
Man kan ju inte dra på ett fett lager såsom jag gjorde med plattan, då kommer det ju börja rinna!

Så hur?

öhhhh... Ibland finns det bara genvägar som tar dig till helvettet istället för till himmelen.

Blöt mattan och låt den gela (hartsen blir seg o klibbig). Sen penslar du på mer och låter det gela osv tills du har tillräckligt många lager. Men resultatet kommer inte bli bra.

Last edited:
Addade dig på msn, så kanske jag kan få mer utförlig hjälp...
Nu har jag lagt matan i alla fall precis =)
Håll tummarna!

Förresten. Jag har inte hittat någon information om hur en tank lamineras på bästa sätt. Hur ska den tätas, vilket material innuti osv.

Jag tror jag har förstått så mycket som att den görs i två halvor som läggs ihop sedan, blir lite handpåläggning i slutskedet men det får man ta.

Men! Görs den bäst med en vänster och en högerhalva eller en överdel och en underdel osv?

Är det någon som råkat komma över konkret info om detta så tar jag gärna emot tips. Jag vet att det är väldigt avancerat (sägs det iaf) att laminera en tank men inget är omöjligt. Man behöver bara lyckas ju.

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back