Kolfiber och metall

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Lurar på att göra lite kolfiberdetaljer själv till hojen men behöver stärka upp med metall vid infästningspunkterna. Nu är det ju så att kolfiber och metall inte gifter sig så bra. Det blir galvaniskt element som äter upp kolfibern. Tydligen brukar man lösa det med att se till att det är epoxi mellan kolfiberväven och metallen men jag undrar ändå om det är någon som vet hur reaktivt rostfritt är mot kolfiber?
 
Det rostfria kommer att korrodera så det är bra med en barriär. Lägg en tunn glasfiberväv (ca 60g/m^2) emellan så har du fint skydd. Alternativt lägg på ren epoxy i ett par lager innan om du vill göra det enkelt.

http://www.corrosionist.com/Galvanic_Series_of_Metal_in_Seawater.htm

Edit:

Tror inte det är någon risk att det rostar sönder helt i närtid. Däremot så skulle jag kunna tänka mig att det finns risk att epoxyn släpper från kolfibern.
 
Last edited:
Det sista jag skulle göra är att säga emot Vargen, men är det inte så att det är alu som detta inträffar mest och fortast med?

Ett annat trick är att limma dit din förstärkning.
Vad är det du ska tillverka och varför förstärka?
 
Gör metallen passiv.

Kemisk passivisering handlar om att se till att ett material påverkas mindre av miljöfaktorer såsom luft och vatten, därav "passivisera". Exempelvis kan man oxidera ytan för att undvika missfärgningar. Passivisering är användbart när man vill förstärka eller bevara metallens utseende.
 
Det sista jag skulle göra är att säga emot Vargen, men är det inte så att det är alu som detta inträffar mest och fortast med?

Tackar för den! , men du har helt rätt (i det sista iaf) :)

Jag skulle inte vara så orolig för korrosion om jag använde inserts i rostfritt.
 
Last edited:
När jag gjorde bakramen till ISR hojen så gjöt jag in titan bitar med hål/gänga i, funkar fint.
 
Det sista jag skulle göra är att säga emot Vargen, men är det inte så att det är alu som detta inträffar mest och fortast med?

Ett annat trick är att limma dit din förstärkning.
Vad är det du ska tillverka och varför förstärka?

Har aldrig hållt på med kolfiber men tänkte att när jag ska fixa till räjsern så kan jag väl prova. Först av allt så behöver jag göra fästen till ljuddämparna. Tänkte jag skulle bygga upp dem med en kärna av polystyrencellplast som jag tänkte klä med kolfiber. Någon som vet om det funkar, fäster epoxi på cellplast?
Förstärkningen blir vid fästöronen så man inte krossar fästena när man drar åt bultarna. Har helt enkelt tänkt gjuta in rörstumpar som distanser för bultarna.
 
Till ett ljuddämparhänge skulle jag inte göra en sandwich, alltså med ett kärnmaterial i som du tänker göra, inte heller skulle jag ha rördistanser vid bulthålen, även om just det nog bli bra om du gör det bra, men jag tycker inte det behövs.

Tricket till att få ett hänge starkt (förutom hur man får alla laminat starka) är att designa det så att det har bockar och veck. Enligt principen att nått platt är lätt att böja och nått med form är svårt att böja.
Ta bort det hänge du har orginal och kolla åt vilket håll ljuddämparen glappar/gungar, troligen in mot hojen och ut,
det är den rörelsen som hängen skall motverka och därav måste det konstrueras för att hantera de krafterna.
Du kan också labba med tjockleken på laminatet med t.ex en tjockare sarg runt kanten och ett mindre antal vävar i mitten.
och det som gäller alla laminat, variera vävarnas orientering, dvs rotera fiberriktningen 45/90 grader för varje lager, och till sist mättnadsgraden av plast kontra väv, för mycket plast ger ingen ökad styrka.

:fyllisar
 
Last edited:
Till ett ljuddämparhänge skulle jag inte göra en sandwich, alltså med ett kärnmaterial i som du tänker göra, inte heller skulle jag ha rördistanser vid bulthålen, även om just det nog bli bra om du gör det bra, men jag tycker inte det behövs.

Tricket till att få ett hänge starkt (förutom hur man får alla laminat starka) är att designa det så att det har bockar och veck. Enligt principen att nått platt är lätt att böja och nått med form är svårt att böja.
Ta bort det hänge du har orginal och kolla åt vilket håll ljuddämparen glappar/gungar, troligen in mot hojen och ut,
det är den rörelsen som hängen skall motverka och därav måste det konstrueras för att hantera de krafterna.
Du kan också labba med tjockleken på laminatet med t.ex en tjockare sarg runt kanten och ett mindre antal vävar i mitten.
och det som gäller alla laminat, variera vävarnas orientering, dvs rotera fiberriktningen 45/90 grader för varje lager, och till sist mättnadsgraden av plast kontra väv, för mycket plast ger ingen ökad styrka.

:fyllisar

Det var för att få den styvheten i sidled som jag tänkt göra i sandwich. Även om man gör den med veck och så, så kommer den att vara platt i infästningspunterna och bli klenast där. Tänker jag rent intuitivt.
Sen tror jag det ser maffigare ut. Men det är ju en helt annan sak...
 
Jag har svårt att se att metalliska förstärkningar i kolfiber skulle korrodera pga galvaniska strömmar, det brukar kräva nån typ av elektrolyt, vilket inte borde finnas/få kontakt med varken metallen eller kolfibern om båda är inbakade i epoxy. =)
 
Jag har svårt att se att metalliska förstärkningar i kolfiber skulle korrodera pga galvaniska strömmar, det brukar kräva nån typ av elektrolyt, vilket inte borde finnas/få kontakt med varken metallen eller kolfibern om båda är inbakade i epoxy. =)
ptja om du har kusttomt vid västkusten så händer det grejer ;)
 
Det var för att få den styvheten i sidled som jag tänkt göra i sandwich. Även om man gör den med veck och så, så kommer den att vara platt i infästningspunterna och bli klenast där. Tänker jag rent intuitivt.
Sen tror jag det ser maffigare ut. Men det är ju en helt annan sak...
Du kan ju ha en kant som du viker utåt, då kan den ju följa med hela vägen upp mot infästningen i hojen, och ner runt skruven som håller dämparen.

Jag skulle nog fortfarande göra fästet i aluminium, som kan flexa lite och ta upp krafter i sidled. Ljuddämparen tar en hel del stryk när man går omkull, så att ha ett stumt kolfiberfäste må vara coolt, men det kommer nog gå åt en bunt ;) Alternativet är att göra det oförstörbart, men då kommer du att skrota något klenare, bakramen eller dämparen, istället.
 
Du kan ju ha en kant som du viker utåt, då kan den ju följa med hela vägen upp mot infästningen i hojen, och ner runt skruven som håller dämparen.

Jag skulle nog fortfarande göra fästet i aluminium, som kan flexa lite och ta upp krafter i sidled. Ljuddämparen tar en hel del stryk när man går omkull, så att ha ett stumt kolfiberfäste må vara coolt, men det kommer nog gå åt en bunt ;) Alternativet är att göra det oförstörbart, men då kommer du att skrota något klenare, bakramen eller dämparen, istället.

Det är ju en klok synpunkt men nu hade jag ju inte tänkt gå omkull...

 
Ljuddämparen borde vara det sista man oroar sig för om man går omkull... :gnissla

Just my 2 cents.
 
Back
Top