Kokat tevatten?

Hade en arbetskollega som dog av torrkokning, då var det ägg som han somnade ifrån.

Rent torr kastrull borde väl inte ge några farliga gaser?

Vad är det som fysiskt börjar brinna vid torrkokning eg? Tänk om man fick se hur ett sådant händelseförlopp går till... Nått som säger pang kanske?

Kan tänka mig att en alu-kastrull på gasspis inte är att leka med...

Den vanligaste torrkokningen är Potatis.

När allt vatten dunstat börjar potatisen att glöda, för att slutligen slå eld.

En aluminumkastrull smälter även på en elspis.

Har jobbat med en alkis som brukade koka potatis på fyllan.

Vem använder aluminiumkastruller numera, det var väl sånt som mormor hade när hon gjorde saft :va
För övrigt så gör man tevatten i en vattenkokare, mycket smidigare :fakta

Vem använder aluminiumkastruller numera, det var väl sånt som mormor hade när hon gjorde saft :va

Precis vad jag gjorde, jag gav min jobbarkompis en vattenkokare och han var fan lyrisk över så praktisk den var, och det räddade säkert honom från ett eller ett par besök från brandkåren.

Vattenkokare och pulvermos blev hans räddning när hungern gjorde sig påmind i dimman.

Flera the-drickare jag käner använder vattenkokare istället för sina induktionshällar, just för att den alltid är framme och den stänger av sig själv.

Det finns bättre och sämre vattenkokare, jag har en på 750W, vilket är för lite, har man säkring för det tycker jag att en 2000W är att föredra, och då är det jämt skägg med induktionshällen tidsmässigt.

(japp, diskutionen har dykt upp tidigare, över en liter var hällen något snabbare, under var vattenkokaren snabbare...)

http://boilmarks.heroku.com/boilmarks

sida med jämförelser över olika kokmetoder.
Nån sorts spis verkar leda.

Mycket riktigt, Ikeas induktionshäll med "boostplatta" på 3000W.
Den borde spöa vattenkokare som IAF jag aldrig har hittat på mer än 2000W, även om det fanns vattenkokare på 3000W så har man nog inte säkring för det i köket (12.5A).

Only på sporthoj som en diskussion om brand övergår till en jämförelse om kokningsmetoder!!! :)

PRESTANDA!

Det är alltid viktigt...

Last edited:

De är grymma för popcorn. Bränner inte fast. Men till något annat är de tämligen värdelösa...

Då kommer vi in på nästa test, vilken popp-metod ger snabbast en skål med goda popcorn?

Det här är ju ett betydligt luddigare test då "goda" är en smaksak.

Min spis kokade på 2m15sek har jag för mig så den spöar alla på listan. 2.7kW tror jag bestämt.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!